Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Deur gaat heel zwaar

Beste allemaal,

Het is alweer even geleden en dat heeft persoonlijke redenen maar ik heb nu toch een vraag en ik zal eerdaags ook even een update doen van onze Omega want er is wel het een en ander aan gedaan.

Voor nu mijn voordeur aan de bestuurderskant. Deze gaat al een tijdje heel zwaar, vooral bij koud weer. Bij de APK van juli is deze nog extra in het vet gezet. Nu echter sinds een week blijft ie af en toe zelfs vast zitten als je de deur open doet en krijg ik de deur met moeite weer vrij. En het maakt een enorme herrie alsof er iets vast loopt.
Kan het zijn dat er in de deur zelf een lager oid zit wat versleten is en de belangrijkste vraag, hoe kan ik dit verhelpen want ik ben bang dat er straks een moment komt waarop de deur helemaal niet meer dicht gaat en blijft klemmen.

Bedankt alvast en groet, Cor.
 

Joep

Verbannen
Ik denk dat het je deurvanger is die de boel afklemt van binnen. Is je deur niet een keer te ver open gezwaaid?
Je kunt eens kijken hoe de deur open en dicht gaat met de deurvanger los. Kleine boutje losmaken en voorzichtig de deur open en dicht bewegen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ala het de deurvanger is, direct verwijderen anders scheurt het allemaal af.
 

Andrew

600.000
Vega zei:
Als het de deurvanger is, direct verwijderen anders scheurt het allemaal af.

Dat was inderdaad een zwak punt van de B1, ik heb zelf ook bij mijn vorige auto (B1) een plaat in de A-stijl moeten lassen omdat de deurvanger daar een scheur in had gemaakt. Bij de B2 schijnt dit versterkt te zijn, mijn B2 heeft er inderdaad nog nooit last van gehad en die deur is waarschijnlijk heel wat vaker open en dicht gedaan _O-

Andrew
 

Andrew

600.000
jacques zei:
of de versleten kunststof ringetjes

Die zullen volgens mij geen echte weerstand geven als ze versleten zijn, er komt alleen maar meer ruimte op de pin van de deurvanger, wel een heel irritant knakkend geluid. Ik denk dat het binnenste deel van de deurvanger (het deel dat in de deur zit) de boosdoener is.

Andrew
 
Je kan hem idd beter losmaken voordat ie vast slaat.
Als je deur dan dicht zit is het lastig vervangen.
 
Ik heb precies hetzelfde euvel op mijn B1.
Vorige eigenaar was minder goed ter been, waarschijnlijk te veel op de deur geleund.

Deurvanger losmaken en knakken is voorbij.
Voor mij niet echt een groot probleem, deur gaat automatisch achter je dicht :) , alleen opletten bij openen met wind.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Het is inderdaad zoals Andrew zegt een irritant knakkend geluid en dan klemt ie enorm.

Staat er ergens beschreven hoe ik erbij kom en wat ik moet vervangen of loshalen. Ik ben best handig en doe veel zelf maar heb absoluut geen verstand van auto's en hoe eea in elkaar zit.

En als het echt niet lukt wil ik graag van je voorstel gebruik maken Henri, maar dan stuur ik wel een pm voor adres etc. Ik ga eerst zelf knutselen, wat ook niet echt een feest is in die kou.
 

Joep

Verbannen
Armand zei:
http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=112&t=729

Op tweede en derde plaatje , zie je welk boutje verwijderd moet worden.
Wat je nodig hebt zal wel 2x sleutel 10 of 13 zijn of zo.
Plastic busje er ook uit.

De deurvanger verdwijnt dan in de deur, probleem is opgelost.
Misschien begrijp ik je verkeerd of ik lees niet goed. :P Maar een deurvanger in de deur laten verdwijnen lijkt me niet slim. Je zult een keer vergeten dat je die in de deur hebt laten verdwijnen en hij waait open bij het openen. Dan ben je verder van huis.
 
Armand zei:
http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=112&t=729

Op tweede en derde plaatje , zie je welk boutje verwijderd moet worden.
Wat je nodig bent zal wel 2x sleutel 10 of 13 zijn of zo.
Plastic busje er ook uit.

De deurvanger verdwijnt dan in de deur, probleem is opgelost.

Als ik op deze foto's kijk hoef ik helemaal niet in de deur te zijn maar is het een kunstig onderdeel aan de auto bij de vanger due naar de deur gaat. Ik ga eerst kijken of die defect is maar het lijkt net zoals ik het nu voel en hoor dat het in de deur zelf is.

Maar goed dit busje is snel te vervangen. En als dat het niet is dan toch maar even in de deur kijken. Moet dan trouwens de desolaat er af? Dan kan je volgens mij overal bij wat in de deur zit of denk ik nu verkeerd.

Tnx voor al jullie meedenken en hulp!!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
In dat geval inderdaad deurpaneel eraf en een stukje van het folie loshalen. Hoeft er niet helemaal af. Daarna wel zorgen dat je het goed dichtplakt, anders krijg je last van vocht en tocht in je deur. ;)

Die plastic busjes zorgen voor het soepel open gaan, maar écht zwaar hoort de deur er niet van open te gaan als ze slecht zijn. Tevens hoor je dan hele harde bijgeluiden als je de deur beweegt. Ik zou dus even goed naar de deurvanger kijken.
 
Ja die harde bijgeluiden hoor ik ook dus daarom dacht ik dat het in de deur zelf zat.
Ik ga eerst die busjes maar eens vervangen en dan kijken wat ie doet. Neem aan dat deze gewoon op het nummer die ik op de zakjes van de foto zie staan te halen zijn bij de dealer of kan ik deze ook halen bij een auto onderdelen handel.
 
Ik denk echt dat het je deur zelf is, ik had alleen een link naar dit topic om een foto te laten zien van de bout die los moet.
De deurvanger is bevestigd aan een soort plaat in de deur, deze is waarschijnlijk al half afgescheurd, waardoor je dit krakende geluid hebt en de du er bijna niet meer dicht wil. Als je de deur helemaal opent en je gaat op de knieën kijken wat er aan de binnenzijde van de deur gebeurt als je de deur iets beweegt, dan zie je het snel genoeg.
 
Bovenaan