Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Carterventilatie verstopt

Dag forummers,

De Omega bokt nogal bij lage toeren, alsof hij arm loopt, dus laatst de kap eens open gehad op zoek naar een euvel. Lekker veel olie en de carterventilatieslang bleek gescheurd, dus ik neem aan carterventilatie verstopt? Bekend probleempje van de 2.2 16v immers... Hier nog wat foto's ter bevestiging:

DSC_0180.jpg

DSC_0181.jpg


De reden dat ik hier een postje voor aanmaak is dat ik graag wil weten wat er precies allemaal ontstopt/vervangen moet worden, en wat zo'n grapje ongeveer kost. Moet ik bij vermelden dat ik niet van plan ben om het gaatje op te gaan boren of een olieafscheider te monteren.

Alvast bedankt!

Geert
 

Joep

Verbannen
Juist door de olieafscheider te plaatsen en de carterventilatie op te boren zou je probleem voor zéér lange tijd verholpen moeten zijn... :?
 
Over de olieafscheider staan verschillende discussies hier op het forum, waarbij ook mensen ervan zijn overtuigd dat het zelfs averechts werkt. Ik heb het zelf toen wel gedaan. Tevens heb ik het hele systeem gevolgd en alle poreuze slangetjes vervangen en nog goede slangen goed schoongespoeld, gewoon onder de kraan :). Niks opgeboord trouwens.

Inmiddels is het al een tijdje redelijk schoon. Echter, omdat ik veel korte stukjes rijd, hou ik het wel een beetje in de gaten.
 
Ik heb vorige week mijn gasklephuis eraf gehaald, gereinigd en met nieuwe pakking en slangetjes teruggeplaatst. Tevens ook iets opgeboord.
Auto rijd duidelijk veel en veel beter.

Olieafscheider heb ik nog liggen maar weet niet of ik dit ga doen.
 

yoyo

The UK brothers
Even de slangetjes en de stijgbuis (van het carter omhoog) schoonmaken en spoelen.
En zoals het er bij jou uit ziet ook het kleppendeksel los maken en reinigen.
Alles schoon maar opboren is niet direct noodzakelijk.
Ik heb het oliescheidingsfilter er nu al zeker drie jaar tussen zitten en bij verversing
wel eens nagekeken maar kan geen troep meer vinden.
Als er dan toch een berg troep in blijft komen vraag ik mij af waar het dan vandaan
zou komen.
Maar voordat we daaraan beginnen eerst even de meest simpele handeling in de vorm
van een oliescheiding filter.
 
Oh ja, die buis heb ik toen ook schoongemaakt. Wat een aangekoekte troep kwam daar uit!
 

Andrew

600.000
Zoals al gezegd de volgende zaken reinigen:
stijgbuis vanaf het carter (achter de oliepijlstok)
slang van stijgbuis --> kleppendeksel
kleppendeksel in dubbelwandige deel (spoelen, dus zal gedemonteerd moeten worden, nieuwe pakking + O-ringen kan ook geen kwaad)
slang van kleppendeksel --> gasklephuis
gaatje in gasklephuis schoonmaken (en ik zou meteen het hele gasklephuis + omgeving reinigen).

Opboren van het gasklepgaatje ben ik ook geen voorstander van, maar die olieafscheider werkt prima, het scheelt echt een heleboel troep in het inlaatkanaal, ik heb het er ook al meerdere jaren opzitten.

De kosten: tja, misschien 75 euro als je het zelf doet, dat is dan de kleppendekselpakking + O-ringen, olieafscheider en enkele slangen als die verteerd blijken te zijn.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
Joep zei:
Juist door de olieafscheider te plaatsen en de carterventilatie op te boren zou je probleem voor zéér lange tijd verholpen moeten zijn... :?

:? precies smiley keuze is goed, hiermee kun je een hoop ellende op je nek halen. zuigt ze lekker veel olie aan.
het gaatje wat bedoeld word in een eerder topic is de onderdruk van het gasklephuis.

-- 09 sep 2014 23:46 --

Andrew zei:
Zoals al gezegd de volgende zaken reinigen:
stijgbuis vanaf het carter (achter de oliepijlstok)
slang van stijgbuis --> kleppendeksel
kleppendeksel in dubbelwandige deel (spoelen, dus zal gedemonteerd moeten worden, nieuwe pakking + O-ringen kan ook geen kwaad)
slang van kleppendeksel --> gasklephuis
gaatje in gasklephuis schoonmaken (en ik zou meteen het hele gasklephuis + omgeving reinigen).

Opboren van het gasklepgaatje ben ik ook geen voorstander van, maar die olieafscheider werkt prima, het scheelt echt een heleboel troep in het inlaatkanaal, ik heb het er ook al meerdere jaren opzitten.

De kosten: tja, misschien 75 euro als je het zelf doet, dat is dan de kleppendekselpakking + O-ringen, olieafscheider en enkele slangen als die verteerd blijken te zijn.

Andrew

zo te werk gaan :f
 

Joep

Verbannen
Nou Ralph, die carterventilatie heb jij toendertijd opgeboord want dat was allemaal beter zei je en nu ineens is het slecht...
 
Je moet de huid niet verkopen voor dat je de beer geschoten heb ,,Joep. Oftewel ga eerst zoals andere zeggen de boel goed schoonmaken en nooit zomaar lukraak ergens een boor in zetten.

Ik zelf heb het ook nooit gedaan bij mijn x20xev ,daar nam ik wel de stappenmotor mee met de grote schoonmaak.
 

Joep

Verbannen
carenbar zei:
Je moet de huid niet verkopen voor dat je de beer geschoten heb ,,Joep. Oftewel ga eerst zoals andere zeggen de boel goed schoonmaken en nooit zomaar lukraak ergens een boor in zetten.

Ik zelf heb het ook nooit gedaan bij mijn x20xev ,daar nam ik wel de stappenmotor mee met de grote schoonmaak.
Dat is toen ook gedaan door onze Dokter. Alles is toen goed schoongemaakt met remmenreiniger en daarna is het gaatje opgeboord. ;)

Laatst heb ik die buis van het karter schoongemaakt daarna een olieafscheider ertussen geplaatst en wederom het gasklephuis schoongemaakt. Het gaatje heb ik toen alleen schoongespoten. Resultaat is zoals hierboven ook al wordt gezegt erg goed want het is nog steeds schoon.

Als je Andrew zijn raad volgt dan moet je al een eind komen, Geert. :)
 
Hoe zit dat bij de V6? Want ivm olie verbruik wat nu lijkt te zijn afgenomen bij mij, kan het geen kwaad om allemaal schoon te maken.

Gr. Paul
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, in het bijzonder Andrew. Binnenkort eens kijken of Beun de Haas hier naar wil kijken (forumlid in de buurt van Utrecht die dit wil doen? Krijgt netjes betaald en verse koffie), zelf heb ik twee linkerhanden. De reden dat ik niet wil opboren is het olieverbruik dat toe kan nemen, en laat dit nu net een Omega zijn die de afgelopen 1.000 kilometer amper olie verbruikt heeft _/-\o_ Echter is het niet moeders mooiste, dus zo'n olieafscheiding lijkt me kostentechnisch niet interessant. Er kan immers zoveel gebeuren op de lange termijn...
 

yoyo

The UK brothers
Kosten technisch?
Rond €25,00 en je bent overal vanaf.
Ik heb nadat ik het filter er tussen had geplaatst ( en alles op de Andrew manier schoon gemaakt had)
nooit meer troep in mijn leidingen gehad, daar voor wel.
Lijkt mijns inziens eigenlijk wel een must gezien de troep die er nu inzit.
 
Ja, dat klinkt interessant inderdaad. Maar gaan er niet aardig wat uurtjes in zitten? Zoals gezegd, ik heb twee linkerhanden dus ik moet het wel uitbesteden.
 

Andrew

600.000
Schoonmaken betekent ook wat (de)montagewerk en daar zijn 2 linkerhanden en geen verstand van zaken wat lastig, maar schoonmaken op zich kan toch iedereen.

Die olie-afscheider kost inderdaad iets van € 25,- en is bij wijze van spreken minuten-werk om te monteren, de 90 graden slang van stijgbuis naar kleppendeksel met een scherp mesje de bocht uithalen en vervolgens de afscheider op de onstane slangeinden schuiven en met slangklemmen vastzetten.

Mijn bezwaar tegen opboren van het gaatje is inderdaad de grotere lucht/oliestroom vanuit het carter en dus meer olieverbruik, alsmede het mogelijke negatieve effect op het inlaatvacuüm, dat laat ik allemaal liever zoals Opel het ooit bedoeld heeft.

Andrew
 
Bovenaan