Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

draagarmen

goeie morgen heren ,

wat is de goede werkwijze om de draagarmen te vervangen ?


en ja ik weet eerst de oude eronderuit 8)7 .. ,maar heb gehoord dat als je ze vast wil draaien /zetten je eerst twee man IN de auto moet hebben?..en met wat voor nm?..

hoor zsm van julllie ..morgen avond ist zo ver :Y :Y
hoop ik dat ik van dat gezwabber en geklapper af ben

vrgr roelof
 
Ik weet niet hoe het precies werkt, dat heb ik pas laten doen, maar ik weet wel dat je zeker na die tijd moet laten uitlijnen.
Voor jou is <a class="postlink" href="http://www.uitlijnspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">www.uitlijnspecialist.nl</a> een goed adres. Die zet hem niet binnen de marges maar gewoon echt goed op de wielen.
Tevens kan je vraagt hij hoe je hem wilt hebben, tegen slijtage of wat sportiever (meer camber).

Suc6
 
das wel even om te bekijken .. tnx ronny .. zelf ook gedaan daar?.. en wat is je ervaring met m ?.. en de kosten vallen die mee ?
 

Andrew

600.000
Dat uitlijnen vraag ik me af, tenzij je al last had van scheef wegslijtende banden, danwel hebt laten uitlijnen toen de rubbers al goed versleten waren, anders zie ik het nut er niet van. ik heb het in elk geval niet laten doen toen ik pakweg een jaar geleden de draagarmrubbers heb vervangen. En de banden slijten niet scheef of zo.

Als je de voorste bevestiging van de draagarm vastdraait, dan moet het voorwiel normaal belast zijn en moeten de voorstoelen aanvullend belast worden met elk 70 kg. Doe je dat niet, dan zijn die voorste rubbers heel snel weer kapot. Let er maar eens op als je het oude rubber losdraait met een vrijhangend wiel, dan zie je dat rubber terugdraaien (ontspannen).

Aanhaalmomenten draagarm aan subframe zijn:
- fase 1: 120 Nm
- fase 2: 30 tot 45 graden vaster draaien

Aanhaalmoment veerpoot aan fusee is:
- fase 1: 90 Nm
- fase 2: 45 tot 60 graden vaster draaien

Suc6,

Andrew
 
Naar mjin idee is het toch verstandig om regelmatig de uitlijning te laten controleren.
Het is niet alleen voor het scheef afslijten van banden, maar ook de algehele slijtage kan sterk terug gedrongen worlden als hij juist op de wielen staat. Tevens stuurt het ook gewoon veel beter.

Ik heb voor de zomer onze starlet ook laten na kijken, die had geen last van scheve banden maar de marges daar van zijn van +0.5 tot -2.5 graden.
Dus alles daar tussen is volgens Toyota akkoord en zo zet een Kwik sh*t die dan ook.

Maar nu die weer recht op de wielen staat rijdt het veel beter scherper door de bochten!

Mijn ervaring met Lammert, zijn afgezien dat het mij wat tijd kost, zeer positief.
Net wat ik zei hij kijkt niet of het scherm groen is, maar soms heeft hij het liever rood, omdat ze dan wat sportiever staan.
Dat is natuurlijk net wat je wilt. De Omega heb ik gewoon recht op de banden laten zetten, want een race auto wordt het toch niet.

Maar hij weet waar hij het over heeft, hij hoeft het niet in 10 minuten te doen zoals de fast fitters.
Kosten kan ik niets overzeggen. Ik ken hem van de racerij, dus mij kost het een avond voor de koffie en de verhalen, dan gooi ik wat in de emmer die hij heeft staan voor het racen tegen kanker. En als we een vergadering hebben breng ik hem heen en terug.

Maar een goede uitlijning is meer dan alleen banden slijtage. Dus meestal laat ik dat 1 maal per jaar na kijken, maar niet meer bij de fast fitter, die lijnen ook rustig uit met speling op spoorstangen en zeggen met droge ogen dat het niet uit maakt! :r
 
nou vanavond net de draagarmen eronder gezet .. volgens de norm .
maar.. het geklapper in t vooronder is niet over, en hij reageert vreemd op kuilen en bobbels in de weg .net al wil t stuur uit je
handen (niet zo erg. om maar aan te geven wat... )


stabillistiestangetjes zijn oke..
bovenste veerpootrubbers zijn onlangs vervangen .stuurkogels leken ook goed ..

wat kan t zijn ?..
 
david gaat door voor de magnetron :D :D _O-
net bij de v.a.g. (vriendelijke andere garage :$ ) geweest .. en t oordeel stabistang

rechtsvoor en op de hulppitmanarm zit ietsjes ruimte (geen wereld ,maar beweegt toch nog).
en de uitlijning moest even gecontroleerd worden ..

waarschijnlijk door net ff te lang rond gereden met de draagarmen ..3000 km heen en trug kroatie bvb .. }:)
 
roekenest zei:
david gaat door voor de magnetron :D :D _O-
net bij de v.a.g. (vriendelijke andere garage :$ ) geweest .. en t oordeel stabistang

rechtsvoor en op de hulppitmanarm zit ietsjes ruimte (geen wereld ,maar beweegt toch nog).
en de uitlijning moest even gecontroleerd worden ..

waarschijnlijk door net ff te lang rond gereden met de draagarmen ..3000 km heen en trug kroatie bvb .. }:)

MetalRush zei:
Hoe is de uitlijning ?

En ik dan ?? :P
Als David de magnetron heeft gewonnen, heb ik toch wel recht op het Tupperware setje, of niet dan ? _O-

Gelukkig is het weer gevonden en op te lossen d:)b
 
Jullie zijn door de voor rondes gekomen, je maakt nog kans op de magnetron, of je die gaat winnen hangt of hoe je de volgende ronde door komt.

Toen ik nieuwe armen er onder had, had ik hem voor de brug gezet voor het uitlijnen. Lammert rijdt hem de brug op, komt de auto uit en zegt: "Hoe ben je hier gekomen? Dit lijkt ja nergens naar!"
Dat bleek ook al snel de wielen zater er schots en scheef onder!
Dus uitlijnen is wel noodzakelijk, maar veroorzaakt denk ik niet bovenstaande klachten.
 

Joep

Verbannen
roekenest zei:
goeie morgen heren ,

wat is de goede werkwijze om de draagarmen te vervangen ?


en ja ik weet eerst de oude eronderuit 8)7 .. ,maar heb gehoord dat als je ze vast wil draaien /zetten je eerst twee man IN de auto moet hebben?..en met wat voor nm?..

hoor zsm van julllie ..morgen avond ist zo ver :Y :Y
hoop ik dat ik van dat gezwabber en geklapper af ben

vrgr roelof
Dit vraag ik me ook af, komende zaterdag worden bij mij de voorste 2 draagarmen & fuseekogels vervangen, maar hoe gaat dat nou precies in z'n werk? Ik lees hier allemaal berichten dat je met gewicht op je vooras die draagarmen los en vast moet draaien? Maar hoe wil je dat doen als de Omega op de brug staat en de wielen los boven de grond hangen? Wat is dan het nut van die 70 kilo op beide voorstoelen?

Kan iemand me hier een duidelijk antwoord op geven? Want ik dacht dat je gewoon het wiel eraf moest halen, de oude draagarmen los moest draaien, en de nieuwe er terug in moest plaatsen. Maar schijnbaar gaat dat niet zo gemakkelijk. Maar ik wil graag dat het goed gebeurd, en dus wil ik weten hoe en wat.

Alvast bedankt!
 

Vega

Medewerker
Administrator
[mod=Vega]Zoals in de Algemen Voorwaarden staat die je hebt gelezen toen je je aanmelde, wordt er van elk nieuw lid verwacht dat hij/zij zich netje voorstelt in Wie ik ben...[/mod]

Wielen erop, Omega op de wielen laten rusten, gewicht erin en dan aandraaien.
 

Joep

Verbannen
Vega zei:
[mod=Vega]Zoals in de Algemen Voorwaarden staat die je hebt gelezen toen je je aanmelde, wordt er van elk nieuw lid verwacht dat hij/zij zich netje voorstelt in Wie ik ben...[/mod]

Wielen erop, Omega op de wielen laten rusten, gewicht erin en dan aandraaien.
Sorry, ik was het helemaal vergeten! Ik heb het gelijk toen ik je bericht las meteen gedaan :)

Moet ik de wielen er heel de tijd op laten zitten? Of hoe gaat dat in z'n werk?
Ik moet het dus eerst losjes aandraaien allemaal, dan de wielen erop draaien, erop laten rusten, en dan met 2 personen voor in de auto gaan zitten, en DAN alles helemaal vast aandraaien?

Is er ook nog een volgorde van aandraaien? Ik las ergens dat je eerst de voorste bouten aan moet draaien, en daarna pas de achterste. Is daar een reden voor?

Sorry voor mijn vele vragen, maar ik wil dat het goed gebeurd, en niet dat ik het over een half jaar opnieuw kan doen. :)
 

Andrew

600.000
joepklazen zei:
Ik moet het dus eerst losjes aandraaien allemaal, dan de wielen erop draaien, erop laten rusten, en dan met 2 personen voor in de auto gaan zitten, en DAN alles helemaal vast aandraaien?

Ja, dat belasten van de vooras is met name voor de voorste bevestiging (vanuit rijrichting bezien dus), dat rubber tordeert bij in/uitveren, dus om het in de neutrale stand niet continu getordeerd te hebben, is die belasting nodig. Anders is dat rubber heel snel weer kapot.

joepklazen zei:
Is er ook nog een volgorde van aandraaien? Ik las ergens dat je eerst de voorste bouten aan moet draaien, en daarna pas de achterste. Is daar een reden voor?

Dit herinner ik me niet, maar ik heb de TIS even niet bij de hand om het na te lezen.

Andrew
 

Joep

Verbannen
andrew zei:
joepklazen zei:
Ik moet het dus eerst losjes aandraaien allemaal, dan de wielen erop draaien, erop laten rusten, en dan met 2 personen voor in de auto gaan zitten, en DAN alles helemaal vast aandraaien?

Ja, dat belasten van de vooras is met name voor de voorste bevestiging (vanuit rijrichting bezien dus), dat rubber tordeert bij in/uitveren, dus om het in de neutrale stand niet continu getordeerd te hebben, is die belasting nodig. Anders is dat rubber heel snel weer kapot.

joepklazen zei:
Is er ook nog een volgorde van aandraaien? Ik las ergens dat je eerst de voorste bouten aan moet draaien, en daarna pas de achterste. Is daar een reden voor?

Dit herinner ik me niet, maar ik heb de TIS even niet bij de hand om het na te lezen.

Andrew
Oke, bedankt! Dus eerst de auto op z'n wielen zetten en dan eerst de voorste (aan de kant van de bumper) aandraaien? Ik heb het allemaal even opgeschreven, en ik denk dat het wel moet lukken zo! Bedankt allemaal!
 
Bovenaan