Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Cruise control gerepareerd

Probleem: sinds gisteren doet de cruise control het niet meer. Wat gezocht op het forum: kan te maken hebben met remlichtschakelaar, gaskabel die los zit en ik heb ook iets gelezen over een draadbreuk.
Mijn remlichten doen het. Mag ik dan aannemen dat mijn remlichtschakelaar in orde is?
Onder motorkap gekeken. Het kabeltje van de cc zit gewoon netjes vast aan de gashendel, waar ook de gaskabel aan zit.
Mijn vraag: waar kan ik het beste beginnen met zoeken? De schakelaarunit waar de cc knopjes op zitten? Of het cc kastje onder de motorkap?
 
Re: Cruise control stopt er mee

ik weet bij de omega A ging vaker het stuurapparaat kapot, dit zat daar achter het dashboardkastje bij de B serie weet ik het niet en heb ik het probleem nog niet gehooord
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Cruise control stopt er mee

Dat zijn compleet verschillende systemen. Ik zou beginnen met de hendel.
 

Andrew

600.000
Re: Cruise control stopt er mee

renepaul zei:
Een B2 heeft toch een elektronische ?


Bij de komst van de B2 in Nederland had modeljaar 2000 de Y22XE, X25XE en X30XE benzinemotoren. De V6-motoren waren dus (oneerbiedig gezegd) de oude B1-motoren, de L4 was toen al meteen met elektronisch gaspedaal. Per modeljaar 2001 werden vanwege de aangescherpte milieu-eisen de Z22XE, Y26XE en Y32SE geintroduceerd en die hadden allemaal de elektronische aansturing van de gasklep en daarmee ook een andere cruise-control.

(volgens mij ben ik in België wel eens een B2 met een X20XEV tegengekomen maar dat is in Nederland nimmer geleverd).

Andrew
 

renepaul

Donateur 2024
Re: Cruise control stopt er mee

Ok.
Bij een van mijn vorige omega's had ik ook een niet werkende cc
En ik had dus dit probleem, deed het ook niet meer :N


2nukd4k.jpg
jre1kz.jpg
 
Re: Cruise control stopt er mee

Is het nou dus de CCR van het type dat in de B1 zat, of die van de B2? Ik heb een B1 dus de mechanische unit. Ik kocht de module en alles op de sloop dus ik moest ook alles 10x doormeten en rommelen om alles werkend te krijgen. Wat heel makkelijk is om de signalen te controleren, is de stekker van de module te halen. Vervolgens kan je met een spanningstester meten of de commando's doorkomen op de stekker. Zo heb ik in ieder geval toen kunnen checken of de commando's wel doorkomen bij de module.
Naast de signalen van je hendel komen er ook nog oa. een signaal van je motormanagement voor het snelheidssignaal, koppelingsschakelaar, remschakelaar en mocht je een automaat hebben, komt daar ook nog een signaal vandaan om te zeggen dat hij in D staat.
Ik heb een mooi tekeningetje van de stekker met alle ingangen erbij geschreven, maar die ben ik helaas op mijn werk vergeten |:( zou volgende week evt wel een scan kunnen sturen! Kan je sowieso wel helpen met dat oude type module, heb er toen aardig wat avondjes aan gezeten om alles werkend te krijgen :)
 
Re: Cruise control stopt er mee

B-Buster zei:
Dat zijn compleet verschillende systemen. Ik zou beginnen met de hendel.

Ga ik daar eens beginnen. BEdankt!

renepaul zei:
Ok.
Bij een van mijn vorige omega's had ik ook een niet werkende cc
En ik had dus dit probleem, deed het ook niet meer :N

Gebroken kabeltje, zo te zien. Hoe heb je dit opgelost? Nieuw? Sloop? of aan elkaar geknoopt?

M.Ammerlaan zei:
Ik heb een mooi tekeningetje van de stekker met alle ingangen erbij geschreven, maar die ben ik helaas op mijn werk vergeten |:( zou volgende week evt wel een scan kunnen sturen! Kan je sowieso wel helpen met dat oude type module, heb er toen aardig wat avondjes aan gezeten om alles werkend te krijgen :)

Ik zou het erg op prijs stellen als je me een scan wilt sturen!
 

renepaul

Donateur 2024
Re: Cruise control stopt er mee

@ Martijn

Was niet meer te repareren.
Heb via dit mooie forum een goede gebruikte kunnen regelen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Cruise control stopt er mee

Uitlezen met een Tech 2 brengt ook verheldering.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: Cruise control stopt er mee

of gewoon bij mij een nieuwe kopen ...ik moet ook boodschappen doen he :)
 
Re: Cruise control stopt er mee

Martijn is het probleem reeds opgelost? Ik heb mijn Omega-bijbel al weer gevonden namelijk, dus ik zou de coderingen nu wel even door kunnen sturen!
 
Re: Cruise control stopt er mee

M.Ammerlaan zei:
Martijn is het probleem reeds opgelost? Ik heb mijn Omega-bijbel al weer gevonden namelijk, dus ik zou de coderingen nu wel even door kunnen sturen!
Nee, ik heb er nog geen tijd voor gehad, wordt waarschijnlijk de komende weekenden ook niks, dus ik gebruik voorlopig het voetje wat vaker. Als je die coderingen wilt sturen, dan graag!
 
Vandaag maar eens de stuurkapjes verwijderd om de draden naar de cruise control schakelaar eens goed te bekijken





En toen was het meteen duidelijk: een draadbreuk.




Soldeerbout gepakt en stukje draad er tussen gesoldeerd. Krimpkousje en klaar. Hij doet het weer!!


Bedankt voor jullie tips.

M.Ammerlaan zei:
Martijn is het probleem reeds opgelost? Ik heb mijn Omega-bijbel al weer gevonden namelijk, dus ik zou de coderingen nu wel even door kunnen sturen!
Is voor dit probleem niet meer nodig, maar vind ik wel handig om te hebben, dus als je ze wil sturen, dan graag.
 
IJsblok zei:
Mooi dat het zo iets simpels was achteraf. Waarschijnlijk gewoon slijtage dus?

Gr. Paul
Ja, aan die schakelaarunit zit een stekkerblok en het geheel zit aan het stuur geschoven in een sleuf. Maar de 4 draden voor de cruisecontrol lopen niet via dat stekkerblok, ze lopen er langs en gaan dan die stengel in. Ze staan vrij strak als de unit aan het stuur zit. Ik denk dat er wat spanning op komt te staan op het moment dat je de stengel naar beneden of omhoog duwt om richting aan te geven. Daardoor zal de draadbreuk ontstaan zijn. Daarom heb ik ook niet de draadeinden van de rode draad zonder meer aan elkaar gesoldeerd, maar er eerst drie centimeter draad tussen gesoldeerd.
Best kans dat de andere 3 draden het ook nog eens begeven. Bij een volgende storing in de cc weet ik in ieder geval waar ik het eerst ga zoeken...
 

tonboy

Verbannen
Ik had vanaf de aanschaf van mijn Omega al last van een losse indicatorhendel. Heb toen een andere gehaald op de sloop die wél goed werkte. En tot mijn verbazing was inderdaad hetzelfde draadje als waar jij het nu overhebt al (provisorisch) gerepareerd. Wellicht een iets meer voorkomend kwaaltje ?
 
Bovenaan