Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Beslagen voorruit...help!

Beste Omega rijders,

Het betreft mijn Omega B2 2.5 Dti DE limousine uit 2001.

In de winter beslaat mijn voorruit en deze krijg ik met geen enkele mogelijkheid schoon geblazen, mits ik de ramen open zet! je begrijpt dat dat geen pretje is.

Ik heb menig dealer benaderd en ook op internet gezocht en nu verschillende "oplossingen gevonden", aangezien dit een meer voorkomend probleem is.
- recirculatieknop aan en uit drukken zodat de klep die is blijven hangen, open gaat. (werkt niet bij mij)
- ECC software vernieuwen (onbekend bij dealer)
- Vacuummotor defect.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en door mijn beslagen de ruit de straat niet meer.
Mijn dealer weet van niets als ik bovenstaande opties aandraag.

Kan iemand mij hier verder mee helpen???

Alvast bedankt!
 

Vega

Medewerker
Administrator
We stellen het op prijs als je hier Wie ben ik...begint

Heb je de ECC wel eens uitlaten lezen om te zien of er storingen zijn.
Is de waterafvoer onder de parafaanplaten gangbaar, die willen wel eens verstopt zitten.
Zit er genoeg koelmiddel in het systeem?

Er zullen vast anderen zijn die je verder kunnen helpen.
Die dealer is dat een Opel dealer? Die zouden toch beter moeten weten.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wel raar als je dealer hier geen antwoord op weet.

Komt er wel lucht langs het raam omhoog? Werk je airco?

Ik moet zeggen dat ik ook soms met de airco aan móet rijden anders beslaat m'n voorruit. Zonder airco krijg ik hem dan wel weer open, maar dan moet hij steeds hard blijven blazen, met airco op ventilatorstand 2 is het wel te doen.

Iets anders, komt het tijdens het rijden voor of wanneer je bijv. je ruiten ijsvrij hebt gemaakt? Ik maak mijn ruiten vaak ijsvrij met een spuitbus De-icer. Als ik daar teveel van gebruik slaat het naar binnen en bevriest de binnenkant van m'n ruit.
 
Dank zover voor de reacties.

Mijn airco werkt prima...het is normaal gesproken, zomer en winter (zolang de ramen maar niet beslaan) een prima temperatuur in de auto. 's Zomers koelt de ecc dus naar behoren. Aan de blaaskracht ligt het ook niet, dat is ook goed, ik voel voldoende lucht langs de ramen gaan.

Volgens mijn dealer geeft software geen storingen aan, maar moet eerlijk toegeven dat niet precies weet waar hij precies naar kijkt. Wel hij al eens gesproken over een klepje dat achter het dashboard zit, dat eventueel blijft hangen, hier echter nog nooit wat mee gedaan.

Daar ik mijn auto bijna altijd onder een carport of afdak heb staan heb ik bij niet of nooit de ramen bevroren, dus krabben is er niet bij voor mij. Dus op die vraag kan ik je geen antwoord geven.

Graag hoor ik van jullie meer suggesties zodat ik eindelijk dit probleem eens kan gaan oplossen!
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Heb het bij men vorige 2.5 dti ook voorgehad, maar toen stonden er geen deurpanelen in.

Ik denk niet dat er nog iemand zo zot is.
Maar de water afvoeren in de parafaan waren ook mijn eerste idee .

Staat toevallig de lucht recirculatie op?
Mogelijk faalt het ook enkel in de automatische stand...
 
Je Ac werkt bij temperaturen onder de 4Gr niet meer, zit er niet veel vocht in je auto ? wellicht heeft het filterhuis van je interieur filter eens vol met water gestaan, en is er water in je interieur gekomen !
 
Mijn eerst idee gaat ook uit naar de parvan. Hieronder zit het interieur filter en een afvoer naar de wielkast in voor het water dat van de voorruit afkomt.

fotosautos007-1-1.jpg


Omegaparafaanopengeklaptrubber.jpg


Gr Jack
 
Vanmiddag onder de motorkap gekropen en op jullie aanraden de parafaanplaten en hemelwaterafvoer bekeken.
Ik wil het woord kurkdroog niet gebruiken, maar er is in ieder geval geen enkele sprake van verstopping of iets dergelijks.

Ik heb wel eens gelezen over een het vacuümsysteem dat niet goed werkt?
Ik kan me daar iets bij voorstellen, aangezien het systeem bijvoorbeeld nog slechter werkt als ik de temperatuur van de climat control of 26 graden zet in plaats van standaard 21 om sneller te ontdooien. Dan is het helemaal zo gebeurd.

Bovendien nog iets eigenaardigs. Zodra het systeem automatisch in werking treedt komt er bij het rooster in de omgeving van de linker deurklink koude lucht in plaats van warm!!
 
Dat er koud elucht uit je deurgreep komt, kan ! dan hebben ze eens een reperatie in je deu rmoeten doen, en is de foli eniet goed terug geplaatst, dan krijg je daar trek tijdens het rijden.


Even terug komend op dat filter aanzuig huis, ik had ook gezegd, dat het in het verleden wellicht gelekt heeft ! dan is dat wel opgelost, maar de schade welke naar binnen gekomen is in de vorm van water, dat ligt nog vrolijk onder/in je isolatie ! bekijk dat eens ;)
 
Karel, Ik denk dat je eerst even bij een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] je ECC fatsoenlijk moet laten uitlezen en eventueel moet laten testen op functioneren.

Laat dan ook direct het functioneren van die kleppen nakijken. Het kan goed zijn dat er onder jouw dashboard wat is los geschoten. Als je niet weet waar je naar moet zoeken, ben je dagen bezig en schiet je er weinig tot niks mee op.

Wat je zelf kunt controleren is wat Sjors hierboven al schreef; haal de vloerbedekking aan de bijrijderskant even terug (voeteneinde) en bekijk goed of dat daar de boel lekker droog is. Wat Sjors al aangaf: het kan zijn dat het euvel inmiddels is verholpen maar de gevolgen nog aanwezig zijn.
 
Wilde net een nieuwe post openen omdat ik hetzelfde probleem op dit moment ook heb, ff de zoekfunctie gebruikt en kwam hier uit.
Zal zo ook eens kijken bij mijn interieurfilter. Dacht hier dus ook meteen aan maar wist niet waar ik moest gaan kijken.
Het helpt inderdaad niet als je de temp omhoog zet, dan is het euvel nog erger! Drama met dit weer.

Gr. Paul
 
Je moet niet gewoon de temperatuur omhoog zetten want dan begint hij gewoon harder te blazen.
Op de ontwasemen stand tegelijkertijd de ventilatie een heel end naar beneden.
 
? Snap je niet helemaal, leg eens uit.
De ontwasemstand staat hij wel op, dat is dat knopje met voorruitje erop. En dan de ventilator voluit aan heb ik ook. Dat zou genoeg moeten zijn neem ik aan?
Maar dat helpt bij mij niet.

Gr. Paul
 
Ik heb ook zo een probleem met voorruit ontwaseming in dit weer , is niet te doen in de omie !

Mijn parafaan en interieurfilter zijn thans kurkdroog...


gr. Peter
 
Nou, tussen de sneeuwbuien door ff gekeken, is bij mij wel nat zoals bij het 2e fotootje van Jack (nog bedankt hiervoor want anders had ik het niet geweten).
Dus als het weer wat beter is ga ik met een fohn aan de slag :) .

Gr. Paul
 
IJsblok zei:
? Snap je niet helemaal, leg eens uit.
De ontwasemstand staat hij wel op, dat is dat knopje met voorruitje erop. En dan de ventilator voluit aan heb ik ook. Dat zou genoeg moeten zijn neem ik aan?
Maar dat helpt bij mij niet.

Gr. Paul

In de ontwasemstand begint hij automatisch keihard te blazen. Dit kan je verminderen door op het kleine ventilatortje te drukken. ( tot je nog een streepje of drie over hebt ). De temperatuur zet je maar flink omhoog. Kijk eens wat hij dan doet. Normaal krijg je dan toch minstens de voorruit schoon.
 
Goed is het natuurlijk niet, want als ik ik 'm hier op ontwaseming zet zi eik mijn ruiten direct open trekken en het ijs valt er vrij snel af !


Je ECC kan links en rechts gescheiden aanvoeren, heb je een foutcode in het systeem ?
 
Heb hetzelfde probleem, maar toen ik vanmiddag alleen het naarboven blaas knopje aanhield bleven de ramen wel schoon zelfs met 5 man in de auto. Dus airco aan graad of 23 (in mijn geval) en naar boven laten blazen. Op de Auto stand lukt het hier ook niet de boel schoon te krijgen. Geld voor een B2 btw. B1 heb ik geen ervaring mee...
 
Ik kwam eergister ook terug van vliegveld Weeze, met 4 personen in de Omi.
Ook toen moest ik mijn voorruit-ontwaseming aan zetten om de voorruit goed ontdooit te houden.
Ik zag temperaturen voorbij komen van -13,5 graden... dus héél raar vond ik dat eigenlijk niet (wij waren, door het geploeg door de sneeuw, ook niet helemaal 'vochtvrij' om het zo maar te zeggen...)

Is dit ook zo, in jouw geval, Karel ?
 
Bovenaan