Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Dubbel dinn radio/nav in B1

Onder het mom van "waarom moeilijk doen, als het nog veel moeilijker kan" :*)

Aangezien Carin van Philips, steeds vaker last krijgt van haar maandelijkse problemen.
En het natuurlijk al een heel verouderd systeem is.

Zit ik er over te denken om een dubbel dinn radio te plaatsen.
Ik rook toch niet (meer) dus de asbak is voor mij overbodig.
Dus ik ben van plan een mal te gaan maken van het midden console, en dan ook met het stuk waar nu de asbak zit.
Dan zou ik dus de ruimte waar de asbak heeft gezeten kunnen benutten, in theorie dan ;)

Ik zal dus alleen moeten kijken hoe ik het middenconsole weer vast kan zetten. maar dat zal niet zo'n probleem zijn daar verzin ik wel wat op.

Belangrijkste is natuurlijk of er überhaupt genoeg ruimte/diepte is om deze radio in kwijt te kunnen.

Zijn er knutselaars onder ons die hier al eens na gekeken hebben?
Of die misschien foto's hebben van hoe het er precies uitziet achter de asbak?

En weet iemand toevallig een dubbel dinn die compatibel is met de stuurbediening?

Alvast bedankt.

Mvg William
 
Zonde zonde zonde. Je gaat toch niet in je dashboardzagen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Neem een 1din radio met klapscherm. Ben je ook klaar.

Radios die compet. zijn met de stuurwiel bediening zou je even moeten na vragen bij een caraudio dealer.
Er zijn een aantal heren hier op het forum die een aftermarket radio hebben gekocht en aan gesloten. Dubbeldin deze radio's blijken een hoop standaard functies te hebben wat je bij een merk radio moet bij kopen.

Echter de kwaliteit van deze radio's heb ik zelf erg slechte ervaringen mee maar Tony is hier weer erg over te spreken qua qualiteit.

Bedenk eerst goed watje wensen zijn voor je eem zaag in je dashboard propt. Op zo'n manier wordjeauto ook onverkoop baar

Jvc heeft bv een hele mooie 1din radio zonder klap scherm maar wel een klein kleuren scherm op de radio. Past voortreffelijk en zo gepiept qua montage.
 
Hallo Martijn

Ja die 1 din radios ken ik, maar ik vind dat klapscherm niks.
Dat scherm komt dan uitgeklapt bv weer voor je bediening van je ecc te zitten |:(

Maar de zaag gaat er niet in, ik maak een nieuwe middenconsole van of polyester of glasvezel daar ben ik nog niet over uit.
Ik zal wel alleen achter de asbak dan het 1 en ander moeten verwijderen. maar wellicht is dit ook makkelijk te doen zonder zaag.
Dus al met het al zal het er uit komen te zien alsof het er standaard in zat.
Tenminste dat is wel de bedoeling :*)
Uiteraard zal ik hiervan wat fotos nemen, en ter zijner tijd met jullie delen.

Voor wat betreft de verkoopbaarheid, t is er 1 uit '99 en die mag tot z'n laatste snik bij mij blijven :)
En waarschijnlijk zal zo'n dubbel din hem nog meer waard maken ook _O-

Any way bedankt voor de reactie
 
Kijk dat word een ander verhaal. Zal een hele klusworden.

Allicht kun je er een B2 dash inbouwen haha. Al vraag ik me dan af wat wijzer is nieuwe auto of houden.

Zoals ik al schreef heb je ook radio's 1din met een klein schermpje. Dus geen klap scherm

Suc6 in iedergeval.
 
Wordt zeker een klus, maar als het makkelijk zou zijn zou iedereen het doen ;)

B2 dash had ik ook al over gedacht, maar hou het voorlopig even op dit.

Dank je , zal ik zeker nodig hebben

Mvg William
 
Hmmz zonder asbak kan ik wel ..zonder kachel wordt wat minder.

Nog iemand die dat eventueel kan bevestigen?

Niet dat ik twijfel aan Henri's stoffig geheugen O-)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Klopt, je hebt niet de benodigde diepte daar om een 2 DIN radio te kunnen plaatsen.

Als je zelf een middenconsole gaat maken kun je wellicht wat schuiven met de indeling, dus bijv. de knoppen en ECC verplaatsen. De ECC module is niet zo diep, dus die zou je wel onder de radio kwijt kunnen. Wel zal dat de werking van de luchtsensor beïnvloeden.
 
Thanks Jacco

Ik denk dat ik het eerst maar eens keer losmaak en dan op me gemak bekijk wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Die optie van het verleggen van de knoppen ECC is opzich ook wel wat, de radio zou dan ook in z'n geheel hoger geplaatst kunnen worden.
En die lucht/temp sensor is wel te verleggen mocht dat nodig zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die sensor zit in de ECC unit, dat is niet iets dat je zomaar kunt verleggen.

Hoe dan ook een interessant idee, dus hou ons inderdaad op de hoogte. :)
 

Joep

Verbannen
Ik zou gaan voor een B2 dash... Echter roep ik dit wel heel makkelijk, maar wat erbij komt kijken is natuurlijk een ander verhaal. Wel sla je meerdere vliegen in 1 klap. Een moderner ogend geheel, je kunt je dubbel din een stuk beter kwijt en je hebt genoeg uitdaging... _O-
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Daar komen heel wat meer aanpassingen bij kijken, de ECC aansturing is anders en daarbij, zolang je je dashboard niet los hoeft te maken wil je dat niet doen. Zoals het er origineel in heeft gezeten krijg je het nooit meer terug.

Minder werk is de huidige console aanpassen en tegelijk is dat een stuk origineler.
 
Achter/boven de asbak heb je geen ruimte.
Je kunt dit eenvoudig zelf zien William.

Als je je radio eruit haalt en je asbak losmaakt.
daarna links en rechts onderin 2 schroeven.
Daarna met je hand in het radio gat voelen.
Bovenin voel je een ijseren handle, als je die naar beneden trekt kun je je middenconsole opzijklappen.
Je ziet dan dat je nauwelijks tot geen ruimte hebt.
 

Joep

Verbannen
B-Buster zei:
Daar komen heel wat meer aanpassingen bij kijken, de ECC aansturing is anders en daarbij, zolang je je dashboard niet los hoeft te maken wil je dat niet doen. Zoals het er origineel in heeft gezeten krijg je het nooit meer terug.

Minder werk is de huidige console aanpassen en tegelijk is dat een stuk origineler.
Zoiets dacht ik inderdaad ook al. Zomaar het dash overzetten lijkt en is me een monsterwerk. Maar de topicstarter zocht een uitdaging dus... _O-
Nee zonder dollen, eerst kijken wat mogelijk is met je huidige dash. Een B2 dash kan altijd nog toch?
 
Heb net even gekeken naar een dashboard wat ik hier nog heb liggen.

IMAG1454_zps1bd98c81.jpg


Achter de radio heb je plaats en voor de rest is het helaas maar zit helemaal dicht met kachel en alle lucht buizen. Kan met zekerheid zeggen dat een dubbeldin niet gaat werken in een B1 dashboard.
 
Thanks Jack

Hier is het inderdaad mooi duidelijk op.
Ik geef het nu nog niet helemaal op.
Aangezien ik toch van plan was om een mal te maken van het front van de middenconsole.
Ga ik maar eens kijken hoeveel die naar voren moet komen om het passend te krijgen voor een 2 din, en natuurlijk of dat er dan ook nog uit zal gaan zien.

En dan is er ook nog optie 2, misschien wat ver gezocht maar ik zou er niet voor terug schrikken. >:)
Het lijkt me namelijk sterk dat zo'n dubbeldin helemaal volgepropt zit met elektronica in z'n metalen behuizing.
Daar zit gewoon genoeg loze ruimte in lijkt mij, dus misschien is het wat creatiever onderbrengen van de nodige elektronica al voldoende.
Eens kijken of ik op Google wat foto's kan vinden van opengemaakte dubbeldinner's

En optie 3 schiet me nu ook al te binnen.
Het touch scherm daar gebeurt alles op.
Dus als ik het scherm los verwerk in de middenconsole. en de scherm connector simpel weg verleng (soort van verlengkabel dit zou een x aderige kabel worden) dan ben ik er ook. O-)
Dan heb ik aan een inbouw diepte van +/- 2cm genoeg.
Zal dan alleen wel een plek moeten zoeken onder bv 1 van de stoelen.
Moet er wel bij kunnen als ik er een dvd in wil proppen ;)

Dus op zich nog wel genoeg ideeën om uit te werken


"Waar een Wil(liam) is, is een weg"... :+
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
optie 2 lijkt mij een nogo. die dingen zitten echt wel vol.

Je kan dat niet vergelijken met een dvd speler voor onder de TV 8)
 
Optie 3 zou bij mij ook wel mooi zijn. Mijn radio steek 1/2cm voor de console uit.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
 
Bovenaan