Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

draagarmen vervangen

Ik wil van de week m'n draagarmen gaan vervangen. B1 X25XE
Weet iemand toevallig welke maat moeren en bouten worden gebruikt voor de bevestiging daarvan?
Dan haal ik die alvast mochten de oude bouten/moeren niet mee willen werken.

Alvast bedankt.
Mvg William
 
Volgens mij zit dat op m12 maar met fijne spoed en een niet standaard dopmaat. Deze kun je het beste bij de vod halen.
ik heb alleen nog niet meegemaakt dat de bouten en moeren slecht zijn.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Met de bouten en moeren gebeurt niks mee, tenzij je de moer er verkeerd opdraait.
Let wel op dat je ze op de goede plek terug zet, er zit verschil in.
 
Dank je wel voor de reactie heren

Ben net weer even wezen stoeien.
De 2 bouten en moeren sleutel 22 heb ik wel al los gekregen.
En er zit idd verschil in, de horizontaal geplaatste bout is langer.

Maar die moer/bout bij de fusee :( ...
Is dat dus een andere maat?!..ik vond sleutel 19 er al niet zo lekker opzitten.
Maar ik denk dat ik die moet gaan uitboren, geen beweging in te krijgen.
Dus ik zal morgen even de VOD bellen voor wat bouten en moeren.

Bedankt igg
Mvg William
 

tonboy

Verbannen
Aub, gebruik borgmiddel als je de boel weer bevestigd. En let op de instructies wanneer je de bouten weer aandraait. Anders heb je binnen de kortste keer weer gescheurde rubbers (wat klinkt dat gek eigenlijk, maar bedoel dit natuurlijk met betrekking tot de draagarmrubbers)
 
Ik was wel van plan ze goed vast te zetten, maar dat hoeft niet perse pneumatisch hoor Rob.

Aanhaalmoment zou voor beide 120 Nm / 89 lbf. ft. +30° + 15° moeten zijn.
Maar dan wel als die op de grond staat en wil je het helemaal perfect doen dan moet er op beide stoelen 70kg.
Dat laatste zal niet gebeuren tenzij er toevallig iemand in de buurt is die ff wil gaan zitten :*) (t mag een onsje meer zijn )
Het aanhaalmoment voor de fusee heb ik nog niet gevonden.
 

Joep

Verbannen
Gewoon met een grote ratel en spierkracht volstaat ook prima. Borgmiddel lijkt me ook niet nodig. Is orgineel ook niet zo en heb je alleen maar ellende mee als de boel weer losmoet. Vast is vast William, kan niet veel aan verkeerd gaan. Inderdaad met alleen de bouten erin laten zakken op de wielen en daarna pas de moeren erop en stevig vastdraaien. Zo voorkom je dat je rubber er zoals Ton terecht aangeeft er binnenkort weer uit liggen. :)

Maak ook foto's tijdens de operatie, altijd leuk om te zien en leerzaam voor anderen. :Y
 
Ik zag Ralph die bouten eens natrekken bij een forumlid die het ook op de straat had vastgezet, nou die leken wel los te zitten zover konden ze nog aangetrokken worden. Want eigenlijk heb je niet veel ruimte om er een lang stuk gereedschap op te zetten. Dus vastzetten is 1, op de brug natrekken is 2.

Gr. Paul
 

Joep

Verbannen
B-Buster zei:
Zonder brug gaat het sowieso niet verstandig zijn zoiets te doen.
Precies. Op straat krijg je ze ook niet los omdat je amper kracht kunt zetten.Ik heb dat wel eens geprobeerd om mijn rubbers na het verlagen te ''lossen'' maar kreeg er geen beweging in helaas. Op de brug was het zo gepiept.
 

Vega

Medewerker
Administrator
B-Buster zei:
Zonder brug gaat het sowieso niet verstandig zijn zoiets te doen.

Gaat prima hoor, je moet wel met z'n tweeën zijn.
Maar ze waren al een paar keer los geweest, dat helpt wel mee uiteindelijk.
 

Andrew

600.000
Met een goede garagekrik en assteunen kan het wel. ik heb helaas geen beschikking over een brug, dus een paar jaar geleden heb ik in mijn eentje gewoon op straat de draagarmen gedemonteerd en weer gemonteerd. De oude en nieuwe OEM-bussen zijn wel met wat hulp van mijn zoon in de schuur m.b.v. de bankschroef eruit en erin geperst.

Bij het vastzetten van de voorste bout/moer van de draagarm heb ik wel 2 personen op de voorstoelen laten plaatsnemen, dan staat dat rubber tijdens het merendeel van het rijden min of meer in de neutrale stand en niet verwrongen.

En zo zitten die rubbers al vele km's en zonder problemen.

Andrew
 
Ik had de bouten zelf aan gedraaid met grote ratel en mijn kracht (voor wat die waard is) Maar Ralph heeft toen de Pneu er op gezet en dat voelde heel anders met rijden. De speling op de pitmanarn die ik daarvoor voelde met remmen was niet meer.
Vandaar mijn opmerking

Gr Rob vK
 
Ik ga het ook zonder brug doen.
Wat ik tot m'n beschikking heb is een heftruck en wat oprijbokken en wat steunen, en verder heb ik alle afleveringen van MacGyver gezien d:)b
Maar ik had ze laatst al half los op die moer/bout bij de fusee na.
Aankomende woensdag ga ik er opnieuw aan beginnen, nu met dop 18 :*)
Met brug is alles makkelijker, maar zonder is het niet onmogelijk.
De katvervangers heb ik er ook zonder brug ondergezet, het is ff behelpen maar t is te doen.

Ik zal ff kijken of ik tijd zie om foto's te maken van de operatie.
Tot zover iig bedankt voor het meedenken iedereen.
 
Bovenaan