Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Doffe knak onder de auto vandaan.

A

Anonymous

Gast
Sinds een aantal maanden hoor ik bij enige regelmaat een doffe knak onder de Omega vandaan. Dit gebeurt meestal als er scherp is gestuurd bij achteruit rijden en er vervolgens weer recht vooruit gereden wordt. De knak is voelbaar in/aan de tunnel van de versnellingsbak. Hobbels, gaten en kuilen hebben geen invloed en lokkende knap ook niet uit. Onlangs zijn de wieldraagarmen en de stuurstangen vervangen maar het probleem blijft bestaan. Eerlijk gezegt heb ik geen idee waar het nu te zoeken maar misschien heeft iemand van jullie nog een suggestie.

Alvast bedankt

Groeten
Aldo
 

Vega

Medewerker
Administrator
rooie richie zei:
Kruiskoppeling van aandrijfas cardanas of tussenas?

andrew zei:
tussenlager van de aandrijfas cardanas of tussenas?

De aandrijfas gaat van het differentieel naar de achterwielnaaf.
De cardanas of tussenas gaat van de bak naar het differentieel.

Kan de inderdaad de kruiskoppeling of het tussenlager of de rubberenkoppeling zijn van de cardanas.
Ook kan het zijn dat één of meerdere bouten van de rubberenkoppeling het begeven hebben.

De enige manier om er achter te komen is op de brug zetten en goed kijken.
 
zo ik het hoor lijkt t mij t ussen lager (wederom blijft t moeilijk afgaan op een omschrijvinge van een ander zonder de sensatie zelf te beleven) maar achteruit rijdend en dan naar voor belast je de cardanas tegenovergesteld en nokt hij een keer op en neer
 
A

Anonymous

Gast
Als er niet gestuurd wordt maar wel vooruit en daarna achteruit gereden wordt treedt het probleem niet op, het gebeurt dus enkel als er is gestuurd en van rijrichting wordt veranderd.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het blijft moeilijk op afstand een goede diagnose te kunnen stellen, voorgaande lijkt dus niet van toepassing te zijn.
Wat ik zou kunnen verzinnen is dat er iets met het stuurgedeelte is, loopt het allemaal vrij, zit er niet iets in de weg als je je stuur verdraait.
 
Toch denk ik dat het iets in de aandrijflijn is...
Dit gebeurt meestal als er scherp is gestuurd bij achteruit rijden en er vervolgens weer recht vooruit gereden wordt. De knak is voelbaar in/aan de tunnel van de versnellingsbak.
Ik zou de auto even op een brug zetten en eens goed naar de aandrijflijn kijken en voelen.
Sjor overal eens goed aan en voel of er speling op bepaalde onderdelen aanwezig is (al dan niet m.b.v. een bandenlichter o.i.d.).
 
als je stuurt gaat de auto zwaarder in de aandrijflijn dan als je recht uit gaat druk maar eens een auto van de plek die voluit links of rechts stuurt dan breek je bijna bij je enkels af. en recht uit gaat heel soepel
 
Zit er bij jou omega niet iets in van een automatische diff-lock of blijft er misschien iets hangen van de ASR ?
omdat het alleen bij een gestuurde beweging plaats vindt denk ik dat het iets van een "sperrend" differentieel is of een storing in het ASR systeem.
Als je namelijk met een "gelockt" differentieel een bocht wil maken loopt dat ook niet echt soepel (lees "een hoop herrie").

Succes
Gr Arie
 
A

Anonymous

Gast
Gisteren bij het uitlijnen was de knak er weer toen de monteur met de auto reed, hij heeft gekeken en het blijkt dat er een bout los zit van de beugel waar de bak mee vast zit.
Echter deze bout draait aan de binnenzijde van de auto mee, het vergt dus wat werk om de bout weer vast te draaien.
Vrijdag 6 mei wordt de distributie gedaan en dan ga ik er naar kijken.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
De Witte zei:
Zit er bij jou omega niet iets in van een automatische diff-lock of blijft er misschien iets hangen van de ASR ?
omdat het alleen bij een gestuurde beweging plaats vindt denk ik dat het iets van een "sperrend" differentieel is of een storing in het ASR systeem.
Als je namelijk met een "gelockt" differentieel een bocht wil maken loopt dat ook niet echt soepel (lees "een hoop herrie").

Succes
Gr Arie

De Omega heeft geen sperrende diffs gelijk een 4x4 kan hebben he.. O-)
Allez ik weet niet exact wat je bedoeld, maar kraken/knakken door ee sperdiff zit er niet echt in.
Als je bruut door een bocht gaat en de ESP treed in werking krijg je wel een bonkend geluid (logisch)
maar een sper zoals ze in de Omega zitten zullen enkel de banden wat laten schuren ;)

Just my 2 cents

Maar ik lees dat het probleem gevonden is.
Logisch, een loszittende bout...
 
A

Anonymous

Gast
Distributie is vandaag gedaan en "de" bout is vastgezet...probleem opgelost _/-\o_

Bedankt allemaal en een zonnig weekend d:)b

-- 25 mei 2011 07:31 --

EEEEuuuhhh....niet dus :-(
zit er aan/bij de bak een rubber dat dit soort bewegingen moet tegen houden?
Het geluid is namelijk wel iets verandert na het aandraaien van de bout.<br /><br />-- 10 jun 2011 09:15 --<br /><br />Hoera 't is opgelost, was toch de bakbeugel die niet goed vast zat.
Zo stil als een nieuwe zal ik maar zeggen.

Bedankt voor jullie input...
 
Bovenaan