Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

ECC doet niets meer.

yoyo

The UK brothers
Hallo sinds kort heb ik een vervelend probleem.
Vorige week stond ik even te wachten met draaiende motor en zag in eens een blauwe rookwolk onder mijn motorkap vandaan omen maar deze was zo weer weg.
Later merkte ik dat ook mij Rollo het niet meer deed en ook mijn sigarettenaansteker (voor) ook niet meer deed wat hij moest doen .
Echter de verlichting in de aansteker deed het wel alsmede de verlichting van de Rollo .
Zekeringen heb ik nagekeken maar voor zover ik het kon zien was alle nog goed.
Zeker wel een vervelend gebeuren omdat je juist nu vaker je ECC nodig heb, en een beetje warmte zonder beslagen ruiten zou dat welkom wezen.
Wie o wie kan mij hier aan een idee helpen waaraan het zou liggen.
gr,
Aart
 
Ik zou zekering F14 nog eens nakijken.
Daar zit ook magneetklep Y35 van de luchtcirculatie op (evenals zonnerollo M34 en aansteker voorin R3).
 

yoyo

The UK brothers
Ik zou zekering F14 nog eens nakijken.
Daar zit ook magneetklep Y35 van de luchtcirculatie op (evenals zonnerollo M34 en aansteker voorin R3).

Hallo Frans,
Daar zit ook de aansturing van de stuurbekrachtiging op en ook de asbak verlichting , maar die doen het nog.
 
Asbakverlichting loopt via lichtschakelaar en interieurdimmer en heeft daardoor een andere zekering (ik dacht F26).
Y25 is de magneetklep van de stuurbekrachtiging maar de stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en wordt door de ECC van de ABS aangestuurd.
 

yoyo

The UK brothers
Het is idd F14, na het plaatsen van een nieuwe zekering begon er direct weer wat te roken onder de kap.
Dus zal het een speurtocht worden maar de kortsluiting (maar vreemd dat de zekering er dan niet eerder uitbrand )
volgens de boeken hoort er een 20 A zekering in en die zou er toch eerder aan moeten gaan dat dat de draad smelt.
 
Op zekering 14 zitten veel draden van 0.75 mm2, die kunnen echt geen 20 A aan hoor.
Daar waar een bepaalde stroom verwacht wordt door het verbruik, zal de draad dikker of dunner zijn.
De aansteker is b.v. een 1 mm2 draad.
Draaddikte is dus afhankelijk van de gebruiker en niet van de zekering.

Succes met het opsporen van het euvel en vergeet ook de gebruiker(s) na de kortsluiting niet na te zien.
Die is/zijn mogelijk de oorzaak geweest dat er te veel stroom door de draden is gelopen en daardoor gesmolten zijn.
Theoretisch heeft de zekering zijn werk prima gedaan, de schade is nog te overzien.
Een volledig uitgebrande motorruimte was (nog) minder leuk geweest.
 

yoyo

The UK brothers
Na een kleine speurtocht ben ik uitgekomen op de ruitensproeier waarvan het verwarmingselement wat in de sproeier zit kortsluiting heeft gemaakt.
Waarschijnlijk is dit gekomen omdat ik een paar weken geleden de sproeier ets omhoog wilde drukken omdat hij met 1 sproeier gat onder de paravaan sproeide.
Hierbij heb ik waarschijnlijk de draden dusdanig beschadigt zodat er bij regen het water zorgde voor kortsluiting.
Nu was had ik niet zon setje meer liggen dus heb ik het eerst geprobeerd te isoleren , maar waarschijnlijk was het element dusdanig beschadigt dat er spontaan
weer een zekering de geest gaf.
Dus nu maar even op de old school manier (gewoon koude ruitensproeier vloeistof) zonder verwarming dus.
Maar wel lekker om in een Omega met kachel en condensvrije ramen naar en van het werk te rijden en niet met een wissertje in de handen een dikke sjawl om.
 
Top dat je de oorzaak hebt gevonden!
Wellicht heeft een mede-forummer nog een sproeier voor je liggen?
Was het niet meer mogelijk om het sproeigaatje af te stellen met een naald?

Maar voor nu weer lekker genieten van een verder goed werkende Omega....*O*
 
Bovenaan