Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

De vervanger voor mijn MV6..............

Forumleden,

Zoals ik al eerder op dit forum liet vallen heb ik helaas mijn trouwe MV6 moeten verkopen :'( .
Uiteraard is er een waardige vervanger voor gekomen, pak een kopje koffie :k , dan volgt hier haar verhaal:


Voor een aantal jaren terug kocht ik mijn trouwe 3.0 MV6.
De auto was destijds een hobby aankoop en het doel was dan ook om er vooral veel plezier ritjes mee te maken.
Het eerste half jaar was dit dan ook het geval. Echter moest ik voor mijn werkgever meer kilometers gaan maken, dit varieert van 15.000 tot 50.000 per jaar, tel daarbij nog wat privé kilometers op en het tikt lekker aan. Ik had echter mijn MV6 technisch helemaal in topconditie en was niet van plan om het beestje nu de deur te wijzen, mede omdat ook niet zeker was voor hoelang dit zou duren.

Vervolgens heb ik dus enkele jaren behoorlijk wat kilometers gemaakt met een verhoudingsgewijs te dure auto. Echter begonnen de kilometers zijn tol te eisen waardoor ik de keus moest gaan maken: repareren of een andere auto kopen…………..

De keus was relatief snel gemaakt om toch maar voorzichtig te gaan kijken naar een andere auto, maarja gas of diesel :? De keus viel voor mij eigenlijk heel snel op diesel omdat dit vandaag de dag met relatief weinig kilometers al rendabel is, daarbij vindt ik een diesel persoonlijk iets robuuster om kilometers te vreten.

Vervolgens kwam ik voor een lastigere keus te staan: welk merk en model auto ga je rijden.
De Omega had ik met veel plezier gereden, maar ik was inmiddels een groot fan van Audi geworden. Daardoor ook eerst een proefrit gemaakt in een Audi A8 4.0 TDI van 2005 :9~
De auto was geheel naar wens, alles erop en eraan, 140.000 gelopen, van de 2e eigenaar en voor een nette prijs.
Er was alleen één maar: het bedrag dat de auto moest opbrengen was een aanslag, zeg maar behoorlijke aanslag op mijn zuur verdiende spaarcenten, helemaal nu er zo langzamerhand over wordt gedacht samen een huis te gaan kopen. De conclusie hoef ik eigenlijk niet te zeggen, anders had ik niet op dit forum gezeten: het verstand won het van het gevoel.

Maar dan ? Ik had een aantal wensen: Achterwiel aandrijving of 4 wiel aandrijving, automaat, 6 cilinder of meer, Duitse makelij, lederinterieur, niet meer als 150.000 op de teller en in ieder geval de laatste jaren historie bekend. Zodoende wordt de soep erg dun. Nog even getwijfeld over een BMW, echter werd ik toevalliger wijs door een collega gewezen op een Omega diesel die hij tekoop had zien staan. Hij wist verder niets over de auto, maar een rondje google deed wonderen.

Op papier zag de auto er goed uit: bouwjaar 2002, 125.000 gelopen met N.A.P, dealer onderhouden, eerste eigenaar, geen trekhaak, genoeg opties en uiteraard een 2.5 DTI Executive Edition met een 6 in lijn met daaraan een boterzachte 5 traps automaat. Na een hartelijk welkomst en een kop koffie de auto eens grondig bekeken. In eerste instantie niks aan de auto op te merken, behalve dat deze behoorlijk met de kont in de lucht hing. Echter was dit te wijten aan nieuwe schokbrekers volgens de verkoper. Een korte blik onder de Omega deed mij verblijden: er zat niveau regeling op zonder dat de verkoper het wist, waarschijnlijk had de dealer de auto niet gekalibreerd na het monteren van de schokbrekers. Echter was dit een mooi punt om op af te dingen. Daarna een proefrit gemaakt samen met vaders en na een half uur was ik om: dit zou hem worden. Na nog wat afdingen op de prijs ivm de schokbrekers, 1 lekke motorsteun (werken op olie druk) en een verrotte sleutel een mooi prijs gemaakt. Dat heet, hij deed er zoveel af dat ik de onderdelen op mijn zaterdag baantje (Opel Dealer) voor minder kon krijgen en ik er dus zelfs geld aan over hield ;)

Na de terugreis gelijk even met de tech de Omega gekalibreerd, wat er gelijk weer puik uitzag. De dag erop de Omega een beurt gedaan met vervanging van sapjes en filters. Daarna heeft de Omega 3 weken moeten buffelen voor mij zonder dat ik er maar iets aan had kunnen wassen of poetsen. In de bijna 7000 km die ik in die 3 weken heb afgelegd heb ik de diesel aardig leren kennen: wat een trekkracht heeft dat beestje zeg ! En die 5 trapsautomaat is echt heerlijk, dit beestje rijdt zo rustig op de autobaan, gewoon relaxter als mijn MV6.

Ook ben ik erachter dat ik de parkeersensoren helemaal niets vindt, het werkt zuiver, maar is niks voor mij. Daarbij vindt ik het ook niet echt mooi staan. Daarom zal ik na de vakantie ook een ander bumper plaatsen zonder sensoren. (mocht iemand nog één weten in de kleur Nocturnoblau dan hou ik me aanbevolen, anders laat ik er één spuiten na de vakantie)

De updates tot nu toe:

De 18 inch Irmschers geplaats onder de Omega

Inmiddels heb ik wat tijd gevonden om een originele afneembare trekhaak te monteren en de auto eens te wassen en te poetsen. Echter ga ik volgende week nog op vakantie naar Italie met de Omega, dus heb ik het beperkt gehouden en zal na de vakantie de Omega nog iets grondiger aanpakken.

Ook heb ik reeds het rubber van het rempedaal vervangen voor een exemplaar van de B1, deze zijn slijtvaster, en voor de mode bewuste mens: het match ook beter met het gaspedaal :P

Een aantal mods wil ik ook nog doen, maar die zien jullie tzt wel weer :P
(overigens ben ik nog wel opzoek naar een houten inleg, want dit aluminium is niet mijn smaak.

En nu genoeg geluld: hier een paar foto’s (ik maak nog wel wat mooiere, maar er moet ook gewerkt worden he)




N.A.P. aantoonbaar en van eerste eigenaar :*) en ja ik moet de tekst in mijn carklit nog aanpassen :Z
DSC06855.jpg


De werkplek:
DSC06860.jpg


DSC06858.jpg


Het 150 pk sterke hart:
DSC06886.jpg


De koets:
DSC06887.jpg


DSC06892.jpg


DSC06905.jpg


Bedankt voor het lezen ;)

Groetjes

Lars
 
Leuk verhaal en een zeer mooie omega. d:)b
Zo'n beige interieur heeft toch net dat ietsje meer stijl als een zwart.
 
pfff ..wat een verhaal ... ;) wel leuk om te lezen

zeer mooie opvolger van je vorige bolide
mooie kleur ook in combi met de binnenkant _/-\o_ _/-\o_
 

Colinh

Donateur 2023
Leuk verhaal Lars d:)b

Erg mooie B2 heb je daar ook. Hout lijkt mij ook mooier bij het beige zoals je al wilt vervangen.



Gr Colin
 
Ha Lars,

Aha, dus dit is het geworden (dus toch geen V8 ;) ). Gefeliciteerd. Erg mooie Omega d:)b, mooie kleur (zowel buiten als binnen) en met een heel aantrekkelijke kilometerstand. En ook...in alle opzichten een voor jouw situatie perfecte auto.

Groet,

Walter
 
weet je zeker dat deze 132.000 KM gelopen heeft??, hij lijkt echt zo uit de fabriek te komen
wat een mooie( zeg maar gerust gave) omega zeg.
Tis echt een plaatje, en idd dat intieur is als nieuw en zeer mooi, alleen moet ik eerlijk zeggen dat het aluminium inleg
wel vind passen bij de rest van de auto. maar dat is mijn persoonlijke smaak
 
Kijk, dat is een mooi exemplaar dat je daar hebt gevonden, Lars :Y Helemaal goed d:)b
Ik weet, van Stijn, dat deze diesels lekker 'op te stoken' zijn en heerlijk soepel lopen. Mede door die 5-bak. Erg lekker :)
Die SportStars staan er ook erg goed onder. Komen mooi uit, zeker bij die mooie, blauwe kleur.
Verder zie ik 'af-fabriek' alarm, kont-verwarming en een NCDC-2011 (?).
Ik wens je veel, veilige km's in die dikke lijn 6.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hmmm, zalig. Dit doet me terugdenken aan mijn 2.5dti limousine in Nocturneblau.
Veel plezier ermee.

De motorsteunen zijn idd olie gedempt, maar ook vacuüm aangestuurd.
Denk aan de inlaatcollector met de bekende wervelkleppen.
Egr kan makkelijk losgekoppeld, en moest hij olie lekken aan de turbo inlaat, dan moet je het carter ontluchtingsventiel vervangen (50€), kan zelf gedaan.

Veel plezier op reis met der grosse diesel...

Grtz stijn
 
Hé Lars,

Hele mooie Omega, Mooie kleuren combinatie!
Zeker ook echt een gave motorisering zo'n 6cyl lijn diesel icm. 5traps!

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar zo'n setje aluminium inleg, dus als je
het nog eens wil verkopen hou ik me aanbevolen!

Groetjes,

Niels
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Fraaie B2 :Y

De Sport Star's staan er mooi onder, en beige leder doet het altijd goed i.c.m. een donkere lak. Zit ook een open dak in zo te zien?

Veel plezier van je verse dieselstooker. :)
 
OmegaUser zei:
Ha Lars,

Aha, dus dit is het geworden (dus toch geen V8 ;) ). Gefeliciteerd. Erg mooie Omega d:)b, mooie kleur (zowel buiten als binnen) en met een heel aantrekkelijke kilometerstand. En ook...in alle opzichten een voor jouw situatie perfecte auto.

Groet,

Walter

Nee, na de openbaring om de A8 niet te kopen, was ook het V8 project van de baan.
Hoop er mooi wat jaartjes in te kunnen sturen.


servil zei:
weet je zeker dat deze 132.000 KM gelopen heeft??, hij lijkt echt zo uit de fabriek te komen
wat een mooie( zeg maar gerust gave) omega zeg.

Dank, vindt ik een erg mooi compliment ;)


Illuminat0r zei:
Denk aan de inlaatcollector met de bekende wervelkleppen.
Egr kan makkelijk losgekoppeld, en moest hij olie lekken aan de turbo inlaat, dan moet je het carter ontluchtingsventiel vervangen (50€), kan zelf gedaan.

Veel plezier op reis met der grosse diesel...

Grtz stijn

De wervelkleppen heb ik meer gelezen, maar is dit iets wat standaard voor komt, en ik preventief moet vervangen, of komt dit maar zelden voor ?
Heb je toevallig zo een foto met de locatie van het ontluchtings ventiel ? is altijd handig voor in de toekomst.



Niels zei:
Hé Lars,

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar zo'n setje aluminium inleg, dus als je
het nog eens wil verkopen hou ik me aanbevolen!

Groetjes,

Niels

Had even gespiekt, en zag dat jij een houten inleg had, denk dat we wel een mooie deal kunnen sluiten ;)
Zie je PM ;)


B-Buster zei:
Fraaie B2 :Y

De Sport Star's staan er mooi onder, en beige leder doet het altijd goed i.c.m. een donkere lak. Zit ook een open dak in zo te zien?

Veel plezier van je verse dieselstooker. :)

Dakraam is helaas het enigste wat ik echt mis, verder zitten de meeste opties er wel op eigenlijk,

Van regensensor tot ESP




Ook de rest: dank voor de leuke reacties ;)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
ventiel nieuw (L) en versleten (R):
img4857.jpg


plaatsing net linksboven van de injector bekabeling.
Het zit ietwat onder het parafaan, maar deze moet er niet af om hem te vervangen.
wel opletten met vallende sleutels :P
img4856.jpg


schroefjes zijn in theorie 'onverliesbaar' maar je ziet bij het oude ventiel dat er toch eentje los is _O-

*edit:
Het wervelkleppen probleem is gekend bij BMW en daar wordt onder garantie de motor vervangen of hersteld.
Opel doet alsof zen neus bloedt.
Op een DTI vervang ik preventief de collector door een BMW 530d exemplaar waar de problemen zouden moeten opgelost zijn.
Het enige wat niet 100% past is het 'bekabelingsbakje' op de inlaatcollector omdat op de BMW collector de pinnetjes niet voorzien zijn om dit in te haken.
Voordeel van zo'n collector via BMW te kopen is gewoon de prijs. was voor mij 480 incl BTW waar het bij Opel 600 excl. was 7(8)7
En het feit dat men bij BMW het gebeuren toegeeft en een collector voorsteld boezemt mij meer vertrouwen in dan een Opel collector.

Als je eens een dagje wil sleutelen moet je je collector er maar eens afschroeven (parafaan moet dan wel los) alsook een aantal moeilijk bereikbare stekkertjes onderaan de collector (blind werken).
NA die dag sleutelen ga je ook begrijpen waarom je dan je EGR echt wel dicht wil hebben (gewoon vacuum afkoppelen en dichtmaken).

Smeer op voorhand je handen goed in met een verzadigende creme, en was gedurende de operatie dikwijls genoeg je handen.
Ruud kan dit beamen na de demontage van de 2.0DTI motor :P

Dacht dat ik hiervan al foto's gepost had maar vind ze niet terug
 
Ah super, dank je wel.

En hoe zit dat nu met die wervelkleppen ?
Veel voorkomend, dus preventief vervangen ? Horen of zien zul je zonder demontage wel niet kunnen ?

Sorry voor de wellicht domme vragen, maar Diesel techniek is op een aantal vlakken nieuw voor mij.


Groetjes

Lars
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Neen je kan het enkel preventief zien door de collector eraf te schroeven.

je kan het wel horen, maar dan draait het metaal al in de motor rond met alle schade vandien
(kleppen, piston, turbo, ....)
 
Bovenaan