Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Distributieriem vervangen

Ik heb net mijn distributiriem bekeken en die vertoont nog al veel scheurtjes. ( haar scheurtjes)

ook de zijkant van de riem vertoont aardig wat slijtage

Is het zelf een beetje te doen ik heb het nog nooit zelf gedaan

Het gaat om een 2.0 16v van 1996


Grt
Jelle
 
Scheurtjes erin? Ik zou hem even laten staan, als hij doorscheurt ben je klaar.

Edit: echt een fluitje van een cent, gewoon zelf doen :-D.

Gr. Paul
 

tonboy

Verbannen
Jelle100 zei:
Ik heb net mijn distributiriem bekeken en die vertoont nog al veel scheurtjes. ( haar scheurtjes)

ook de zijkant van de riem vertoont aardig wat slijtage

Is het zelf een beetje te doen ik heb het nog nooit zelf gedaan

Het gaat om een 2.0 16v van 1996


Grt
Jelle

Geen probleem, kan je zeker zelf doen, zou wel voor de zekerheid ook de spanner vervangen.
Heb je verder geen speciaal gereedschap voor nodig.
Krukas op bovenste dode punt, zorgen dat bij de - en montage de twee markeringen op de nokkenastandwielen naar boven staan, en er weer opleggen.
Hier op het forum staat ergens het Haynes manual en daar wordt het heel goed beschreven.
 
tonboy zei:
Jelle100 zei:
Ik heb net mijn distributiriem bekeken en die vertoont nog al veel scheurtjes. ( haar scheurtjes)

ook de zijkant van de riem vertoont aardig wat slijtage

Is het zelf een beetje te doen ik heb het nog nooit zelf gedaan

Het gaat om een 2.0 16v van 1996


Grt
Jelle

Geen probleem, kan je zeker zelf doen, zou wel voor de zekerheid ook de spanner vervangen.
Heb je verder geen speciaal gereedschap voor nodig.




Krukas op bovenste dode punt, zorgen dat bij de - en montage de twee markeringen op de nokkenastandwielen naar boven staan, en er weer opleggen.
Hier op het forum staat ergens het Haynes manual en daar wordt het heel goed beschreven.




Wat denk je zelf met geen gereedschap het blokje voor de nokkenassen vast te zetten is toch echt wel makkelijk
 
carenbar zei:
tonboy zei:
Jelle100 zei:
Ik heb net mijn distributiriem bekeken en die vertoont nog al veel scheurtjes. ( haar scheurtjes)

ook de zijkant van de riem vertoont aardig wat slijtage

Is het zelf een beetje te doen ik heb het nog nooit zelf gedaan

Het gaat om een 2.0 16v van 1996


Grt
Jelle

Geen probleem, kan je zeker zelf doen, zou wel voor de zekerheid ook de spanner vervangen.
Heb je verder geen speciaal gereedschap voor nodig.




Krukas op bovenste dode punt, zorgen dat bij de - en montage de twee markeringen op de nokkenastandwielen naar boven staan, en er weer opleggen.
Hier op het forum staat ergens het Haynes manual en daar wordt het heel goed beschreven.




Wat denk je zelf met geen gereedschap het blokje voor de nokkenassen vast te zetten is toch echt wel makkelijk
Hij zeg het zelf nog nooit gedaan hij heeft geen 30 jaar ervaring zoals jij dat zelf zeg maar ja we zijn niet allemaal zogoed dat we het zonder kunnen hè tonboy
 
Ik heb even een paar fotos gemaakt hoe de riem er uit ziet

21l29uq.jpg
2z83fgw.jpg



Grt
Jelle
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is je multiriem.

Kun je makkelijk zelf vervangen. Voor een paar tientjes heb je een nieuwe.
 

tonboy

Verbannen
Barry, ik spreek ook niet over vakmensen die het volgens zeggen blindelings kunnen, maar over redelijk intelligente personen met een beetje technische achtergrond die begrijpen dat het lezen van een handleiding (zoals het haynes manual) belangrijk is en goed de instructies volgen conform de geldende normen. Het blokje fixeert alleen maar de stand van de 2 nokkenassen, meer niet. Een eenvoudige houten wig zou hetzelfde kunnen doen, als je al bang bent dat de stand van de nokkenastandwielen verloopt.
 
Idd en dan kom het verhaal waterpomp er nog bij en ook nog iets van een spanrol

en nog eens ,zeg hij ,ik heb het nog nooit gedaan en ook al lees je uit een boek , waar het

Allemaal mooi staat in beschreven mis je misschien ook wat praktijk ervaring of wellicht

Een keer mee kijken en dat zou jij toch moeten weten meneertje met je 30 jaar ervaring
 
Die had ik allang door alleen hij nog niet ,want als jij vertelde nooit gedaan en zonder het nodige te demonteren
Kan jij niet zien hoe een riem er uit ziet .en daar heb ik geen 30 jaar voor nodig om dat te snappen
 
Hoi Jelle, die multieriem is goed te doen ook als je niet heel handig bent.

bij mijn 2.2 brak die (natuurlijk sávonds als de winkels dicht zijn), ik heb bij Brezan voor € 34 .- een nieuwe gekocht , wel aangeven of je airco hebt of niet, ik heb toen op internet een plaatje gevonden hoe die erom heen moet liggen, dan is het echt 5 minuten werk

succes !
 

Joep

Verbannen
P.H. zei:
Hoi Jelle, die multieriem is goed te doen ook als je niet heel handig bent.

bij mijn 2.2 brak die (natuurlijk sávonds als de winkels dicht zijn), ik heb bij Brezan voor € 34 .- een nieuwe gekocht , wel aangeven of je airco hebt of niet, ik heb toen op internet een plaatje gevonden hoe die erom heen moet liggen, dan is het echt 5 minuten werk

succes !
Zitten de rollen er ook bij of is het enkel de riem?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Alleen de riem. Voor een spanrol (alleen de rol, zonder spanner) mag je dat bedrag nog een keer optellen.

Brezan kon mij overigens alleen een spanner a +/- 80 euro leveren, de VOD had wel een losse spanrol.
 

Andrew

600.000
Voor de V6 is er wel een losse rol te koop, voor de L4 moet je bij de VOD spanner + rol kopen voor pakweg 100 euro.

Op de spanrol zit een zeskant bout en die moet je met een passende sleutel als het ware vast draaien, daarmee verdraait de spanner en krijg je ruimte op de riem en kun je de riem bij de dynamo van de rol afnemen.

En bij een L4 is het vervangen van de dïstributieriem zonder speciaal gereedschap goed te doen, maar enige motor basiskennis en handigheid is wel nodig. Ik doe het altijd alsvolgt:
Zet de distributie op de merktekens en controleer of de oude riem goed staat. Daarna tel ik het aantal tanden op de riem tussen de 2 merktekens op de nokkenaswielen. Bij montage van de nieuwe riem tel ik datzelfde aantal tanden weer uit en fixeer de riem bij die 2 merktekens met behulp van 2 stevige wasknijpers. Dan hoef je alleen nog maar het merkteken bij de krukas goed te zetten, de nokkenassen blijven onderling correct staan.

En of je wasknijpers aan mag merken als speciaal gereedschap _O-
 
Bovenaan