Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

EGR klep afdoppen of niet?

yoyo

The UK brothers
Hallo allemaal, ik heb even een vraagje.
Nu mijn cilinderkop er toch afmoet heb ik een vraagje nl:

Is het wijs om gelijk mijn (nog goed werkende) EGR klep
af te doppen?
Ik heb wel eens gehoord dat deze eigenlijk helemaal niet nodig
zou zijn.
 

Joep

Verbannen
Re: EGR klep vervangen of niet?

Gewoon afdoppen Aart, zo voorkom je vervuiling in je motorblok. Mijne is ook dicht en t loopt als een zonnetje.
 

Andrew

600.000
Re: EGR klep vervangen of niet?

Ik heb de EGR-klep dit voorjaar ook weer afgedopt. Inderdaad rijdt de auto net zoals met open EGR-klep, alleen blijft de inlaat een stuk schoner. Die EGR is een milieu-maatregel om op (constante) snelheid wat uitlaatgassen aan de inlaat toe te voegen, waardoor de NOx-productie afneemt. Voor zover mij bekend heeft afdichten geen invloed op de viergassentest bij de APK.

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Oke dat is duidelijk.
Bedankt beide heren, even kijken op Vega er nog één heeft liggen.

Want dit kan dus totaal geen kwaad, neem ik aan.
 

Joep

Verbannen
yoyo zei:
Oke dat is duidelijk.
Bedankt beide heren, even kijken op Vega er nog één heeft liggen.

Want dit kan dus totaal geen kwaad, neem ik aan.
Dat kun je gerust aannemen van ons. We rijden beide een 2.2 en in mijn geval heeft ze er al 12.000 km opzitten met de dichte pakking zonder problemen. :)
 
A

Anonymous

Gast
hoi

ik ben patrick uit amersfoort heb een omega b z2.2xe handgeschakeld uit 2002
ik lees overal dat je de egrklep kan afdoppen mijn lampje brand namelijk en heb hem uit laten lezen en mijn egrklep is kapot
nou is mijn vraag kan dit echt geen kwaad dat het afgedopt word???? en is dit zelf te doen en wat heb je er voor nodig?

bvd Patrick
 

Joep

Verbannen
Je moet 2 inbusboutjes losdraaien achterop het blok want daar zit de EGR klep bij een 2.2.

Wat je wel moet doen is eerst een werkende 2e hands exemplaar kopen, en die monteren MET de dichte pakking ertussen. Zo blijft je lampje uit NA het resetten.

Er zijn kenners die mij eventueel wel kunnen aanvullen met informatie.
 

yoyo

The UK brothers
@Joep,
ik heb er een werkende EGR klep in zitten, maar omdat de kop er toch afgaat kan het gelijk(preventief) maar gebeurt zijn.

En toch vraag ik mij af waarom zit er toch nog één gat in? (ik heb ze ook wel eens helemaal dicht gezien)
Het zal wel een bedoeling hebben , maar ik wilde wel graag weten waarvoor één gat en niet helemaal dicht?

Maar even voor de duidelijkheid gewoon klep eraf en nieuwe pakking (afdop) er tussen en klaar is kees?
Moest er niet iets software matig uit gezet worden?

Je ziet het ik heb eens zitten struinen op internet , maar daar kom je de meeste uiteenlopende verhalen tegen en dan weet je ook niet
meer wat goed is. 7(8)7
 
Er zijn egr kleppen die naar binnen toe opengaan en er zijn egr kleppen die naar buiten opengaan. Voor die laatste zit er een gat in. Zodat de klep wel kan werken maar geen uitlaatgas door laat.
 

Andrew

600.000
gant34 zei:
hoi

ik ben patrick uit amersfoort heb een omega b z2.2xe handgeschakeld uit 2002
ik lees overal dat je de egrklep kan afdoppen mijn lampje brand namelijk en heb hem uit laten lezen en mijn egrklep is kapot
nou is mijn vraag kan dit echt geen kwaad dat het afgedopt word???? en is dit zelf te doen en wat heb je er voor nodig?

bvd Patrick

Zie mijn eerdere reactie in dit topic. Afdoppen kan ECHT geen kwaad. En bij de Z2.2XE kun je ook een volledig dichte pakking ertussen zetten want deze EGR gaat naar binnen toe. Ik heb het anders opgelost dan die originele dichte pakking. Ik heb bij de doe-het-zelf winkel een simpele lijmkam gehaald (is een RVS blad en kostte pakweg 1 euro) en aan de hand van de originele pakking een kopie-pakking met een blikschaar uitgeknipt en 2 gaten voor de bouten erin geboord. Werkt ook perfecto. Indertijd wist ik niet dat er zo'n dichte pakking bij de VOD te koop was.

Maar als de EGR is overleden, dan heeft afdichten weinig zin om het MM-lampje niet te laten branden, vervangen is een beetje lastig omdat het min of meer achter de cilinderkop zit, maar is op zich wel te doen. Het zit met 2 torx-inbusbouten op een steun gemonteerd. RVS-pakking en bouten even met wat kopervet insmeren voor her-montage.

Andrew

(P.S.: Zeg Patrick, ik zie dat dit je eerste post was op het forum. Die had dus eigenlijk in het gedeelte "wie ik ben..." horen te staan, dan weten we een beetje meer van je).
 

yoyo

The UK brothers
Ik was de laatste klant bij Kooij Spijkenisse en heb daarbij de laatste afdoppakking voor de EGR klep te pakken (Eef & Huub had ze niet, en zag het ook niet zitten om er tien tegelijk te bestellen (vertelden ze mij)
Kooij Hoogvliet had ze ook niet maar wist wel te vertellen dat de laatste van hun bij de (vandaag voor het laatst open) vestiging Spijkenisse lag.
(ik dacht dat deze al gesloten was, maar vandaag voor het laatst open dus)

Dus ik heb daar de laatste uit de voorraad van Kooij, waar overigens 3 van de 6 filialen gesloten worden en daardoor 70 man op straat komt te staan!
(wat een tijd!) :|
 

Andrew

600.000
Zo dan, dat is wel triest. Ik neem aan dat het in Spijkenisse de vroegere dealer Dijkshoorn betreft (ik heb ooit ook in Spijkenisse gewoond maar al vele jaren niet echt de lokale situatie gevolgd).

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Klopt Andrew, een jaar of wat geleden is Dijkshoorn overgenomen door Kooij en toen Roveco Hoogvliet Failliet ging nam Kooij de boel over.
Nu is Kooij Hoogvliet de enigste in de buurt.
(Maar gewoon weer triest voor de mensen die er al jaren werkten)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Met de zoektocht met de huidige problematiek in de 2.5DTI ben ik op volgend artikel gestoten:
http://blog.knudde.be/node/216

Ralph, 't is niet dat ik je niet geloof, absoluut niet, maar ik blijf het nut van de EGR op zich niet inzien :(
Het zit er duidelijk niet op voor het feit van een te hoge temperatuur, maar feit is natuurlijk wel dat de temperatuur er door zakt...
Ik ben er nog niet uit, maar ben wel bereid om het aan een test te onderwerpen.
BTW zoek naar turkse ECU software, als je de EGR er uitgeprogrammeerd wil hebben met standaard software van GM d:)b
 
Illuminat0r zei:
BTW zoek naar turkse ECU software, als je de EGR er uitgeprogrammeerd wil hebben met standaard software van GM d:)b

Zou ik niet doen Stijn!!!!! Anders weigert je omega dadelij ook te werken en zit je met de gebakken peren. _O- :b
 
Bovenaan