Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Hoe Bessie aan haar eind kwam ....

2 Maanden geleden moest onze auto nl naar de garage voor de jaarlijkse APK keuring en daar begon alle ellende

Er waren een 2 tal dingen die gerepareerd moesten worden voor hij door de keuring kwam (achterbanden en stuurstang).
We hadden de auto dat weekend echt nodig en de verloop datum was pas volgende week, dus met de garage afgesproken dat we hem kwamen halen en hij dinsdag weer terug zou komen. Alleen de roetmeting moest nog uitgevoerd worden. En ook al is ze de roetmeting goed doorgekomen, daar is het verkeerd gegaan. Na de meting hebben ze haar niet stationair laten draaien om de turbo af te laten koelen (Dan stond erbij)
De turbo aan gort nog geen 5 km nadat hij uit de garage was.

Danny had onze jongste naar school gebracht en die vond dat Bessie zo'n vreemd geluid maakte. Dus thuisgekomen staat Dan met zijn witte jas (tuurlijk :? ) over de motor heen gebogen. Ik moest even naar buiten komen om te luisteren en ja .... hij klonk anders. "Dan gaan we terug naar de garage"; zei ik.
Om een beter beeld te krijgen besloten we buitenom te rijden over de provinciale weg. Begint hij ineens raar te ratelen. Dus besloot ik de kortste route naar de garage te nemen. Een paar honderd meter later wil hij alleen nog maar als een slak vooruit en zie in in mijn achteruitkijkspiegel toch een enorm wit rook gordijn, Chemie Pack was er niets bij en de sirenes gingen nog net niet af ;) .

"Heel voorzichtig door proberen te blijven rijden misschien halen we de garage nog" zei Dan, maar ik vertrouwde het niet en maakte alvast mijn gordel los, me ondertussen verontschuldigen naar de overige weggebruikers toe die ineens in een dichte mist terecht kwamen :$
En ja hoor vlak voor een druk kruispunt gebeurde het volgende .... de auto wilde er ineens als een speer vandoor hij was niet meer te houden. "Sleutel eruit en uitstappen!!"; riep Dan ..... Bleef de motor gewoon doordraaien nadat ik de sleutel eruit had gehaald!!!! ... zo bizar en heeeeeeeel erg eng !!!
Ik zette hem heel snel in zijn 2 (vraag me niet waarom) en trok de handrem aan, keek in mijn spiegel en ging snel de auto uit.
Die 2e versnelling is zowaar onze redding geweest, daardoor is de motor uiteindelijk afgeslagen, anders was de auto het kruispunt overgevlogen en ik wil niet weten wat er dan allemaal had kunnen gebeuren.
Enigszins verbouwereerd, en met trillende handen hebben we nog net een foto kunnen maken van de, jammer genoeg, al optrekkende mist die we veroorzaakt hadden.

We besloten dat het voor de garage en Dan beter was als ik naar de garage, die nu op loopafstand was, zou gaan om iemand te halen die onze auto weg kon slepen.
Was de "baas" er niet, die was friet halen. Dus toen die terug kwam vroeg ik hem of hij de auto had zien staan ... "ja"; zei hij .... ben je dan uitgestapt... "nee"; zei hij toen. HALLOOOOOOO :( !!!!!.
Ik mijn verhaal gedaan zegt hij doodleuk dat ik om 2 uur de 1e zou zijn (het was 13.15 uur).
Hij was na herhaaldelijke verzoeken van mijn kant niet van plan mee te gaan. "Anders werd zijn friet koud" en hij had tenslotte ook recht op lunchpauze }) Zijn leerling monteur voelde zich een beetje ongemakkelijk, maar hij was niet voor rede vatbaar.

Dus ik terug naar het kruispunt waar een collega van Dan ondertussen geholpen had met duwen en Bessie op een veiliger plek hadden geparkeerd. Hij heeft ons ook even thuis afgezet want we bleven natuurlijk niet 3 kwartier wachten.
Thuis aangekomen de ANWB gebeld met de vraag of ze hem wilden verslepen tot voor onze deur en dat kon.

Helaas had Dan middagdienst en was er al een collega vrij dus moest hij om 14.30 uur naar zijn werk
Om een uur of 3 besloot ik alvast naar Bessie terug te lopen en kreeg ik onderweg een telefoontje van de ANWB monteur of hij me thuis op moest pikken want hij kwam er toch langs. Geweldig toch ze bestaan nog de redders in nood!!! Deze geweldige man heeft me even geïnstrueerd wat ik moest doen en Bessie en mij even later veilig thuisgebracht d:)b

We hebben nog een week of 2 lopen dubben of we Bessie zouden laten repareren, maar hebben uiteindelijk toch besloten om het niet te doen. We waren bang dat de motor een te grote klap had gehad omdat deze zo'n 2km alleen op olie heeft gelopen.
De rest van het verhaal is bekend .... alle OOP ers die donor onderdelen van haar gaan gebruiken ... heel erg veel plezier !!

Groetjes,
Marjon
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hey,

Klinkt tragisch en is het ook ;(

Die 2e versnelling heb je heel goed aan gedaan, want als het motortje eenmaal op hol is....

Dat men in garages die Turbo's niet laat nakoelen, daar heb ik ook een hekel aan!
Jongens jullie hebben de opleiding gehad en Móeten gewoon weten dat dat ding enkel op motorolie gelagerd is aan ca. 30.000rpm ofzo...
Bij mij gaat de 'Turbo Timer' er binnenkort wel weer inkomen...
Ik hoef niets te vrezen met de automaat dat ze de koppeling laten schieten ofzo... dus laat maar lekker even verplicht nadraaien!

Anyway, Ze heeft jullie alvast goed gediend.
Net zoals ze nu noodgedwongen andere mensen zal verder helpen...
Veel plezier met het nieuwe slagschip, want zo'n Voyager is ook geen klein peutertje :s
 

yoyo

The UK brothers
Idd best wel een erg tragisch verhaal, zeker daar ik het merk dat je trouwe beestje ook al een naam had gegeven.(Bessie). ;)

Daaraan merk ik dat jullie gewoon een band met de omega hadden, ik kijk hier naar rechts en zie daar de deurservo's liggen van Bessie,
waarvan ik hoop dat ze mijn "Billy" ;) nog jaren lang zullen openen en sluiten.

In ieder geval nog veel plezier met de Voyager. (ook geen slechte bolide toch?)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Inderdaad een heel verhaal, het had zeker slecht af kunnen lopen als de motor op een ander punt op hol gelagen was.
Op zicht hebben jullie een goed besluit genomen om deze niet meer te laten maken er had een compleet andere motor in gemoeten, deze was niet meer te redden.

Niet om het een of ander maar deze motor had het waarschijnlijk toch binnenkort begeven, :N bij het demonteren (mijn handen zijn ook nog steeds niet schoon) kwamen we erachter dat er niet een beetje aanslag aan de binnenkant van het inlaatgedeelte zat maar een enorme koekvorming (op sommige plaatsen bijna één centimeter dik) van een zwarte smurry zat. :S
Ook werden we bij het demonteren ook blij verrast met dat er meer olie zat in de luchtaanvoer buizen en intercooler dan in de motor.

Ruud zei op een gegeven moment nog enthousiast de turbo lijkt nog goed, uhh nee niet echt dus, bij nadere inspectie bleek dat toch niet helemaal te kloppen, er waren niet alleen wat schoepen verdwenen maar ook het lager was verdwenen het hele binnenwerk lag er los in. :'(

Ook kwam ik op wat vreemde plekken roestvorming tegen.

Al met al een wijs besluit genomen om deze auto bij anderen in stukjes een tweede leven te laten genieten.

:w
 
yoyo zei:
Idd best wel een erg tragisch verhaal, zeker daar ik het merk dat je trouwe beestje ook al een naam had gegeven.(Bessie). ;)

Daaraan merk ik dat jullie gewoon een band met de omega hadden, ik kijk hier naar rechts en zie daar de deurservo's liggen van Bessie,
waarvan ik hoop dat ze mijn "Billy" ;) nog jaren lang zullen openen en sluiten.

In ieder geval nog veel plezier met de Voyager. (ook geen slechte bolide toch?)

We hopen dat de deurservo's nog heel lang mee zullen gaan!
Toch wel leuk om te zien hoeveel onderdelen er van haar hergebruikt gaan worden.

We gaan in het vervolg gewoon naar alle Omega's zwaaien die we tegenkomen :)
Dus zien jullie ineens vanuit een Chrysler Voyager ineens een hoop gezwaai ...... gewoon terug zwaaien :w

Groeten,
Dan en Marjon
 
Hallo Dan en Marjon,

Het nodige is al gezegd over Bessie.
Gelukkig maakt ze een hoop andere OOP'ers erg blij met de donor-onderdelen.
Dus ja: jullie kunnen in de toekomst naar een heleboel Omega's zwaaien... zit vast wel een onderdeel van Bessie in :)
En uiteraard zwaaien we gewoon terug ;)

:w Ruud
 

Vega

Medewerker
Administrator
De turbo, tenminste wat ervan over is.
2nh3g5x.jpg


nb6ec7.jpg
 
Die ziet er [acro=InDerDaad]idd[/acro] niet fris meer uit :N
Ik vind het nog steeds miraculeus dat Bessie tóch nog gelopen heeft... zeker als je alles bij elkaar optelt.
 
Bovenaan