Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Geen Omega, maar hoofd ingredienten wel..

Ben hier eigenlijk niet meer actief, daar ik geen Omega meer heb sinds Mei dit jaar.
Kijk nog wel is wat rond hier naar de mooie bolides van jullie..

Heb nog wel een leuke Astra F GSI uit 97 met een Y32SE (naja, technisch een C32SE, maar de code, en vlgns rdw een Y) en Omega B2 sport wielen.. :P
Zelf vind ik het erg geslaagd - al zeg ik 't zelf - wellicht zullen sommige het niet mooi vinden, maar dacht wil het jullie toch niet onthouden.
Immer bevat m'n Astra op deze manier bijzonder veel Omega B2 genen :P *O*

Ohja, uiteraard no hard feelings jegens een Omega, een Omega blijft een mooie auto.. Hoe dan ook.
Wellicht in de toekomst weer eentje voor de deur, naast m'n Astraatje :Y

p1070340revjer.jpg


p1070347mod.jpg



Groetjes, Jeroen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Van die inbouw wil ik best wel eens wat foto's zien, want dit moet aardig vol steken...
Dik blok, met FWD-versnellingsbak eraan :S

Lijkt me wel leuk om te rijden ;)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Leuk dat je het hier toch nog af en toe bekijkt Jeroen. :)

De Astra verbouwing heb ik op het Opel-Forum wat gevolgd. Erg mooi gedaan, je hebt in mijn ogen een van de mooiste/leukste Astra's F die ik tegengekomen ben.

Die wielen staan erg goed!

Mis alleen een gepolijst eindstukje van de uitlaat. Maarja dat is mijn afwijking... alles dat kan glimmen moet glimmen. :P
 

Vega

Medewerker
Administrator
Leuk dat je af en toe wat van je laat horen, ondanks dat je nu geen Omega meer heb.

Ik heb ook een paar keer mogen aanschouwen.
Knap gedaan mag ik wel zeggen.
Er is inderdaad niet veel ruimte meer over in het vooronder, maar wat wil je met zo'n dikke V6.
 
B-Buster zei:
Leuk dat je het hier toch nog af en toe bekijkt Jeroen. :)

De Astra verbouwing heb ik op het Opel-Forum wat gevolgd. Erg mooi gedaan, je hebt in mijn ogen een van de mooiste/leukste Astra's F die ik tegengekomen ben.

Die wielen staan erg goed!

Mis alleen een gepolijst eindstukje van de uitlaat. Maarja dat is mijn afwijking... alles dat kan glimmen moet glimmen. :P

Bedankt ! Ja, blijven mooie wagens die Omega's. Er zitten hier fraaie exemplaren tussen.
Echte liefhebbers.. d:)b Ja vind de wielen ook goed staan, deze komen er voorjaar '11 op. Vind zonde er in de winter mee te rijden, daarbij, als het straks echt glad wordt, met sneeuwval en kans op ijzel en vorst ga ik niet rijden met de wagen. Heb er immers geen winter banden voor, maar zou het verschrikkelijk vinden schade er aan te rijden.
Aan de voorzijde al helemaal niet, daar het front dusdanig aangepast is ivm airco dat radiateuren direct achter bumper zitten, en gelijk geraakt zouden worden.
Aangaande die eindstukken, ja dat is wel kwestie van smaak denk :) Moet zeggen dat ik het op de Omega wél mooi vind, maar bij de Astra is nooit een een gepolijste uitlaat standaard geleverd, en ga voorzoveel mogelijk originele look, omdat ik dat gewoon het mooiste vind, dus worden dat een dubbele zwarte blok uitlaat (ala Lotus Omega) Er staat ook nog een uitlaat modif. op stapel. (group A diameter va voorpijp + 200 cells kat, om doorstroming te bevorderen, motor wordt enigzins geknepen nu, maar levert al wel een knappe vracht koppel af onderin :9 ) Nu zit er een originele Astra GSI F2 einddemper op. Ook dubbel blok, zwart. Dat worden straks de eindstukken overlassen vd GSI F1 demper op een group A pot. Dit teneinde de originele looks zoveel mogelijk te behouden. O.k. met deze wielen valt het aspect 'originele look' in twijfel te trekken, maar de Omega B2 sportwielen ben ik gewoon verlieft op *; Ze zijn gewoon erg fraai, en veel zie je dit niet op een Astra F. Daarbij kan ik ook alleen maar op 17" rijden ivm de remmen op de vooras.

Groetjes,
Jeroen.
 
Vega zei:
Leuk dat je af en toe wat van je laat horen, ondanks dat je nu geen Omega meer heb.

Ik heb ook een paar keer mogen aanschouwen.
Knap gedaan mag ik wel zeggen.
Er is inderdaad niet veel ruimte meer over in het vooronder, maar wat wil je met zo'n dikke V6.

Peter, bedankt, graag gedaan ! Is ook een leuk forum hier moet ik eerlijk zeggen.. Echte liefhebbers.. En ja, wat ik al zei een Omega blijft gewoon een mooi auto.
Ja klopt jij hebt deze auto 2x gezien geloof ik.
Wellicht in de toekomst weer 1 voor de deur, wie weet, maar weet wel dat het dan echt een wagen wordt die helemaal naar wens is, en een B2 waarschijnlijk, en
uiteraard een V6.. Automaat is dan ook prima, aangezien handbak hard-to-find is, en ik heb nu al een handbak in me Astra. Een de Omega wordt dan een soort Zondagse wagen, of van het bedrijf weer. Automaat is toch wel lekker, ook met files enzo. Met de Astra is het geen pretje om lang file te rijden. De koppeling gaat best zwaar omdat het een aangepaste is (verstevigde, andere en meer veren, zwaardere druk groep), maar temeer, de koppeling werkt gewoon mechanisch omdat er een F25 uit een Vectra A / Calibra ondersteekt. Vliegwiel is ook een enkel massa (1 delig) dus voor mensen die verwachten dat het weg zou rijden als een Omega V6 handbak, helaas, dat comfort geeft 'ie niet. Maar snel en wendbaar is 'ie wel. :') In het begin had ik een normale koppeling van een C25XE, maar die kon het koppel toch niet aan van de 3.2 en resulteerde en snel (door) slippen.

Nee, ruimte houd idd niet over. Zal nog even wat foto's plaatsen. Ook op verzoek van Illuminator..

Groetjes,
Jeroen.
 
Illuminat0r zei:
Van die inbouw wil ik best wel eens wat foto's zien, want dit moet aardig vol steken...
Dik blok, met FWD-versnellingsbak eraan :S

Lijkt me wel leuk om te rijden ;)

Hierbij !

Motor, nieuw uit krat, 0 km. Alles wat "Y" gerelateerd is gaat eraf. Niet omdat het slecht is, maar competibiliteit is niet optimaal, en technisch voor de hand liggender, te meer het goed, en relatief makkelijk op de auto draad boom te krijgen. dus inlaat, bobine bruggen, klepdeksels, uitlaatspruitsukken, 2-massa vliegwiel gaat er af, kom C25XE aanbouw delen voor in de plaats (voor dwarsplaatsing).
imag0101r.jpg


Problemen bestaan niet, maar uitdagingen wel.. Na slijpen, buigen, bij spuiten, beugels aanpassen en nog is aanpassen krijg je 2 radiateuren weg onder de slotplaat.. >:)
p1060098.jpg


Versnellingsbak is een F25, (5-bak) mechanisch bediende koppeling, enkelvoudig en enkel masse vliegwiel (C25XE, Vectra A / Calibra) met gedeelde as, geen sper.
p1060083f.jpg


Motor erin... draden en slangen boel.. Afwerken, aansluiten en testen gaat het meeste werk en tijd in zitten.
p1060123.jpg


achterste cilinderbank (schutbord zijde. in een Omega is dit de bank aan bijrijders zijde dus...) Weinig ruimte, motor kanteling niet wenselijk, iig niet teveel ! Aan voorzijde is kanteling nog minder wenselijk, in ergste geval gaat flens voorste spruitstuk/voorpijp in radiateur prikken...
p1060118b.jpg


Achterste/bak steun uitvullen met PU of wel massief maken.. 2-ledige werking, motor kantel minder, had aanvankelijk een voorpijp die contact maakte met stabistang en de gas response is 10x beter nu :9
p1060330.jpg


Hard en snel kunnen gaan is leuk af en toe, maar snel en optijd stil kunnen staan is zoniet belangrijker.. Voorzijde 4 zuigerig Hispec, AP racing 330 x 28
Achter as Saab 95 Aero geventileerd, diam. 300 mm.
p1060106x.jpg


p1060148q.jpg


voorlopige eindresultaat.. Nog genoeg dingen te doen, (en te wensen natuurlijk) aanpassen/verbeteren veren-dempers, uitlaat aanpassen, ecu aanpassen, CC inbouwen nog, etc.. Verbruik is acceptabel, bij normaal rijgedrag, gecombineerd B-wegen en snelweg is zo tussen de 1:11 en 1:12. binnen de bebouwde kom /stad gaat het wel richting 1:9 - 1:10 Wintertijd (koudere buitentemp.) is verbruik ook iets meer dan in de zomer (warmere buiten temp.)
p1060256resize.jpg


Zoals ik al zei, op papier een y32se, maar technisch natuurlijk niet meer, en feitelijk een c32se.
160 kw (218pk) is ook (nog) geen sprake van. Verwacht tussen de 180, hooguit 200 pk.. Eerst zullen er nog wat zaken aangepast moeten worden..
awscrnsht.jpg
 
Wow, hoe gaaf! :9~ Was vast van plan om dit ook in mijn Assie te proppen is 'gelukkig' niet van gekomen! Maar respect voor het werk dat er in zit! _/-\o_
 

Colinh

Donateur 2023
Heel stoer _/-\o_

Mooi ook dat je buitenkant niet ultrahip gepimpt is, wolf in schaapskleren d:)b


Gr Colin
 
Dat is altijd wel leuk ja, en wat kleinere auto met een groot blok erin :)


Kennis van me heeft zo een B corsa gehad met een 2.0i calibra blok, dat wilde ook wel vooruit.
 
Dank u allen voor de reactie !

Colhinh; thanks, ja klopt. Ik houd ook helemaal niet van spoilers, skirst, booskijkers, lexus look en angle eyes en dat soort meuk. Doe mij maar origineel zoveel als mogelijkm met wat subtiele dingen. Zo ga ik die ramen ook nog aanpakken. Naar mijn smaak te donker zo. Lijkt nu wel een beetje zo'n grijskenteken bestel wagen. Vind achterramen de donker. Je ziet ook geen klap als je in het donker achteruit ergens in moet steken o.i.d. Maar ja die ramen was al zo toen ik de auto kocht, en achterruit zal een nieuwe in moeten, want de verwarmingsdraden komen gegarandeerd met de folie mee als ik die eraf zou trekken.

Janneman en Warhamstr.; ja dat was een 'gelukje' waar ik tegen aan liep. Kostte ook wel wat, maar dan heb je ook wat !
Garantie enzo en met een gebruikte motor zit je toch weer beetje de 'verrassingen' van de vorige eigenaar, histotrie niet bekend, etc.
Nou is dat natuurlijk nooit, maar was niet van plan om deze motor erin en uit te blijven halen bij wijze van. Sleutel ruimte is wat beperk, dus ja.
Momenteel ben ik zo'n 20.000 + km. verder al dus inrijd periode is net achter de rug. (na 2 jaar, motor in 2008 gekocht, rijd zo'n 10.000 per jaar)
Enige probleem dat ik heb gehad is dynamo vervangen (maar kan motor niks aan doen). Zit nu een nieuwe Bosch op. Had een hiervoor een ruil geval, (gereviseerd) maar die was niet echt jofel achteraf bleek. Alleen dynamo wisselen is niet echt een leuke klus zo. Rechter drijfas (buitenste deel) moet eraf daarvoor. Dus flink klusje nog !

grtz. Jeroen.
 
Mooi project, Jeroen :Y
Respect voor die hele inbouw-toer. Ik doe het je niet na :N
Leuke sleeper voor die 'petjes-gozers' met hun 'ik-wil-wel-maar-kan-niet' -spoilerbakken _O- (zei de man met de McPlank achterop :+ Ja, ik vul mijzelf alvast aan... scheelt jullie weer typen ;) )
 
bedankt Ruud ! Nou ik heb de ombouw niet in m'n eentje gedaan hoor. Met hulp van mensen die 't vaker gedaan hebben, en ook de werkplaats uitrusting enzo hebben
Had hiervoor ook al een Astra F met V6, met een 2.5, later is deze 3.2 daar nog ingegaan, maar die carrosserie heb ik 1.5 jr
geleden verkocht, en is deze voor in de plaats gekomen. Het uiteindelijke resultaat kom je vaak door op een proefondervindelijke manier.
En nog steeds hoor, zijn er dingen die verbeterd of aangepast moeten worden. Het blijft een motor die er niet in hoort, ook al past het nog zo goed, en lijkt het p&p !

Grt. Jeroen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik ben ook een groot voorstander van zo'n sleeper-look. Zelfs met de B2 Sport velgen vind ik hem er nog erg rustig uit zien. Het model kan zo'n formaat en groot ogend wiel prima hebben. Helemaal goed in mijn ogen.

Die motor was een mooie vangst. Mooi als je zo 'vers' kan beginnen, inderdaad heb je dan niet het gedonder achteraf als de vorige eigenaren hem zouden hebben mishandeld.

De uitwerking en afwerking is ook erg fraai. Goed werk. :Y

Zou leuk zijn als je hem eens meeneemt naar een OOP meeting, als het weer mooi weer is! 's Winters lekker binnen houden idd. :)
 
Dit is echt mooi!
Het lijkt echt mooi te passen en super afgewerkt.
Zijn de voorwielen ook goed in bedwang te houden?
 
Bovenaan