Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bouten afgebroken tussen versnellingsbak en aandrijfas

Ff met de collega patatje halen in Den Haag. Nog ff snel een auto voorbij. Niet dus. Een klap en geen traktie meer net van de snelweg kunnen komen. Onder de auto gekeken ligt de as van de versnellingsbak. Samen met 3 afgebroken bouten |:( |:( . Nu ff op de anwb.nl wachten.

weet iemand of de aandrijfas met bout moer vast zit of os ie getapt.
De krik had ik vanmorgen nodig op dit dus onder de auto kijken word hem ook niet.

alex
 
11t3gwi.jpg


ik vond dit schema op het portalen.
Het idee idee met bout en moer.

wat is nr 25? Is dat het lager?

http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=47&t=345

ik probeerde een plaatje te kopiëren dat lukte niet. Dan maar zo
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
25 gaat niet echt een lager zijn, want daar beweegt de cardan niet t.o.v. de versnellingsbak.

Er is enkel een middenlager, nabij nummer 24.
Dat is dan nummer 18, het lager zelf.
Ook het rubber, nr15 durf al wel eens doorhangen.

De bouten die jij gaat zoeken zijn nummers 12 of 28 (3 stuks elk) + bijbehorende moeren resp. 29 en 13.

(Ik heb deze altijd in de koffer zitten, daar ik er ook al ééntje ben kwijtgeraakt ooit)
 
Het duurde ff voor de wegenwacht er was. Ze wouden hem eerst naar een garage brengen omdat ze dachten dat het een tapverbinding was.
zijn ze onder de auto gekropen ff kijken. heeft de beste man geen m12 bouten in de auto, ik blij dat we nog ff de bouten kist in de auto hadden gezet want die had ik wel in ons kistje.
hij ze vast gemaakt, ik heb nog wel gevraagd of hij er dubbele moeren op wou zetten.
het zijn geen 10.9 bouten maar 8.8 thz met overmaatse moeren dubbel afmoeren leek me wel verstandig.

zaterdag ga ik nieuwe 10.9 bouten monteren. weet iemand het aandraaimoment van de bouten.

Zijn je hardyschijven niet ze gootjes?? Dit zijn de rubber blokken tussen de bak en de as.

Gr Jack

opel omega B2 2.5DTI 2003 onyx (21_,22_,23_)

Als de hardyschijven niet goed meer zijn gaat dit dan gepaard met trillen?
er zit wel ergens een vervelende trilling in de auto, wat wel iets minder is geworden na er nieuwe bouten in de as zijn gekomen.


vhszsn.jpg


waar zijn de veren voor die je rechts ziet?

149wqdt.jpg


vaw6b.jpg


het vreemde blijf ik vinden dat je ook op de as geen schaaf schade of een andere schade zag. ik heb het idee dat er al 1 bout uit was want 3 m12 10-9 bouten afbreken op een koppeling die strak tegen elkaar zit vind ik vreemd.

alex
 

tonboy

Verbannen
Mag wel zeggen dat je ontzettend veel mazzel hebt gehad, de tussenas had zo maar op het wegdek vast kunnen slaan met rampzalige gevolgen.
Zo te zien is je hardyschijf ook overleden, veel haarscheuren te zien.
Aandraaimoment van 120 nm is ruim voldoende, gebruik wel borgmoeren hierbij,
Wat de oorzaak is ? Ik mag aannemen dat de bouten al een keer los zijn geweest en dat toen verkeerde bouten en moeren zijn gebruikt..
 
R

Ralph

Gast
bouten zijn 10,9 en aanhaal moment is, doe maar 90NM i.p.v. 120 NM.
hardyschijf vervangen deze hebben een klap gehad, ook lijkt het op de foto dat de ogen ovaal zijn, even na kijken.
de veren zijn geen veren maar is de dieselkoeler en koelt dus de brandstof die retour gaat naar de tank. reden is dat het kookpunt van diesel erg laag ligt.
 

Vega

Medewerker
Administrator
altemo zei:
Als de hardyschijven niet goed meer zijn gaat dit dan gepaard met trillen?
er zit wel ergens een vervelende trilling in de auto, wat wel iets minder is geworden na er nieuwe bouten in de as zijn gekomen.

Ja.

vhszsn.jpg


waar zijn de veren voor die je rechts ziet?

Dat zijn geen veren maar dat is je brandstofkoeler die in de retourleiding zit.
[offtopic]Als iemand die nog heeft liggen dan hoor ik het graag, ik zoek er een.[/offtopic]


Die pen zit hier wel erg scheef of is dat optisch bedrog?

het vreemde blijf ik vinden dat je ook op de as geen schaaf schade of een andere schade zag. ik heb het idee dat er al 1 bout uit was want 3 m12 10-9 bouten afbreken op een koppeling die strak tegen elkaar zit vind ik vreemd.

Als de hardyschijf kapot of slecht is dan gaat de rest vanzelf, waarschijnlijk doordat er al een bout uit was of erg los is de rest ook eruit getrild.

tonboy zei:
gebruik wel borgmoeren hierbij

Gebruik de originele borgmoeren en niet van die met plastic borgmoerstuk. Het wordt erg heet daar.
en inderdaad met 90nm vastzetten.
 
Bovenaan