Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Blussysteem in motor ruimte

Goede morgen.

Al enige tijd loop ik met de gedachten om een automatische blussysteem in te bouwen in mijn omega. Dit omdat ik vaak genoeg, als ex brandweer man, branden heb gezien waarbij de volledige auto uitbrande.

Ik heb nu een product gevonden die heel makelijk in de motor ruimte geplaatst kan worden en die binnen luttelijke secondes de brand blust. De blusstof die gebruikt word komt uit de ruimtevaart en word ook toegepast in scheepvaart en vliegtuigen.
De blusstof die vrijkomt is millieu vriendelijk en laat geen schdelijke sporen na. Sterker nog je ziet totaal geen blusstof liggen. Erg goed dus voor je electronica deze word NIET aangetast.

De blusser kan automatisch ontstoken worden door een tube die smelt bij de 174 graden of dmv een drukknop die men zelf moet indrukken.

Heb de brandblusser in diverse akties bezig gezien en is erg indruk wekkend hoe zo'n klein blussertje de grote brand kan inbinden en blussen.

Prijs technisch gezien is het ook nog eens aantrekkelijk. de definitieve prijs mocht iemand interesse hebben zal ik hier op het forum neer zetten.

Hieronder een afbeelding van de brandblusser.

2cgh55i.jpg


Groet

Martijn
 

yoyo

The UK brothers
Lijkt mij een goed plan!
Maar waar ga je dat plaatsen dan (ik weet niet hoe heet het bij de uitlaat wordt en ook niet aan de kant waar het inspuit gedeelte is)
En dan uiteraard de kosten maar jij zeg dat dat wel mee zal vallen dus ......vertel maar :Y
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden en prijzen.

Ik heb het aan de lijve ondervonden hoe het is om een net gerestaureerde auto door een ongeluk in vlammen op ziet branden. :? :N :S -O-
Ik kan jullie vertellen dat als je de vlammetjes op het dashboard ziet dansen je maar aan één ding denkt hoe kom ik zo snel mogelijk de auto uit.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Is zeker een interessant ding.

Maar ik sta er wel heel kritisch tegenover. Ik trek jouw kennis niet in twijfel, om effe duidelijk te stellen,
jij hebt bij de brandweer waarschijnlijk wel heel wat gezien.

Maar waar ik mee zit (het is misschien niet te vergelijken) is het volgende:
Ik heb een auto zien uitbranden, motor en dashboard, die op een stro-veld gereden was.
Mevrouw had heel wat stro verzameld onder en voor de auto, en was gestopt toen de auto niet meer vooruit kon
door de weerstand van het stro.
Je raad het al, dat stro is door de hitte van de uitlaat in brand gevlogen.

In mum van tijd stond die hele motorruimte in lichterlaaie.
Het brandweerteam was er heel snel bij, want dit was aan de start van een Rallye-KP.
Zij hadden enkel poederblussers ter beschikking, maar wel tamelijk veel (een pick-up kan al wat meevoeren)

Het enige wat zij zo snel mogelijk moesten hebben was water, water en nog veel meer water om dat voertuig geblust te krijgen... Ja ook een pompwagen was vrij snel ter plaatse dankzij de rallye-organisatie.
Je raad ook de afloop al. auto alsnog compleet om zeep, het metaal begon al deftig te verkleuren van de hitte.
EN dat is met een brandweer-team langs de wagen...

Snap je mijn kriticisme?

Kan dit systeem alsnog hierop voorzien?
Natuurlijk zat je met dit voorval met een extra 'brandstof', het stro.

Heb je meer info over dat systeem? webpage, links, documenten, foto's?
Is daar ook een onderhoud op nodig, na bvb één of twee jaar?
Hoe lang blijft die cartridge 'geldig'?

Ik ben dus weldegelijk geinteresseerd om mijn trots op zo'n moment alsnog een kans meer te geven...
Een poederblusser heb ik in de wagen steken, omdat het in Belgie wettelijk verplicht is (1kg versie),
maar gebruiken...ik weet het niet met al die electronica...
 
Stijn

Terug komend op jou verhaal. Zodra stro in brand staat is de enige goede blusmiddel WATER, water en nog eens water. Echter zal minder de electronica aan tasten dan Poeder. Maar ik neem aan dat jij je bolide niet in het stro parkeert.

Poeder is erg goede blusmiddel voor alle brandklasse geschikt echter de nasleep ervan is niet te overzien. Het poeder gaat overal in en tussen zitten. In samen werking met vocht roest je hele auto weg. Dus advies gooi die boeder blusser weg en neem een schuimblusser. (als de belgische wetgeving dit uiteraard toelaat.)

Terug komend op het verhaal is het een zeer geschikte blus middel. Van de blusstof is naderhand niets meer te zien echter de blussing zelf gaat erg goed.

Op <a class="postlink" href="http://www.firepro.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.firepro.nl</a> zijn diverse demo films te zien

De instap prijs is € 210,00 ex btw. dan krijg je de onderstaande model.

fo3lfb.gif


Voor de gene die eerder afgebeeld staat is € 365,00 hier gaat nog een geldende korting af die ik krijg.

Hoe meer er afgenomen word hoe meer korting we krijgen. :f :d

Ik kan ook voor die gene die interesse hebben aan 2 of 3 liter schuimblussers komen uitermate geschikt voor in de auto en vorstbestendig tot -20

Voor de blusser zelf voor de motor ruite is geen jaarlijks onderhoud nodig. Alleen een visuele inspectie is afdoende.

Voor een eventuele schuimblusser is er wel jaarlijkse onderhoud benodigd. Voor een eventuele verzekring die hier korting op geeft is het zelfs verplicht.

Eventueel bij wat grotere meetings wil het bedrijf waar ik mee in contact ben dit ook voor zich op nemen.

@ ruud allicht verstandig dit via de OOP forum te laten lopen.

Veel plezier met het kijken van de films op firepro.nl

Voor vragen hoor ik het wel.

Groet

Martijn
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Heb de filmpjes eens bekeken met mijn kritische oog ;) hehe

Ziet er heel leuk uit,
In de 'kast'-vormige toepassingen, 19" rack , PC, scherm, werkt dit vrij goed, daar die gesloten zijn.
Maar hoe zit zoiets in een motorruimte?

Deze is toch vrij "open" gemaakt, en heeft bovendien 2 'gescheiden' kanten...
(Links en rechts van het motorblok...)
Ik merk dit even op omdat ik zie bij die vloeistof-brand-simulatie dat dat patroon vrij gericht gepositioneerd is...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iVItTtcUX5M[/youtube]

Dus montage is zeker belangrijk, maar hoe weet je nu waar je brand gaat uitbreken?
Zoals Aart al zei:
yoyo zei:
...
Maar waar ga je dat plaatsen dan (ik weet niet hoe heet het bij de uitlaat wordt en ook niet aan de kant waar het inspuit gedeelte is)...

inspuitkant lijkt mij haalbaar, uitlaat kant lijkt mij ook riskant.
Bij mijn lijn-6 zit het trouwens ook betrekkelijk vol onder de motorkap...


Die FP-80 is echt wel een minimum volgens de specificaties die ik op de site lees (qua volume)
 
Heb ooit eens een brandweer traininkje moeten doen voor mn ADR (gevaardlijkstoffen. Toen nog stukgoed en tank) en heb daar leuk mogen spelen. Echter ben ik benieuwd hoe snel dat apparaatje een gescheurde inj leiding weet te blussen. Je weet wat benzine doet als het zo leuk nevelt. >:)
 
Bovenaan