Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Banden Cuppen !!

Hallo Arie hier,
Ik heb een omega b2 v6,toen ik de auto 3 mnd geleden heb gekocht zaten er nieuwe banden (ong 0.5 jr oud) onder maat 235/45 17 inch.
Deze banden maken een ongelofelijk kabaal tot 60 km/hr daarna hoor je ze niet meer,dat cuppen is echt irritant lijkt wel of je met terrein banden aan het rijden bent.

Wie weet een banden merk/type met die maat die dus niet cuppen (herrie maken) ?

Gr Arie
 
Hallo Arie hier,

Dat klopt vega,ik heb mij inderdaad nog niet voorgesteld op het kennismakings gedeelte maar dat komt nog (deze week) omdat ik nog geen goeie foto's op de pc heb staan om bij te voegen,zodra ik de foto's op orde heb zal ik mijzelf even voorstellen.

Vr Gr Arie
 
Hallo Arie,

Ik geloof dat er al eens over gesproken is op het forum. Toen waren er meerdere van mening dat de michelin pilot sport erg slijtvast is en niet gaat cuppen. Zelf heb ik ook positieve ervaring met deze band. Ook de Uniroyal Rainsport was naar mijn mening erg goed. Zelfs met 265 achter geen last van aquaplanning en of cuppen. Enkel het slijtage van deze band was een stuk erger. Dunlop SP Sport Maxx en de 9000 zijn ook fijne banden. Deze hadden echter wel wat meer last van spoorvorming op de weg.

Ik wil in de toekomst Falken eens gaan proberen. Die zou kwa prijs/prestatie erg goed moeten zijn. Iemand ervaring met deze band onder een Omega?<br /><br />-- 14 feb 2011 12:14 --<br /><br />PS. Arie, toch even vriendelijk voorstellen. Al is het in tekst. Mijn foto's moeten ook nog altijd komen.
PS2. Welkom alvast!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het ligt vooral aan het type profiel. Een V profiel onder een Omega is vragen om problemen. Ook grote vlakken aan de binnenrand gaat niet goed.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat profiel slijt niet gelijkmatig, met cuppen dus als gevolg. Ervaringen van meerdere Omega rijders bevestigen dat.

Denk aan banden als Vredestein Ultracs (en variaties daarop)
Dunlop SP9000
enz
 
Mee eens Jacco, ik had hiervoor de Goodyear Eagle GS-3 met V vormig profiel, echt een nerveuze band, rij nu met Dunlop sportmaxx , veel beter !

gr Hugo
 
Wel vreemd dat ik goede ervaring heb (voor wat betreft cuppen) met zowel de Dunlop Sp9000 als de Uniroyal Rainsport, beiden met V profiel. Daarbij heb ik ook een korte tijd gereden op goedkopere bandjes zonder v profiel die al na 3000km lawaai gingen maken door het cuppen.
Zou het niet gewoon kunnen dat het iets van doen heeft met de rubbersamenstelling?
 
vredestien heeft er een speciale band voor ontworpen de sesaanta speciaal voor onafhankelijke wielophangingen
 
Hallo Arie hier,

Alvast bedankt voor alle reacties,ik heb nog eens gekeken,bij mij ligt er continental sportcontact 3 onder ,die maken dus een hoop kabaal.
Gr Arie
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik rij al een paar jaar met Michelin Pilot Sport 2.
Ik vind het een fijne band maakt niet te veel herrie, ligt goed op de weg en slijt niet al te hard.
Nadeel, vrij prijzig
Pilot Sport 2 is vervangen door de Pilot Sport 3
 
Bij mij dienen de Michelin Primacy HP als zomerset. Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden.
Maar zoals reeds gezegd, vrij prijzig.
 
De continental sport contact banden hebben ook geen V-profiel. Daarmee lijkt me de suggestie van V-profiel als oorzaak te zijn ontkracht. Wat natuurlijk wel kan zijn is dat het mede van invloed is.

Over de onafhankelijke wielophanging: Ik weet het niet zeker maar zijn er niet veel snelle wagen met onafhankelijke wielophanging? Juist voor deze snelle autos worden banden, als die high performance van de grote merken, toch vaak ontworpen?

Nog altijd niemand ervaring met de banden van Falken onder een Omega?

Weet wellicht iemand zo hoe onze duitse en engelse vrienden over bandenmerken denken?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb nergens gezegd dat het alléén banden zijn met V profiel, echter staan die er wel degelijk om bekend onder Omega's problemen op te leveren. Dat bevestigen diverse ervaringen. Dat het bij jou toevallig geen problemen opleverde kan natuurlijk.

Conti banden cuppen weleens vaker, zeker als het banden zijn die een merkspecifiek kenmerk hebben. De versies voor auto's uit de VW stal bijv. staan erom bekend van beduidend mindere kwaliteit te zijn dan het uitgangsmodel dat Continental los verkoopt. Hetzelfde kom je tegen bij sommige BMW's welke fabrieksaf met Bridgestone's Potenza werden geleverd die minder grip hebben / meer lawaai maken dan de 'normale' uitvoering.

Hier bevallen de Michelin Pilot Sport 2 banden prima, Primacy HP's ook gehad en ook die bleven netjes rond. Bij m'n huidige Conti winterbanden gaat het ook nog goed.

Falken geen ervaring mee, die schijnen wat zachter te zijn waardoor ze voor mij niet interessant zijn. Daar maak ik teveel km's voor.
 
Ik stel voor dat men ook even het ervaringen topic leest.
Hier staat behoorlijk wat materiaal aangaande (o.a.) banden.

Uiteraard is de rijstijl en afstelling van de Omega een hele belangrijke factor in deze.
Je kunt dus niet klakkeloos zeggen: dit is een slechte band of dat is een goeie band.

Door echter het ervaringen topic te blijven voorzien van meer (van jullie) ervaringen, kunnen anderen hun aankoopbeslissing(en) vergemakkelijken.
 
Hallo Arie hier,
Het probleem van de cuppende banden heeft zichzelf opgelost.
Gisteren lekke band gereden l v was niet te repareren en bij nader inzien toch wel in een bedroevende staat.
Bij de bandenspecialist geweest en ja hoor dit waren de boosdoeners van de herrie (Pirelli P zero)
dus niet de Conti sportcontact 3 die achterop liggen,voorop ook maar gelijk de sportcontact gemonteerd.

Ik kreeg wel de tip om elke 7000 Km van voor naar achter te wisselen om cuppen te voorkomen........
Is dit een bekende tip ????

Gr Arie
 
Bovenaan