Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Groot probleem....

Hallo, ik wilde me gasklephuis en bijbehorende kleppen eens goed schoonmaken. Ook me kleppendeksel heb ik er even afgehaald, omdat er in die oliedampslangen, veel vuil in zit. Nu is bij het demonteren van de gasklephuis, dat beugeltje afgebroken, waar je gaskabel ingeklemt zit. Wie heeft er wat liggen? Het gaat om een B1 met een 2.0 16V. Ik wil ook die EGR klep afdoppen, maar ik kan hem dus niet vinden. Ik dacht, dat hij op de gasklephuis moest zitten, maar daar kan ik niets vinden. Graag advies.....
 
Aan een beugel kan ik je niet helpen maar zover ik kan zien zit de EGR op dezelfde plek als de 2.2,namelijk tussen het blok en het schutbord.
Twee torx bouten lossen,let op de pakking!

gr

Danny
 
Die beugel heb ik besteld bij de Opel, volgens de magazijn, de laatste in Europa en ligt in Duitsland. Volgende week binnen....
Die EGR klep, schijnt van onderaf te moeten? Inderdaad bij het schutboard. Wel een zooitje in me kleppendeksel en de hele traject naar de gasklephuis.... Die pakking, ik heb er twee gekocht, ik denk, koop er twee en daartussen een blindplaatje. Of is dat te overdreven....
 
Van onderaf??...Weet ik niets van,bij de 2.2 kan ik(Met moeite) net de egr los maken.(Van bovenaf dan)

Heb 'm zelf maar met 1 (dichte) pakking weer terug geplaatst.

gr

Danny
 
Alleen de pakking tussen de kop en de EGR is nuttig.
Wat moet de pakking aan de andere kant van het 'blindplaatje' doen dan ? :+
 
rooie richie zei:
Ik heb helaas geen blinde pakking, dus ik dacht, pakking, blind plaatje en dan pakking. Gaat dat niet werken dan?

Nee,de plunjer moet wel vrij kunnen bewegen nml. :Y
En wat Ruud al zegt,het heeft weinig nut om er een pakking extra tussen te zetten,bij de Opel dealer hebben ze wel speciale dichte pakkingen hiervoor,kosten zo rond de 10 euro ongeveer.

gr

Danny
 
Dit is de dichte pakking:

Het grote gat in het midden is voor de plunjer,de buitenste uiteraard voor de bouten.
Het ingedrukte gedeelte onder het middelste gat is normaliter open en dient dus om de egr af te sluiten.

o6kzs8.jpg


gr

Danny
 
Volgens de rekening is het nr.: 9106319

Koste toen(juli 2009) 10,30 euro(excl. btw) en ik kreeg ook nog 20% korting :)

gr

Danny
 
Yep, de dealer heeft voor een redelijk aantal motoren die voorzien zijn van een EGR klep een dichte pakking liggen, vooral omdat er indertijd ook nog wel eens wat problemen waren met de EGR,vervuiling,slecht lopen en foutcodes. Kost geen drol en je kunt voor dat bedrag niet eens beginnen zelf iets in elkaar te knutselen.
 
Dan gaat het hem in Wageningen niet worden. Ik had het hierover en hij wist wat voor pakking ik bedoelde, maar was niet meer leverbaar.....
Ik probeer een andere Opeldealer....
 
Nou, die EGR klep modificeren, gaat hem niet worden. Thans, niet zelf. Heb geprobeerd, om het los te halen, maar met die grote kluiven van mij, kom ik er niet bij. Ik stuur me vrouw wel naar de Opeldealer en laat haar dat wel regelen.....
In elk geval, zijn de kanalen van de kleppendeksel schoon, gasklep en stationairklep is schoon en ik heb de kleppendeksel en de bougiecover een nieuw (even snel) kleurtje gegeven. Die aanzuigbuis is echter nog heel sterk vervuild. Die gaat er maar even, nog niet af. Ik denk, dat ik maar op zoek gaat naar een ander aanzuigbuis, gasklep en goed schoon maakt. Ik hoop volgende week, die beugel binnen te hebben en dan kan ik weer rijden.
Ik denk wel, dat ik het blok, maar een keer gaat flushen, niet het hele ritueel, maar een stuk minder......
 
Bovenaan