Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

dieselbak op een benzine

er zijn dus blijkbaar veel mogelijkheden :)

en wat zou de beste zijn? voor meer trekkracht? voor meer topsnelheid? of voor meer trekkracht en meer snelheid?

groetjes
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die twee gaan niet samen. Langere versnelling is meer topsnelheid (tenzij je hem teveel laat zakken, dan komt ie er met z'n vermogen niet meer) en een kortere overbrenging trekt beter maar levert in op top.
De lol van een R30 bak vind ik dat de 2/3/4 iets korter zijn (niet veel), en de 5 een stuk langer is. Dat rijdt een stuk rustiger.

Je kunt inderdaad veel combineren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Neem je een korter diff dan ga je ook bij 120 meer toeren draaien, dus meer verbruiken. Dat is wel een eventueel bijkomend nadeel. Pak een R30 + korter diff en je vangt dat weer op.
 
verbruik maakt niet uit 8) als het maar goed trekt :) voor te cruisen word er nog een andere omega in orde gezet *O*
 

Joep

Verbannen
Weer een schopje. Ik heb naar mijn weten een 4.22 diff eronder hangen nu. Ik wil eens gaan expirimenteren met een andere overbrenging. Ralph heeft me volgens mij wel eens een 3.90 diff aangeraden maar dat is al eventjes terug en ik weet het niet zeker meer dus nu mijn vraag: Welke kan ik het beste nemen om wat lager in de toeren te zitten bij bijvoorbeeld 120. En hoeveel toeren zou het overall schelen? En houd ik nog voldoende over om in de stad vlot mee te kunnen?

Ik laat me in deze graag inlezen door jullie. :)
 

Andrew

600.000
Hoeveel toeren het scheelt, is niet zo moeilijk, dat is gewoon: (3,90/4,22) x N = 0,924 x N

Het absolute verschil in toeren is dus niet één getal, maar lineair afhankelijk van het toerental. Als je nu bij een bepaalde snelheid 2500 toeren rijdt, dan wordt dat (afgerond) 2300 toeren, dus niet echt spectaculair en waarschijnlijk merk je het qua motorgeluid niet eens.

Bedenk wel dat dit ook leidt tot ietsje minder trekkracht bij snelheden/toerentallen onder het maximum koppel/vermogen (zeg maar 99% van de tijd) en dat je dus ook iets later lekker naar zijn vijfde versnelling kan gaan. Qua brandstofverbruik zal het op de snelweg wel iets zuiniger worden, in de stad waarschijnlijk iets onzuiniger. De topsnelheid zal ietsje kunnen toenemen omdat de motor qua toeren iets dichter bij het maximum koppel/vermogen draait en dus wat meer beschikbaar heeft bij die snelheid.

Andrew
 
IJsblok zei:
Wel in z'n 5. In z'n 1 vind ik het wel meevallen. Dus de top ligt hoger. Kun je bmw'tjes pesten in Duitsland :). Die zijn begrensd op 250km/u.
Buiten dat is de bak veel sterker.

Gr. Paul
Ga je daar overheen dan? Met een 2.6? :o
 
Bovenaan