Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Even een paar vraagjes...

Hallo allemaal,

ik kwam jullie tegen op mijn zoektocht over het internet , en wat staat hier een massa informatie op zeg!
Ik rij zelf al in mijn 3e omega 2.5 td, nu een 100 centennial uitvoering uit `99.
Er stond 152.000 km op toen ik hem kocht en nu 265.000 bijna 3 jaar later en nog steeds super!
Hij is uitgevoerd met een handbak, mijn eerste, de vorige waren allemaal automaten maar dit bevalt ook goed.

Wel heb ik een tweetal vragen, ten eerste denk ik dat mijn Xenon lampen aan vervanging toe zijn, ze hebben namelijk nog maar een hele lage lichtopbrengst. Nu zijn die dingen nogal duur, maar dit vond ik op het internet:

<a class="postlink" href="http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160407577948" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0407577948</a>

Kan iemand me vertellen of deze dezelfde zijn of in ieder geval geschikt?

Het volgende probleem is wat lastiger, af en toe hapert de motor als ik onder het rijden gas geef, het is dan net alsof hij geen brandstof krijgt.
Soms moet ik dan even een paar keer op het gas trappen en dan is het weer normaal maar soms moet ik ook de koppeling even intrappen.
Het is altijd bij het opschakelen of in een bocht, en ook gaat het motormanagment lampje even aan als het gebeurt.
Het rare is dat de wagen het al had toen ik hem kocht, dus ik rij er al 120.000 km mee! Het zal dus wel geen slijtage zijn :)
Ik heb hem al laten uitlezen maar daar komt niets uit.
Het begint me nu wel te irriteren, en ik heb ook het idee dat het iets erger is geworden, niet dat het vaker gebeurt maar wel iets heftiger als het gebeurt.
Eigenlijk is dat het enige wat er niet goed aan is, voor de rest vind ik het een perfecte wagen.

En als ik dan toch bezig ben, heeft het zin om de auto te chippen, kan dat nog met deze km stand en wat is het verschil, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben met deze motor?

Zo, ik weet niet of al deze vragen in hetzelfde topic mogen, maar ik ben nieuw hier dus als het niet mag moeten jullie me dat maar vergeven. O-)

Erg bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik wat reacties krijg van techneuten, ik ben in ieder geval blij dat ik jullie portal gevonden heb!

vriendelijke groet,


Ron
 

Vega

Medewerker
Administrator
orphy zei:
Hallo allemaal,

ik kwam jullie tegen op mijn zoektocht over het internet , en wat staat hier een massa informatie op zeg!
Ik rij zelf al in mijn 3e omega 2.5 td, nu een 100 centennial uitvoering uit `99.
Er stond 152.000 km op toen ik hem kocht en nu 265.000 bijna 3 jaar later en nog steeds super!
Hij is uitgevoerd met een handbak, mijn eerste, de vorige waren allemaal automaten maar dit bevalt ook goed.

Welkom hier Ron. :w
We doen ons best om er een gezellig en informatief portaal van te maken. _/-\o_
We stellen het op prijs maar het is niet verplicht om hier te beginnen Wie ik ben... en we zijn gek op foto's

Wel heb ik een tweetal vragen, ten eerste denk ik dat mijn Xenon lampen aan vervanging toe zijn, ze hebben namelijk nog maar een hele lage lichtopbrengst. Nu zijn die dingen nogal duur, maar dit vond ik op het internet:

<a class="postlink" href="http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160407577948" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0407577948</a>

Kan iemand me vertellen of deze dezelfde zijn of in ieder geval geschikt?

Ja dat zijn de goede, toevallig ook laatst een set Xenon lampen gekocht bij deze verkoper.

Het volgende probleem is wat lastiger, af en toe hapert de motor als ik onder het rijden gas geef, het is dan net alsof hij geen brandstof krijgt.
Soms moet ik dan even een paar keer op het gas trappen en dan is het weer normaal maar soms moet ik ook de koppeling even intrappen.
Het is altijd bij het opschakelen of in een bocht, en ook gaat het motormanagment lampje even aan als het gebeurt.
Het rare is dat de wagen het al had toen ik hem kocht, dus ik rij er al 120.000 km mee! Het zal dus wel geen slijtage zijn :)
Ik heb hem al laten uitlezen maar daar komt niets uit.
Het begint me nu wel te irriteren, en ik heb ook het idee dat het iets erger is geworden, niet dat het vaker gebeurt maar wel iets heftiger als het gebeurt.
Eigenlijk is dat het enige wat er niet goed aan is, voor de rest vind ik het een perfecte wagen.

Daar kan ik je niet mee helpen ik ben geen diesel rijder, maar het klinkt als een niet goed werkende sensor of lmm, of iets in de richting van een niet goed afgestelde dieselpomp.
Er zijn dieselrijders actief hier, waarschijnlijk is er wel iemand met de goede oplossing.

En als ik dan toch bezig ben, heeft het zin om de auto te chippen, kan dat nog met deze km stand en wat is het verschil, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben met deze motor?

Ja dat heeft zeker zin bij een diesel omdat je daar makkelijker winst boekt dan bij een benzine motor, Lees dit topic Ervaringen met chiptuning.
Je kan je nog aanmelden voor het gezamenlijke uitstapje naar Cabriobully ergens in april denk ik, maar daar weet Omegauser alles van. *O*

Zo, ik weet niet of al deze vragen in hetzelfde topic mogen, maar ik ben nieuw hier dus als het niet mag moeten jullie me dat maar vergeven. O-)

Erg bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik wat reacties krijg van techneuten, ik ben in ieder geval blij dat ik jullie portal gevonden heb!

vriendelijke groet,

Ron

Het is bijna allemaal motorisch en zeker allemaal technisch en daar staat het ook. d:)b
 
Beste Peter

Dank voor alle (uitgebreide) antwoorden, ik heb de lampen net besteld.
Chippen heb ik net wat info over gevraagd, dus daar moet ik nog even over nadenken en ik wacht in spanning af of er iemand wat weet voor mijn brandstof probleem.

gr,

Ronald
 
Hallo Ron,

Voor je vragen betreffende de eventuele chiptuning van je auto, kun je het beste zelf even contact opnemen met Cabriobully. Zou je je dan in dit draadje - ook al door Peter genoemd - willen opgeven wanneer je besluit van deze aanbieding gebruik te maken.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Groet,


Walter
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Zou misschien de brandstof pomp in de tank kunnen zijn?
Als deze niet meer voldoende aanvoert, en in een bocht mss iets minder...?
Verder geen idee/noch ervaringen met de TD als DTI rijder ;)
 
Heb cabriobully een mail gestuurd, ik hoor het wel, ben er nog niet uit.
Die brandstofpomp in de tank heb ik al vaker gehoord, misschien daar eerst eens naar kijken.


dank en groet,

Ron
 

yoyo

The UK brothers
Of je brandstof filter . ik geloof dat deze bij de tank (waar de brandstof slang naar buiten komt) zit gemonteerd.

Ik zou om te beginnen daar eerst eens naar kijken of vervangen, dit is qua kosten wel te doen en je hebt gelijk
een nieuw filter.

Wil niet zeggen dat dit echt het probleem oplost maar wel de goedkoopste manier om mee te beginnen.

succes.
 
Volgens mij is die al meerdere malen vervangen bij de diverse beurten, ik heb het probleem al dik 120.00 km.....
 
Update, ik heb net mijn xenonlampen ontvangen en het zijn gewoon die van Philips dus lijkt goed.
Ook heb ik contact gehad met cabriobully, alleen zit hij nogal ver bij mij vandaan, dus dat moet eigenlijk even een keer als ik daar in de buurt ben.

gr,
 
Bij wie heb je jouw Omi laten uitlezen, Ronny ?

Het feit is namelijk dat, zodra het motormanagementlampje gaat branden, er een foutmelding/storing/info naar jouw boardcomputer wordt geschreven. Zodra het lampje gaat branden loopt ie namelijk op zijn 'noodprogramma', wat dus aangeeft dat er een technische storing is.
Die moeten ze bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] uit kunnen lezen.
Dit is overigens geen heilig schrift... het kan ook een gevolg zijn van heel iets anders...

Mij klinkt het nu (als níet diesel stoker) als brandstofpomp in de oren.
Deze zou dan ook meer herrie moeten maken (als in: lager klinkt versleten).

Misschien heeft MartijnMaja nog wat liggen dat jou (goedkoop) verder kan helpen...
Stuur hem eens een PM, zou ik zeggen. Kost je hooguit een minuut of 5 en is verder geheel gratis :Y
 
Als ik het goed heb moet er ook een slang lopen van de turbo naar de lucht filter om de turbo druk te kunnen meten.
Als hier viezigheid in komt of een drupje olie dan kan hij de turbodruk niet meten en gaat de turbo uit.
Gevolg prestatie verlies.
Ik heb helemaal in het begin wat last gehad van haperingen bij stoplichten en dergelijk. Toen heb ik van anderen en BMW mensen begrepen dat dit de oorzaak zou zijn. Maar het was al over voor ik er echt naar heb gekeken, dus weet ook niet waar de leiding precies loopt.
 
ja dat is een voorkomend probleem bij deze motoren. net zo als een turbo die op een gegeven momentnversleten is. maar deze storing heb ik nog niet eerder gehoord in samen hang met door een bocht gaan. want dan zou de slang helemaal vol moeten zitten, dan loopt de motor helemaal als een krant.
 
Hallo,

Motor loopt verder als een speer, het motormanagmentlampje brand ook niet continu, alleen flikkert af en toe als de storing optreedt.
Het is dus niet echt prestatieverlies, hij reageert af en toe helemaal niet op het gaspedaal, dus als ik of schakel of uit een bocht kom oid.
Ik dacht natuurlijk ook eerst aan de brandstofpomp, maar hij is nu twee keer uitgelezen , 1 keer bij een uni garage en 1 keer bij de dealer.
Bij de eerste keer kwam er iets vaags uit over de brandstoftoevoer en een jaar later bij de opeldealer kwam er helemaal geen storing uit.
En als het de brandstofpomp zou zijn zou die na 120.000 km wel een keer de geest hebben gegeven denk ik?
Zoals ik al zei, voor de rest loopt de motor goed, lijkt me dus ook niet dat het die slang is naar de turbo dan.

Nog meer suggesties? is er ergens in het noorden een dieseltechneut die een uitdaging zoekt?:-)

In ieder geval bedankt voor het meedenken,

groet,
Ron
 
MetalRush zei:
Het feit is namelijk dat, zodra het motormanagementlampje gaat branden, er een foutmelding/storing/info naar jouw boardcomputer wordt geschreven. Zodra het lampje gaat branden loopt ie namelijk op zijn 'noodprogramma', wat dus aangeeft dat er een technische storing is.
Die moeten ze bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] uit kunnen lezen.
Dit is overigens geen heilig schrift... het kan ook een gevolg zijn van heel iets anders...
Blijf ik toch even bij mijn vorige opmerking...
Lampje aan = melding in boardcomputer (ik vind het raar dat je in je eerste bericht schrijft dat je hem hebt laten uitlezen en daar niets is uitgekomen... hebben ze wel de goeie log-file uitgelezen, vraag ik me dan af :? ).
Nu blijft het een beetje gissen...

Wat gebeurd er / wat voor een geluid maakt de motor als ie weggevallen is en je dus gas geeft (en niet reageert) ?
Ik begrijp nu uit jouw verhaal dat ie gewoon stationair blijft lopen en helemaal geen reactie geeft op jouw gaspedaal... maar is dit ook zo ?
 
hallo,

de motor blijft gewoon stationair draaien, alsof hij gewoon niet reageert op het intrappen van het gaspedaal.
Voor de rest hoor ik helemaal geen vreemde geluiden.
En ik mag toch aannemen dat een opeldealer wel een auto uit kan lezen?

Sorry als ik niet helemaal duidelijk het probleem heb omschreven, ik ben niet zo`n techneut.

gr,

Ron


P.s. ik las dat je ook een venture hebt? Zelf rij ik een V-max:-)
 
Ik zou bijna zeggen: je gaskabel hangt (te) los... maar dat verklaart het flikkeren van het motormanagement lampje niet :S
Heb je dit toevallig ook gecontroleerd ?


@ PS: klopt, maar die staat nu in de garage (winterstop) en ligt gedeeltelijk uit elkaar.
 
slecht reageren op het gas. wat ruud al zegt, kijk eens naar het reactie vermogen van je gas klep. vervuilde verstuivers of slechte verstuivers dus net genoeg brandstof geven bij normaal rijden behalve bij meer vraag naar brandstof. valse lucht via de retour slangen, laat je brandstof pomp eens meten op zijn hoeveelheid bar die deze geeft. kan zijn dat er bij acceleratie de pomp niet of niet voldoende reageerd. valse lucht aanvoer in je brandstof systeem. wat ik wel vreemd vind is dat de dealer geen fout code vond bij uitlezen. en garages lezen wel vaker een ecu verkeerd uit zal niet de eerste keer zijn.
 
Een diesel is uitgevoerd met een electronisch gas pedaal.
Volgens mij moet je een de potmeter en de regelaar op de motor na kijken.

Gr Jack
 
Kan die potmeter of die regelaar op de motor er ook voor zorgen dat het motormanagment lapje gaat branden/flikkeren dan?

gr,

Ronald
 
Update;

Xenon lampjes zitten erin en werken perfect, wat een verschil!
En dat voor de prijs van €55 per SET!!!

gr,

Ronald
 
Bovenaan