Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Grote problemen met onze auto! Wie heeft een (DE) tip?

We hebben een probleem met de auto...

Afgelopen dagen rook ik al een sterke uitlaat geur in de auto, met name bij starten en ook kwam het binnen als we stilstonden voor verkeerslicht. We konden er niks aan zien.

Vanmorgen bleek de auto niet meer te starten en na het zovaak geprobeerd te hebben dat de accu leeg was, heeft een buurman hem opgestart.
Hij startte daardoor meteen, maar meteen kwam er ontiegelijk veel rook (uitlaat) uit de de motor, rechtsboven van het motorblok...
De auto sloeg na die rook ook meteen af....
Daarna hebben we de wegenwacht maar gebeld en die heeft het volgende geconstateerd:

- Er blijkt diesel in de motorolie te zitten... (Zou dat er al in hebben gezeten of is dat er vanmorgen bijgekomen doordat we zovaak hebben geprobeerd te starten?)
- En hij gaf aan of de motor nog los zit d.m.v. de krukas te verdraaien...
- Mogelijke oorzaken konden zijn: Lekkages bij de verstuivers of erger

Onze vraag is: Kennen jullie dit probleem en ook vooral, hoe komt er nou eigenlijk diesel in de motorolie??
En wat zullen de eventuele gevolgen/kosten zijn voor dit probleem?

Tevens... verliezen we ook al een paar weken koelvloeistof.... We vullen dit bij en dan gaat het goed.... MAAR zodra ik een paar keer flink optrek, blijk ik daarna weer mijn koelvloeistof kwijt te zijn.
We hadden er de eerste keer van dat anti-lek spul ingegooid.... Dat hielp, tot ik na een paar weken dus weer eens haast had en vlug optrok met warme motor. Toen kreeg ik dus weer die melding.
Nu blijft die melding weer, dus zullen we wel weer het anti-lekspul er in moeten doen. Maar... hoe kan het dat als je even paar keer pittig optrekt, dat dat je dan je koelvloeistof verliest?

En al eerdere problemen zijn:
- Slippende geleiderol (dus altijd het gegil van de V-snaar)
- Soms het idee hebben alsof je over ribbels rijdt op de weg! We dachten eerst ook dat het aan de weg lag, maar... dat blijkt dus aan onze auto te liggen! Net of je over een klein stukje afgeschaafd wegdek rijdt, of met kleine ribbels er op...) Geen idee wat DAT zou kunnen zijn...

Maar goed, het eerste punt, waar de wegenwacht voor kwam, is belangrijker!

Hopelijk heeft iemand enig idee en ook hoe we het moeten aanpakken...

Groetjes Ludwig en Saïma

Model Omega: Opel Omega B2 Caravan 2002 Y2.5DT Automaat Executive edition Leer
Met ruim 389.000 op de teller...En we rijden er doordeweeks dagelijks ritten van 160 km mee... (2x 80 km)
 
KAn zo maar een oorzaak bedenken, koppakking door.

Als je diesel in de olie hebt en koelvloeistof kwijt raakt is dat het eerste wat bij me opkomt.

Tip gebruik geen pil of lekmiddel dan kun je dadelijk alle delen weg gooien omdat het verstopt zit.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik gok ook op de koppakking, zeker omdat er waterverlies is en nu ook diesel in de olie plus uitlaatgassen vanuit het blok ontsnappen.
Er zijn hier een paar dieselaars aanwezig die je misschien verder kunnen helpen met je problemen of anders de OOP huismonteur Ralph. _O-
 
Hoi Jack

Bedankt voor je reactie!

Hmmm...

Tja, wat het ook zal zijn, ik begin me toch wel af te vragen of het wel de moeite is om hem nog te laten repareren... Er staat immers al 389.000 op de teller en we rijden er dus ook dagelijks veel km mee (retourtjes Arnhem-Eindhoven)...

Dit is uiteraard nu wel een moeilijke keuze, want als we straks hoge reparatiekosten hebben, hadden we misschien beter een andere auto kunnen kopen, denk ik zo...

Moeilijk, hoor! Bovendien... we kunnen nu geen meter meer rijden met de Omega die voor de deur staat en moeten dus ook kijken HOE we hem kunnen laten repareren, want... hoe komt ie ooit ergens bij een garage... met die kosten zal het dus misschien al mee gaan beginnen....

Maar... stel DAT het een andere auto wordt... ik twijfel wel aan de Omega, dit zou de 2e zijn die vrij snel weer stuk is...... Ach... eerst maar eens kijken wat de oorzaak is en vooral: Hoe we het gaan aanpakken........

Saïma
 
Zoals Vega aangeeft zou je eens contact kunnen opnemen met Ralph die kan je misschien goed helpen.

389d km is redelijk voor een diesel.

Je kunt op deze site eens zoeken naar een koppaking set gasketshop Ben ik al meermaals geslaagd voor een set en is niet te duur.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Wel ik dacht eerst aan een warmtewisselaar die aan de linkerkant van de motor zit, ergens achter de servopomp, maar met dat je van alles zo een beetje verlies hebt... tjah, zal ik toch Jack moeten volgen...

Vooraleer je grote kosten doet laat even de compressie nameten van alle cilinders en zie van daaruit of je nog herstellingen aan het blok laat doen...
(of gaat dat niet meer met lekke koppakking?)

OP dat moment heb je ook al de inlaatcollector moeten afnemen en kan je ook de wervelkleppen nakijken op volledigheid. Indien niet compleet heb je metalen stukjes in de motor met mogelijke krassen in cilinder, kleppen krom, ...
Maargoed, ik wil je niet te veel angst aanjagen, gewoon rustig in enkele stappen werken en dan beslissen.

De uitlaatgaslucht in de cockpit dacht ik eerst nu met het koude weer toe te wijden aan de hulp/standverwarming. Ik krijg ook af en toe die uitlaatgas binnen (via de normale luchtaanvoer) afhankelijk van de windrichting/sterkte
 
Uitlaat gassen kunnen ook komen door een totaal doorgeslagen koppakking of nog erger een gescheurde kop.

Compressie zou je moeten kunnen meten. Daar de motor eigelijk niet hoort aanteslaan bij deze test maar alleen twee keer rond draaien. Bij een benzine motor is dat makelijk. Alle bougies eruit, maar hoe ze dat doen bij een diesel????
 
Bedankt voor de reacties,
Dat doet ons nu echt even goed, waren niet in een leuke stemming.

Vandaag eerst maar eens kijken of de motor niet vast geslagen is, door in de neutraalstand de krukaspoelie te draaien.
Laten we hopen, dat dat lukt.
Dan bel ik een aantal Opel garages op, om te kijken wat het testen etc kost en eventueel het herstel.
Als het de koppakking is, ben ik blij.....als er niet meer kapot is.
Ik ben bang, dat dit mij niet zelf gaat lukken, stel dat ik een bout etc overhoud....
Buiten de motor om durf ik het wel aan.....
Eens kijken of er een VOD in de buurt van Arnhem/ Nijmegen is, want welke is nu vriendelijk, aangezien er genoeg OD's zijn....

Het zou zonde zijn, als er meer kapot is. Deze Omega is een leuke fijne auto.....

Groetejs Ludwig, man van Saïma.<br /><br />-- 19 dec 2011 14:09 --<br /><br />Op dit moment is hij zojuist laten afgeslepen via de ANWB naar een (hopelijk V-)OD, René Hieltjes in Elden.
Dat is precies 2,1 km vanaf ons huis als je met de auto zou gaan! Met de fiets is het precies 2 km... hihi

Ludwig kon er hier op straat gewoon niks mee beginnen.... Hij kan nergens bij en het leek ons verstandiger om hem maar af te laten slepen naar de VOD... Ludwig is meegereden en ik hoor van hem straks wel wat ze er daar van zullen zeggen.....

Wat wel echt lekker lullig was:
Ludwig zei, dan en dan komen ze. Ik had de auto van binnen al helemaal opgeruimd en dacht, dan poets ik de auto ff snel, want hij zag er totaal niet uit.... viezer dan vies... ff snel met 1 teiltje en velgenborstel de velgen doen en ander sopje met autospons de auto en dan, was mijn idee, dan gooi ik er ff 2 emmers water over en vind ik het wel best. Tuinslang kon niet, daar hij niet precies voor ons huis stond, maar op precies 30 meter afstand...
Heb ik net de auto helemaal ingesopt..... kwam de sleepdienst al! OEPS... Dus met de auto vol schuim werd hij er opgezet! In de zon droogde het wel snel, maar hij zag er nu nog lelijker uit... hahaha!

Ach, kleinigheidje hou je toch, ik ben nu meer benieuwd naar het probleem en naar de kosten...

Saïma
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
jack-omegax3.0xe zei:
Bij een benzine motor is dat makelijk. Alle bougies eruit, maar hoe ze dat doen bij een diesel????
ik dacht bij de gloeibougies...<br /><br />-- 19 dec 2011 14:55 --<br /><br />Saïma, dat zijn inderdaad werken die 'in de shop' dienen te gebeuren, en niet 'voor de deur'...
Succes!
 
Nou... het verlossende antwoord is er...

De motor is vastgeslagen en de VOD zei dat reparatie het niet meer waard zal zijn......................

Tja... wat nu?

We hoorden het zojuist, dus ja, kan nog niet echt goed er op reageren, moet het eerst even laten bezinken.

Dit zijn een aantal opties die ons zo te binnen schoten:

  • * Auto in onderdelen verkopen (o.a. interieur, leder en die navigatie etc (ff naam kwijt)
  • * We hebben op MP een andere auto gezien (Als die er nog op staat) , waar turbo van stuk zou zijn. Zou deze te vervangen zijn met onze huidige turbo als donor??? Deze auto: <a class="postlink" href="http://link.marktplaats.nl/506675710" onclick="window.open(this.href);return false;">http://link.marktplaats.nl/506675710</a> (Als de link plaatsen NIET mag, verwijder hem dan maar...en mijn excuses)
  • * Tijdelijk een kleinere auto kopen en sparen voor een andere Omega ergens in het voorjaar/zomer met vakantie/belastingteruggave....
    Tot die tijd hebben we veel minder autokosten wbt wegenbelasting en verbruik.....

Maar goed, onze huidige auto.... Wat zou ik er nog voor kunnen krijgen als ik het in onderdelen zou gaan verkopen????
Iemand enig idee??

Helaas moet ik om 10u met de bus mee naar een afspraak en ben ik pas eind van de middag weer online en hopelijk hebben we dan wat meer ideetjes en jullie mogen maar al te graag met ons meedenken!
Ook mag je met ons mee rondkijken voor een andere Omega B2 Station Diesel (tja, mijn man moet 160 km per dag rijden, Arnhem-Eindhoven... of is gas nog een optie??? ) dus heb je nog een tip... GRAAG
Of een ander klein tijdelijk autootje... merk maakt niet uit, wel graag LPG of Diesel.....

Enne... een vastgeslagen motor... is die dan ècht overleden???

Groetjes Saïma en ook van Ludwig!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat is er allemaal stuk, hebben ze het gespecificeerd? Wellicht is het verstandig nog een andere dealer te laten kijken.

Andere optie, een ander blok erin.

Slopen kan ook, maar heb je ruimte voor opslag en een werkplaats? Vergis je daar niet in..
 
Ander blok hebben we ook aan zitten denken. Maar hoe kom ik daar aan en wat kost zoiets?

Groetjes vanaf mijn gsm in de bus...
 
Je zou eens kunnen informeren bij Bedo in Waalre. Die hebben nog een y2.5dti motor liggen.

<a class="postlink" href="http://bedo-opeldemontage.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://bedo-opeldemontage.nl/</a>. Hier heb ik afgelopen weekend een dynamo gehaald voor mijn diesel.

-- 20 dec 2011 18:56 --

Wat heet vastgeslagen??? zuiger kanteling, ketting over etc etc.

Nieuwe blokken staan trouwens ook nog op ebay
 
€3.300,- ex. verzendkosten, ex. inbouw, ex. losse onderdelen... ik vind het nogal...
Als de rest van de auto nog helemaal goed is, zou ik er nog over nadenken... maar voor dat geld kun je ook verder kijken, naar een andere Omega.
Vergeet niet: de rest van de auto heeft dezelfde afstand gereden. Ik wil niet direct doem-scenario's schrijven, maar je moet er wel over nadenken.

Ik ben heel benieuwd naar de officiële diagnose van deze VOD.
"De motor is vastgeslagen en is niet meer te redden" (woorden van soort gelijke strekking) daar kan ik niks mee.
Is de turbo stukgeslagen en liggen er nu losse lagers in de cilinders te stuiteren ?
Zijn de lagers van de drijfstang vastgelopen ?
Zitten de zuigers muurvast gevreten in de cilinderwanden ?
Er kan zoveel aan de hand zijn... het één is nog te repareren... het ander wil je niet aan beginnen, om te repareren...

Bedo is ook een goeie om even te informeren (naar een 'jong gebruikt' blok).
Ombouw van een motorblok hoeft de wereld niet te kosten.
 
Hij zou vast zitten in de krukaspoelie of zoiets dergelijks... méér kan ik er eigenlijk zelf niet over zeggen, daar Ludwig die beste man gesproken heeft.
Maar het motorblok zou zijn vastgeslagen in de krukaspoelie (Geen idee wat dat is... )
We moesten van de wegenwacht kijken of hij nog een omwenteling kan maken, of zoiets...............

Ik moet je het antwoord daar even schuldig om blijven...

Maar een ander motorblok... ehh... de auto had ook problemen met rubbers/stangen.... als ik op de rotonde reed, hoorde ik altijd al een soort 'knak' in het stuur, maar dan ergens bij de stangen...
Dus ook dat was al niet al te best meer, versleten rubbers o.i.d.
Ook hier weet Ludwig meer namen van dan ik.............. (Goh, ben ik toch nog ergens echt vrouwelijk in......)

Maar... echt... BEDANKT voor jullie reacties... dit nemen we allemaal mee ...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Versleten rubbers in ophanging e.d. kom je zo vaak tegen, dat is een aandachtspuntje van het model. Koop een andere en de kans is erg groot dat je het daarbij ook op (korte) termijn moet laten vernieuwen.

De beste stap lijkt me even in kaart te (laten) brengen wat er nu daadwerkelijk aan mankeert, op basis daarvan kun je verder denken.

Hopelijk is er nog een mooie oplossing mogelijk.
 
Bovenaan