Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bonkend geluid bij linker voor wiel

Als ik over een vlucht heuvel rij dan hoor ik een bonkend geluid bij de linkervoor wiel.

Ik hoor het geluid ook als ik over een hobbelige weg straat rij en als ik dan moet remmen hoor ik het ook bonken bij mijn linker voor wiel. :?


Mvg,

Jelle
 
Ik heb dit ook. Bij mij zijn draagarmen pas vervangen. Stabilisatorstangetjes, stuurkogels e.d. hebben geen speling. Kan het ook liggen aan het veerpootlager?

Martijn
 
Ik zal vanmiddag even kijken of mijn veerpoot nog goed is

Ik zat zelf ook al te denken of het misschien daar ook aan ligt

grt
Jelle
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Veerpootlager zou je vooral horen bij het sturen, doordat de veerpoot dan in de lager draait en dat niet soepel gaat als het lager op zijn einde loopt.
 
door B-Buster » 02 jan 2013 13:57

Veerpootlager zou je vooral horen bij het sturen, doordat de veerpoot dan in de lager draait en dat niet soepel gaat als het lager op zijn einde loopt.

Ik hoor het inderdaad vooral bij het sturen. En omdat ie pas is gekeurd, voorwielophangingsonderdelen op speling zijn gecontroleerd en uitgelijnd, kan het daar haast niet aan liggen.
Twee vragen:
- IS het ingewikkeld om de de veerpoot eruit te halen? Als ik in de vraagbaak kijk, lijkt het niet moeilijk. Is er speciaal gereedschap voor nodig?
- Als ik die veerpoot eruit heb, is dan aan het lager goed te zien of hij op is, of zie je er niks aan en weet je pas na het vervangen of dat lager het probleem was?
 

Andrew

600.000
In de vraagbaak (of de TIS) staat toch vermeld welk speciaal gereedschap je nodig hebt? Wat ik me nu zo op de bank zittend kan bedenken in elk geval een trekker voor de stuurstang.

Andrew
 
door Andrew » gisteren 23:02

In de vraagbaak (of de TIS) staat toch vermeld welk speciaal gereedschap je nodig hebt? Wat ik me nu zo op de bank zittend kan bedenken in elk geval een trekker voor de stuurstang.

Andrew

In mijn vraagbaak staat niets over speciaal gereedschap, daarom vroeg ik het hier op het forum.
En wat betreft die stuurstang, volgens mij hoeft die helemaal niet los.
Kortweg komt het hier op neer:
- Remklauw verwijderen en ophangen.
- Stekkers van slijtage-indicator en wieltoerentalsensor losmaken.
- Pendel (stabilisatorstangetje) losmaken van veerpoot.
- Onderste twee bevestigingsmoeren verwijderen en fusee wegklappen.
- Bovenste bevestigingsmoer van de veerpoot losdraaien en veerpoot wegnemen.

Het lijkt zo simpel, dat ik me afvroeg of het echt zo simpel is. Omdat je verder de fusee niet losmaakt, hoeven er volgens mij ook geen stuurdelen losgemaakt te worden. Het enige wat ik dan moet laten doen is de wielvlucht afstellen na het terugmonteren van de veerpoot met het nieuwe lager.

Maar... voordat ik dat doe, wil ik dus eerst weten of het echt zo simpel is om die veerpoot eruit te halen en of je aan het lager kan zien of het versleten is.

gr.

Martijn
 

Vega

Medewerker
Administrator
[mod]Martijn, het is niet de bedoeling dat je topic van een ander lid overneemt met jouw probleem. Het kan natuurlijk voorkomen dat verschillende problemen raakvlakken hebben met elkaar maar dan nog het topic is gestart door Jelle100.
Iedereen mag reageren op een topic en zijn/haar ervaringen of oplossingen delen.
Heb je zelf een probleem open dan een eigen topic en stel daar je probleem ter sprake.[/mod]
 
Bovenaan