Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Hoeveel lawaai mag een achteras maken?

Normaal rij ik in mijn bus maar ik probeer de laatste tijd wat meer in de Omega te rijden en hierbij "ontdek" ik steeds meer dingen waarvan ik mijzelf afvraag of ik geen spoken begin te zien O-)
Wat het meeste aan genot oplevert is de stilte tijdens het rijden ten opzichte van een bus, echter hoor ik tijdens het rijden de achteras; een gezoem achterin.
Ik heb ooit een record station gehad en die had dat ook en maakte meer bijgeluiden, mijn vraag is dan ook of dit zo hoort of zit er een eind te komen aan het oliepeil van het cardanhuis vanwege lekkage?
 
denk dat ie geen tot heeel weinig geluid mag /moet maken

denk dat er of te weinig olie in zit of dat ie op zn eind loopt
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Differentieel moet je niet horen, als dat wel zo is dan is er wat mis.

Olie kan je peilen, even aan de zijkant van het diff het bijvulpunt opendraaien.
 

Joep

Verbannen
Controleer als je de Omega dan toch omhoog hebt achter, of er speling zit op de achterwielen. Kan duiden op versleten wiellagers. Die willen ook nog wel eens vaan gieren of zoemen.
 
De kans dat inderdaad je lagers versleten zijn, is wel aanzienelijk groter dan een ''leeg'''diff.

Een ander suggestie van mijn kant: gecupte banden.
Deze willen ook gaan roffelen/zoemen.

Dit kun je voelen aan het profiel en soms ook wel zien met het blote oog.
Mocht je nog een andere set velgen hebben dan is dat altijd het proberen waard om deze er even onder te zetten.


Groetjes

Lars
 
opel_omega_steinmetz zei:
De kans dat inderdaad je lagers versleten zijn, is wel aanzienelijk groter dan een ''leeg'''diff.

Een ander suggestie van mijn kant: gecupte banden.
Deze willen ook gaan roffelen/zoemen.

Dit kun je voelen aan het profiel en soms ook wel zien met het blote oog.
Mocht je nog een andere set velgen hebben dan is dat altijd het proberen waard om deze er even onder te zetten.


Groetjes

Lars

Bij mijn vorige auto was ook eens een lager versleten, dit klonk veel rauwer. Ik weet het merk banden niet uit mijn hooft, maar ten tijde van aankoop zijn er 2 nieuwe voorbanden gemonteerd omdat de vorige waren "verkeerd" waren afgesleten wat trillen veroorzaakte.
Het kan idd zijn dat de banden achter ook van slechte kwaliteit zijn, blijven nu in ieder geval een aantal opties over. Zijn lagers overigens te testen?
 
Een manier om te testen is:

Hand bovenop de band en onderop de band leggen en dan heen en weer trekken (binnen/buiten). Als je speling in het wiel voelt is het best aannemelijk dat het wiellager kapot is. De auto hoeft hiervoor niet op de brug. Kapotte wiellager kun je ook voelen aan het rijden, daarnaast wordt de betreffende velg ook vaak warm.


Groetjes

Lars
 
Ik heb net even een rondje gereden om nauwkeuriger te beleven, het laag brommend geluid komt van links achter. Als ik een bocht maak stopt het geluid :+ ik vermoed dat we toch richting lager gaan.
 
Mijn lijstje wordt steeds groter haha :s , maar als ik alles bij elkaar optel koop ik daar geen nieuwe auto voor. Ik denk dat ik ergens in April de Omega richting Amsterdam moet brengen voor een grondige beurt. :k
 
Dan moet je dus niet bij Ralph zijn _O-

[OnTopic]
Laat ook direct even je 'draaglager' van je cardan checken.
Die worden ook moe, op den duur :O
 
Bovenaan