Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Help!!! ....Trekhaak info gezocht

Hallo,

Omdat het de bedoeling is om volgend jaar een vouwwagen achter de Omega "te hangen", wilde ik kijken wat de maximale kogeldruk is voor de trekhaak.
Nu is echter het probleem dat het informatieplaatje van de trekhaak de tands des tijds niet bijzonder goed heeft doorstaan.
Is er hier iemand die mij verder kan helpen mbt type trekhaak, maximale kogeldruk etc?
Alle info is welkom.

2dak4gl.jpg


a4fpw.jpg
 
tonboy zei:
Maximaal 75 kg, echter ideaal is zoals bij elke aanhanger 50 kg

Super bedankt voor de info..maar huh...ik had op diverse campeerforums begrepen dat de maximale kogeldruk het mooiste rijcomfort oplevert? :?
 

Andrew

600.000
Neem van mij aan dat 75 kg kogeldruk niet prettig rijdt, bij elke hobbel in de weg krijg je een enorme opdonder van de aanhanger (sterk doorveren van de achteras). Ik hanteer hooguit 50 kg en liever nog wat minder, dat rijdt veel comfortabeler. Maar het stickertje op de achterklep vermeldt inderdaad maximaal 75 kg.

Andrew
 
inderdaad hoe minder hoe interessanter maar te weinig is ook niet interessant zeker niet met een achterwielaangedreven wagen!
 
Kogeldruk voor de Station is max. 100 kg. Staat bij mij op het trekhaakplaatje (Brink).
Ik heb zelf vaak gereden met een kogeldruk van 75 kg. Is geen probleem. Alleen langzaam rijden met drempels...
Maar.. caravans en vouwwagens hebben zelf ook een maximale kogeldruk. Als die lager is dan van de auto (bij Omega dus bijna altijd) dan moet je die aanhouden. Voor een vouwwagen is de max. kogeldruk meestal 50 kg. En daar voel je maar weinig van met je Omega...
 
R

Ralph

Gast
dit is het merk alko A50X met D = 11 KiloNewton, S waarde is 75. afhankelijk van de bouten waarmee de kogel is gemonteerd. m10 50KG m12 75KG

maximaal te trekken is 1750 KG bij 75KG kogeldruk.
zie hiervoor hun webside www.al-ko.nl
 
Weer een duidelijke uitleg ralph waarschijnlijk niet voor iedereen onder ons .
of je moet veel ervaring hebben.
 
Andrew zei:
Neem van mij aan dat 75 kg kogeldruk niet prettig rijdt, bij elke hobbel in de weg krijg je een enorme opdonder van de aanhanger (sterk doorveren van de achteras). Ik hanteer hooguit 50 kg en liever nog wat minder, dat rijdt veel comfortabeler. Maar het stickertje op de achterklep vermeldt inderdaad maximaal 75 kg.

Andrew

Ok. bedankt voor de tip. Zal ook dan als max 50 gaan hanteren..
 
Bovenaan