Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Eventjes voorstellen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal!

Ik ben Martijn, 34 jaar, ik ben woonachtig in de provincie zeeland (Sint Maartensdijk) en sinds afgelopen woensdag in het bezit van een Opel Omega 2.0 automaat uit 1999 in de kleur casablanca weiß.

In het verleden heb ik een Opel vectra 2.0 8V GT gehad en veel plezier van gehad, daarna nog een Opel Astra 1.6 8V, die was snel de deur uit omdat ik toch wel wat vermogen wil hebben. Ongeveer 30 verschillende andere automerken later nu dus weer een Opel! Dit is toch wel een echte auto hoor, man man, wat een comfort en je voelt gewoon dat het een hele zware auto is. Wij kochten de auto voor een paar honderd euries om tijdelijk een andere auto te kunnen hebben voor extreem weinig geld icm veel luxe die veel ruimte te bieden heeft voor passagiers en bagage zonder dat het een stationwagen hoefde te zijn, maar we hebben er wel meteen respect voor gekregen omdat het helemaal niet aan doet als een "ouwe wagen"... Hopelijk kunnen wij hier wat langer mee rijden als "tijdelijk".. Wij hebben de Omega aangeschaft zodat wij een comfortabele reisauto hebben als wij deze zomer naar Oekraïne vertrekken, en aangezien de wegen daar niet al te best zijn wilden wij niet met een jonge auto op reis gaan omdat wij dan ongetwijfeld schade gaan oplopen door steenslag en schade door andere dingen, en daar zou ik dan echt van balen omdat ik te zuinig ben op iets nieuws! Nu maakt het niet zo veel uit omdat deze Omega toch al weer 16 jaar is geworden en al de nodige roestplekjes heeft gekregen, maar schade zoals deuken of krassen zijn er nu ook niet te vinden gelukkig! Nu krijg ik juist het idee om de Omega met veel liefde terug in nette staat te brengen, maar dan wel na de vakantie, en pas als ik er vertrouwen in heb gekregen dat ie me niet in de steek zal laten.

Zoals ik kan terug lezen in de boekjes is deze Opel Omega 15 jaar lang goed onderhouden door de 1e eigenaar bij Opel dealer van Staalduinen in Maasdijk. De eerste eigenaar heet ook van Staalduinen. Ieder jaar op tijd de beurten gehad en het onderhoudsboekje staat vol met stempels.

Op 21 januari 2014 is deze Omega op naam gezet van de 2e eigenaar, en deze persoon heeft de auto wat minder liefde gegeven, er zitten Linglong autobanden op aan de achterkant, en de auto was ontzettend smerig en stonk naar de rook en de asbak zat vol en de kofferbak leek wel een vuilstort met resten van bomen en planten en zand en veel viezigheid. Na een goede schoonmaakbeurt van meer dan 2 uur staat ie er gelukkig weer netjes bij, en dat verdiend deze slee toch wel.

Door de onderhoudsboekjes kreeg ik gewoon een goed gevoel over deze auto, hij is 15 jaar met veel liefde onderhouden, stond binnen in de garage gestald en heeft meerdere keren een lakbehandeling gekregen bij de Opel dealer en alle documenten zitten er bij met lakgarantie van telkens een jaar.
Jammer dat de Omega het laatste jaar slecht is onderhouden want daardoor zijn de kleine roestplekjes ontstaan, en schade aan het dashboard door overal gaten te boren op plaatsen waar je niet moet boren. Je moet zowiezo niet gaan boren het dashboard vind ik.

Na de aankoop bij een handelaar naar huis gereden, en meteen begon de eerste ellende. Tijdens de proefrit merkte ik niks, zo gaat dat altijd bij mij, maar onderweg vanuit Maassluis naar Zeeland op de snelweg begon de motor wat in te houden, en het MM-lampje begon te branden, dus het eerste wat ik dacht was; oh nee, wat heb ik gekocht??!! Meteen de handelaar opgebeld en ik kon gelukkig terug komen en hij zou 'm ff uitlezen, dat was nog kosteloos ook, dat had ik echt niet verwacht, zeer netjes dus. De boosdoener bleek de lambda sensor te zijn. Maar hij vertelde me dat de auto heel lang had stilgestaan en daardoor kan het ook komen. na een paar keer opnieuw starten blijft het MM-lampje ook wel uit en kun je rijden zonder problemen. Maar regelmatig gaat het MM-lampje toch weer branden. Bij de lokale VOD ook weer de Omega laten uitlezen voor het krijgen van een bevestiging dat het zeker wel gaat over de lambda sensor, en dat blijkt ook wel zo te zijn. De monteur stelde voor om de sensor eerst eens schoon te maken, daar was op dat moment geen tijd voor dus dit moet nog gebeuren. Nog even snel onder de auto kunnen kijken, ik zag dat de sensor wel erg vuil was door een kleine olie lekkage van een kleppendekselpakking of iets dergelijks, maar het zag er niet schokkend uit. De uitlaat moet nog wel gelast worden omdat er een klein gaatje zit.

De kilometerstand is nu 117000 km. Nog niet veel vind ik zelf.

De distributieriem is vervangen in maart 2011 bij kmstand 89000. Ik wil deze wel laten vervangen voor de vakantie.Bij de lokale VOD kost dit inclusief waterpomp en uurloon 250 euro. Dat vind ik wel meevallen!!

Voor al deze zaken moet nog een afspraak gemaakt worden. Jammer dat de lambda sensor zo duur is, 256,50!!!!

Klopt het dat er maar 1 lambda sensor op zit?? Ik heb hem wel gezien bij de uitlaat, je kunt er makkelijk bij. Een andere garage vertelde mij dat er 2 moeten zijn, 1 ervoor en 1 erachter maar de dealer zegt dat het er maar 1 is.

Als opties zit er op:

Cruise control, werkt perfect.
Climat Control, ijskoud.
Elektrische bestuurdersstoel, die wil niet meer, hij wil wel, maar kan niet.. je hoort het motortje wel klappen maar er gebeurd niks.. helaas :-(
Elektrische ramen voor, gaan soms wat stroef.(ouderdom)
Boordcomputer zit er niet op, dat is wel jammer, net als hoofdsteunen achter, deze auto is gewoon echt samengesteld door de eerste eigenaar.

De 4 traps automaat schakelt netjes, alleen is er te rustig met deze auto gereden en daarom is ie zo sloom.

Bij een koude start heb ik even problemen met vermogen, ik kan gas geven wat ik wil maar dan reageert hij niet, maar het MM lampje gaat dan niet branden. Ik zal de Omega nu vaak gaan gebruiken zodat ik 'm eens lekker schoon kan blazen. Ik heb het idee dat ie verstopt zit door te veel stilstaan. Met een warme motor heb ik bijna nergens last van, maar het vermogensverlies is toch ook weleens merkbaar bij het optrekken na een lange rit.

Bij de vorige eigenaar heeft de auto nog een grote onderhoudsbeurt gehad in februari 2015. Deze eenmansgarage heb ik gebeld, de stempel stond netjes in het boekje, en dit klopte. De 2 goedkope sloffen zijn er hier opgekomen. Het moest zo goedkoop mogelijk, het was een grote beurt van 600 euro. Remmen en banden onder meer.. toch merk ik dat als ik afrem, dat de auto dan naar links en rechts schiet. Kan misschien komen doordat de banden die eerst achter zaten naar voor zijn geplaatst?

Voorlopig hou ik het even hierbij, ik hou jullie op de hoogte, wellicht kunnen jullie mij nu alvast wat info of tips geven over de problemen die ik nu ervaar.

Foto's zal ik straks plaatsen op de juiste plaats hier op het forum!

Met vriendelijke groet,

Martijn
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welkom Martijn. Mooie introductie.

Hopelijk mag je flink wat plezierige kilometers maken met je nieuwe aanwinst.
Die lambda sensor vind ik erg duur. Ook als het incl. montage zou zijn. Op o.a. Ebay heb je ze van een goed merk voor de helft van het geld.

De automaat zal waarschijnlijk nog niet voorzien zijn van nieuwe olie en filter. Opel zegt dat hij onderhoudsvrij is, dat klopt wel als hun doel is dat hij 10 jaar probleemloos moet kunnen werken maar zeker met de weinige kilometers van je auto is het wel wijs daar eens over na te denken.

Het issue met gasgeven / koude start zou je stappenmotor kunnen zijn. Even schoonmaken.
 
welkom op het forum, en als ik je 1 goede tip mag geven! indien je deze toch wat langer zou willen gaan houden, zorg dan dat hij netjes mechanisch in orde is voor je vakantie en dan kan je er normaal wel een tijdje mee verder! :b
 

tonboy

Verbannen
Welkom. Heb eenzelfde auto (hoe kan het ook anders hier op het OOP), met dezelfde motor, ecter handgeschakeld en station .

Er zit inderdaad maar 1 lambdasonde op, deze voldoet voor mij al bijna 2 jaar : http://www.ebay.de/itm/MTE-THOMSEN-Lamb ... 487dcda9c1

Betreffende het remmen, waarschijnlijk je beide onderste draagarmen, de rubbers staan er bekend om op een gegeven moment te slap te worden / te scheuren. Ik heb toen dit setje besteld en voldoet voor mij prima ; http://www.ebay.de/itm/SATZ-QUERLENKER- ... 46253ce0d0

Bij die winkel kan je ook een nieuwe stationairregelaar kopen ; http://www.ebay.de/itm/LEERLAUFREGLER-D ... 462745e59e

En zo hoeft een Opel Omega rijden niet veel geld te kosten, zeker als je zelf handig bent.

En veel plezier ermee !
 
Voor zover alvast bedankt voor jullie snelle en leuke enthousiaste reactie's!!

Ik zal zeker nadenken over het verversen van de olie van de automaat.
2 jaar geleden was ik in het bezit van een Fransoos, een Laguna 2.0 automaat LPG van 2005 met 270.000km op de teller, die automaat heb ik toen laten "flushen" voor 300 euro, en daar merkte ik helemaal niks van, behalve dan dat mijn portemonnee een stuk lichter was. Dus voor mij volstaat gewoon een normale olieverversing bij de dealer. Dat zal ik zeker nog overwegen, maar hij schakelt nu prima.

De stappenmotor zal ik eens los maken en in remmenreiniger leggen, dit had ik al gelezen. Kan ik hier makkelijk bij?

Voordat wij op vakantie gaan zal de Omega zeker nog wel in orde gemaakt worden. Mocht de auto echt onbetrouwbaar blijken met veel problemen dan gaan we hier niet eens mee op vakantie natuurlijk, ik moet er niet aan denken om zo ver weg die kanten op met problemen te staan. Nu eerst goed uittesten en in orde maken.

tonboy: bedankt voor die linken van Ebay, ik heb ze meteen opgeslagen zodat ik hier eventueel die lamdasonde en andere onderdelen kan bestellen. Ik zou die sonde het liefst zelf willen vervangen maar dat zal niet zo makkelijk gaan op straat. Maar die prijzen zijn wel acceptabel !!
 

ommie b2

Heer van Stand
Hallo Martijn en welkom hier. Genieten hè, zo'n omega? Veel goede en veilige kilometers gewenst

toedels Yvonne
 

tonboy

Verbannen
Driver1980 zei:
Voor zover alvast bedankt voor jullie snelle en leuke enthousiaste reactie's!!

Ik zal zeker nadenken over het verversen van de olie van de automaat.
2 jaar geleden was ik in het bezit van een Fransoos, een Laguna 2.0 automaat LPG van 2005 met 270.000km op de teller, die automaat heb ik toen laten "flushen" voor 300 euro, en daar merkte ik helemaal niks van, behalve dan dat mijn portemonnee een stuk lichter was. Dus voor mij volstaat gewoon een normale olieverversing bij de dealer. Dat zal ik zeker nog overwegen, maar hij schakelt nu prima.

De stappenmotor zal ik eens los maken en in remmenreiniger leggen, dit had ik al gelezen. Kan ik hier makkelijk bij?

Voordat wij op vakantie gaan zal de Omega zeker nog wel in orde gemaakt worden. Mocht de auto echt onbetrouwbaar blijken met veel problemen dan gaan we hier niet eens mee op vakantie natuurlijk, ik moet er niet aan denken om zo ver weg die kanten op met problemen te staan. Nu eerst goed uittesten en in orde maken.

tonboy: bedankt voor die linken van Ebay, ik heb ze meteen opgeslagen zodat ik hier eventueel die lamdasonde en andere onderdelen kan bestellen. Ik zou die sonde het liefst zelf willen vervangen maar dat zal niet zo makkelijk gaan op straat. Maar die prijzen zijn wel acceptabel !!

Erbij komen valt wel mee, met krik en twee steunen onder de wielen gaat het wel. eraf schroeven is echter vaak heel moeilijk, zeker als die wat ouder is zit hij erg vast. Maar je moest je uitlaat toch ook nog laten lassen ? Neem aan dat dat op een brug gebeurd ? En anders een nieuw stuk uitlaat ; http://www.uitlaatdiscounter.nl/auto-on ... 30/uitlaat , de kosten vallen echt mee.

qpgi0y.jpg


Die zilveren cilinder is de stationairregelaar, zit onder de kunststof luchttoevoer. Reinigen met remmenreiniger schijnt te helpen, maar gezien de kosten heb ik hem toen gewoon vervangen. De aanslag wordt veelal veroorzaakt door oliehoudende carterdampen die via het kleppendeksel in de inlaat terechtkomen. Dat veroorzaakt ook trouwens een vettige gasklep. Zo is nou eenmaal de constructie van deze motoren. Heb zelf een olieafscheider gemonteerd om dit op te lossen.
10yj6ex.jpg
 
ommie b2 zei:
Hallo Martijn en welkom hier. Genieten hè, zo'n omega? Veel goede en veilige kilometers gewenst

toedels Yvonne


Bedankt! (ook meteen voor de anderen die mij welkom heetten)

Ja het is zeker genieten zo'n Omega, zeker nu ik er dankzij de interessante informatie van tonboy achter ben gekomen dat het rijden met een Omega helemaal niet zo duur hoeft te zijn als je de juiste plaatsen vind waar je de onderdelen kunt krijgen, en dit alles begint toch hier door dit forum. Daar ben ik errug blij mee! Het word daarom steeds leuker en ik krijg steeds meer zin om de auto helemaal op en top te krijgen. Ook best leuk dat je ze in het wit niet zo vaak ziet. Volgens mij reed vooral de undercover politie (flitsbrigade) eind jaren '90 in witte Omega's en Zafira's en was ik er altijd voor op mijn hoede als er 1 langs de weg stond geparkeerd :s
 
tonboy zei:
Driver1980 zei:
Voor zover alvast bedankt voor jullie snelle en leuke enthousiaste reactie's!!

Ik zal zeker nadenken over het verversen van de olie van de automaat.
2 jaar geleden was ik in het bezit van een Fransoos, een Laguna 2.0 automaat LPG van 2005 met 270.000km op de teller, die automaat heb ik toen laten "flushen" voor 300 euro, en daar merkte ik helemaal niks van, behalve dan dat mijn portemonnee een stuk lichter was. Dus voor mij volstaat gewoon een normale olieverversing bij de dealer. Dat zal ik zeker nog overwegen, maar hij schakelt nu prima.

De stappenmotor zal ik eens los maken en in remmenreiniger leggen, dit had ik al gelezen. Kan ik hier makkelijk bij?

Voordat wij op vakantie gaan zal de Omega zeker nog wel in orde gemaakt worden. Mocht de auto echt onbetrouwbaar blijken met veel problemen dan gaan we hier niet eens mee op vakantie natuurlijk, ik moet er niet aan denken om zo ver weg die kanten op met problemen te staan. Nu eerst goed uittesten en in orde maken.

tonboy: bedankt voor die linken van Ebay, ik heb ze meteen opgeslagen zodat ik hier eventueel die lamdasonde en andere onderdelen kan bestellen. Ik zou die sonde het liefst zelf willen vervangen maar dat zal niet zo makkelijk gaan op straat. Maar die prijzen zijn wel acceptabel !!

Erbij komen valt wel mee, met krik en twee steunen onder de wielen gaat het wel. eraf schroeven is echter vaak heel moeilijk, zeker als die wat ouder is zit hij erg vast. Maar je moest je uitlaat toch ook nog laten lassen ? Neem aan dat dat op een brug gebeurd ? En anders een nieuw stuk uitlaat ; http://www.uitlaatdiscounter.nl/auto-on ... 30/uitlaat , de kosten vallen echt mee.

qpgi0y.jpg


Die zilveren cilinder is de stationairregelaar, zit onder de kunststof luchttoevoer. Reinigen met remmenreiniger schijnt te helpen, maar gezien de kosten heb ik hem toen gewoon vervangen. De aanslag wordt veelal veroorzaakt door oliehoudende carterdampen die via het kleppendeksel in de inlaat terechtkomen. Dat veroorzaakt ook trouwens een vettige gasklep. Zo is nou eenmaal de constructie van deze motoren. Heb zelf een olieafscheider gemonteerd om dit op te lossen.
10yj6ex.jpg

Ja misschien beter om die regelaar meteen te vernieuwen als dat de kosten niet zijn. En de uitlaat moet idd op een brug gebeuren. Tja liever heb ik uiteraard alles gewoon nieuw! :9 Maar alle kleine beetjes maken een groot bedrag dus alles op z'n tijd, maar ook die link is weer van harte ontvangen, dat kan straks allemaal nog van pas komen. Maar voor nu is lassen de allergoedkoopste oplossing, vooral omdat het echt een heel klein gaatje is. Maar iig bedankt!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan