Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bonken linkervoorwiel

Ik start even een nieuw topic, want ik zat in het topic van Jelle100 met mijn eigen probleem. Dat was niet de bedoeling. 8)7

Nou, daar gaat ie dan nog een keer: }:)

Bij mijn linkervoorwiel bonkt het vooral in bochten (zowel naar links als naar rechts). Omdat de draagarmen en diverse stuurkogels, een hulppitmanarm en een pendel (stabilisatorstangetje) nog niet zo lang geleden zijn vervangen en omdat bij de APK bleek dat er nergens te veel speling was, vroeg ik me af of het soms aan het lager van de draagarm kan liggen.
Is het ingewikkeld om de de veerpoot eruit te halen? Als ik in de vraagbaak kijk, lijkt het niet moeilijk. Is er speciaal gereedschap voor nodig?
In mijn vraagbaak staat niets over speciaal gereedschap, daarom vraag ik het hier op het forum.
In de vraagbaak staat:
- Remklauw verwijderen en ophangen.
- Stekkers van slijtage-indicator en wieltoerentalsensor losmaken.
- Pendel (stabilisatorstangetje) losmaken van veerpoot.
- Onderste twee bevestigingsmoeren verwijderen en fusee wegklappen.
- Bovenste bevestigingsmoer van de veerpoot losdraaien en veerpoot wegnemen.

Het lijkt zo simpel, dat ik me afvroeg of het echt zo simpel is. :S Omdat je verder de fusee niet losmaakt, hoeven er volgens mij ook geen stuurdelen losgemaakt te worden. Het enige wat ik dan moet laten doen is de wielvlucht afstellen na het terugmonteren van de veerpoot met het nieuwe lager.

Maar... voordat ik dat doe, wil ik dus eerst weten of het echt zo simpel is om die veerpoot eruit te halen en of je aan het lager kan zien of het versleten is.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja het is eigenlijk zo simpel zoals je het beschrijft, veerpoot zit alleen aan de onderkant met twee bouten en bovenkant met een centrale moer. Natuurlijk eerst alles weg halen wat in de weg zit om de veerpoot te demonteren.
Je hebt niet echt speciaal gereedschap nodig dan alleen een setje veerspanners als het lager wil vervangen.
 
Ok, wel veerspanners dus. En kan je zien/voelen of het lager kapot is? Of kan je dat alleen weten door hem eerst te vervangen en dan te kijken of hij niet meer bonkt?

Martijn
 
als je de auto omhoog doet kan je het vaak wel zien .dat zakt ie te ver naar beneden .. en kan je hem omhoog drukken met je handen (veerpoot in zn geheel )
correct me if i'm wrong
 
Nog wat aanvullende vragen.
Heb besloten om veerspanners aan te schaffen. Kan hier een set krijgen van Laser voor € 53 of van Midlock voor € 70. Ik voel het meeste voor die laatste. Iemand ervaring met die Midlock spanners?

Verder: wielvlucht afstellen kan ik niet zelf. Maar ik neem aan dat het geen probleem is als ik de veerpoot terugmonteer en dan naar het eind van de straat rijdt (waar mijn garage staat) om het af te laten stellen. KLopt dat?
 
Midlock is goed. Heb zelf meerde gereedschaps delen daarvan en ben er zeer te vreden over.

Je kunt idd een kort stukje rijden zonder problemen moeten geen honderden kilometers zijn.
 
OK Jack, bedankt. Dan worden het midlocks. En dan nog een vraag over het bevestigingsmateriaal. Mijn vraagbaak zegt dat de borgmoer van de pendel (stabilisatorstang) en de twee moeren van de veerpoot aan de fusee vervangen moeten worden bij terugmontage van het geheel. Weet jij of ik die gewoon bij de bouwmarkt kan halen, of moeten ze een bepaalde hardheid hebben, zodat ik ze apart moet bestellen bij de onderdelenboer? (Of is het misschien niet zo hard nodig om ze te vervangen? :h ) Ik ga voor veiligheid :Y , maar ik houd niet van onnodig vervangen. :N
 
door Ralph » gisteren 23:14

moeren borgen met lock-tide.

Ralph, bedoel je de oude moeren kunt gebruiken als je ze vastzet met lock-tite? Of bedoel je én nieuwe moeren én lock-tite.
En we hebben het nu alleen over moeren, maar de vraagbaak adviseert ook om de bouten van fusee aan veerpoot te vervangen. Dat was ook mijn vraag, of dat noodzakelijk is.
 
Toch nog eens gereden: klinkt toch echt als een stabilisatorstangetje met speling. Toch nog eens op de brug, beetje kracht zetten met bandenlichter, ja hoor: zijwaartse speling. Ga ik toch maar eerst dat stabilisatorstangetje vervangen. Waarschijnlijk toch de boosdoener.
Kan bij carpartsdirect.nl bestellen van het merk Febi Billstein of MOOG. Iemand ervaring met deze merken? Voorkeursmerk? Of gaan we voor origineel Opel?
 

Joep

Verbannen
Weet niet wat ze orgineel kosten, maar zeker is wel dat die langer mee zullen gaan. Uit ervaring spreek ik dat die stangetjes na een jaar weer gaan tokkelen.

Wel zou ik ze aan beide kanten vervangen.
 
Moog is zeker rommel.
Enige imitatie die iets waard is, is lemförder maar de prijs scheelt niet zo veel als origineel.
Indien mogelijk opteren voor origineel.
 

Andrew

600.000
Als ik je eerste post goed lees, was er recent 1 pendelarm vervangen. Als nu de andere speling heeft, is het een begrijpelijk verhaal. Neem gewoon de originele, zou ik althans wel doen.

Andrew

(Eigenlijk wel heel verbazingwekkend dat bij mijn Omega die pendels nog de originele zijn en niet bonken _/-\o_ )
 
Andrew zei:
Als ik je eerste post goed lees, was er recent 1 pendelarm vervangen. Als nu de andere speling heeft, is het een begrijpelijk verhaal. Neem gewoon de originele, zou ik althans wel doen.

Andrew

Klopt, de andere pendel is pas vervangen. Dat heb ik niet zelf gedaan, dus ik weet niet wat voor merk erop zit. In ieder geval geen Opel. Kostte toch nog incl. BTW €51.
Nu heb ik een Febi aangeschaft. Kostte incl. BTW €20 (carpartsdirect.nl, ze hadden ook MOOG, die kost €43.
Ik probeer het gewoon. :Y Mocht het snel weer versleten zijn }) , dan vervang ik beide kanten voor een originele. 8)7
Morgen eronder schroeven.
 
Vandaag stabilisatorstang vervangen. Wat zat die oude vast zeg. Kon bij de bovenste moer niet met dopsleutel komen. Uiteindelijk gelukt met ringsleutel, maar 't was een slechte moer, helemaal 'rond' gedraaid. En twee steeksleutels 17 gemold op de contramoer (die tegen het 'huis' aan zit). 8)7 Sleutel gelijk maar vervangen door een Gedore. :)

Toen gaan rijden. En... geen gebonk meer. d:)b Dat stomme stangetje was dus inderdaad de boosdoener. Hoef ik dus niet aan dat veerpootlager te beginnen. :w
 

Joep

Verbannen
Helemaal top Martijn! De mijne tokkelde vorig jaar ook, en ik heb ze toen allebei vervangen, wat een rust is dat dan hé als het is vervangen!?
 
Ja, inderdaad. Nou voorlopig is alles vervangen wat er te vervangen valt aan de voorkant, dus ik hoop nu dat het een poosje 'rustig' blijft.
 
Bovenaan