Ik weet niet of ik hier verder mag schrijven of dat ik een nieuwe conversatie moet starten omdat het al enige tijd geleden is dat ik wat gemeld heb???
Een korte update omtrent mijn Omega. Eind vorig jaar een grote revisie uitgevoerd. Een lekkend kleppendeksel en een lekkende koppakking ( achteraan bij bestuurders kant ) was de aanleiding. Er liep olie op de uitlaat en ik had soms een licht rokende auto onder de motorkap als ik deze open deed na een langere rit. Over de reuk in het interieur en rond de auto zal ik het maar niet hebben. In het kort wat ik allemaal gedaan heb volgt hier. Cilinderkoppen gedemonteerd en kleppen verwijderd. Koppen laten vlakken. Kleppen opnieuw ingeslepen ( met de hand ). Nieuwe klepsteel afdichtingen gemonteerd. 2 x koppakking, 16 x kopbouten, 2 x uitlaatspruitstuk pakkingen, distributie riem + geleidingsrollen en span set, krukas keerring ( voorkant ), 2 x uitlaatpakking, thermostaat + 0-ringen, radiateur, olie, oliefilter, carterpan pakking, oliekeerring nokkenassen, speciale o-ringen koelwaterbrug, o-ring koelwaterbuis ( achterkant blok ), o-ring waterpomp, o-ring peilstok, 16 x o-ring kleppendeksels + kleppendeksel pakkingen, pakkingen aanzuiggedeelte, o-ring carterplug en o- ring olie dop vernieuwd. Een hele waslijst en vele uurtjes sleutelen. Allemaal leuk werk maar omdat ik geen brug of put heb soms ook heel erg lastig omdat je er slecht bij kunt. Regelmatig behoorlijk gescholden en mij afgevraagd waarom ik dit eigenlijk allemaal op de hals gehaald had. Uiteindelijk toch goed gelukt gelukkig.
Het lekken van mijn kleppendeksel ( bestuurderskant ) was ik begin dit jaar helemaal beu. Na de grote ingreep vorig jaar bleef dit doorzeuren. Deze was dus duidelijk krom want de montage met op de juiste plaats genoeg kit had niet voldoende geholpen. Wel was het duidelijk minder. Iedere keer zo'n stinkauto in de garage vooral als ik er wat langere stukken mee gereden had moest afgelopen zijn. Op Ebay heb ik dus aluminium kleppendeksels gekocht en deze met een nieuwe pakking gemonteerd. Het probleem is volledig getackeld!! Ze zitten er al enkele maanden op inmiddels en alles is helemaal droog rondom de deksels. Het koste wel wat maar dan heb je ook wat zal ik maar zeggen.
Deze week liep de auto plotseling op maar 5 cilinders. Dit gebeurde na de start tijden een stevige onweersbui. Dit kan toevallig zijn maar ik had het vermoeden dat er water op de Dis module was gekomen en dat tijdens het starten hier iets mis gegaan was. De paravaan heeft ongeveer boven de Dis module zijn laagste punt en deze blijft hier vol water staan na een stevige regenbui. Langzaam drupt die dan leeg net naast de module ( hier ga ik overigens ook nog iets op verzinnen ). Ik dacht dus dat het hier royaal overgelopen was op de module tijdens de onweersbui. Omdat ik over een maand de bougies zou gaan vervangen tijdens controle/onderhoud van de auto voor de aankomende vakantie was het controleren van de 6 bougies de eerste klus die ik moest doen om een defecte bougie uit te sluiten. Ze zaten er al langer in dan de voorgeschreven vervangingstermijn en KM van Opel. De auto stonk overigens ook behoorlijk uit de uitlaat. Eigenlijk had ik er geen tijd voor en kwam het dus niet uit. Wanneer komt het eigenlijk wel uit als je auto kapot gaat??
Toch maar aan begonnen want een niet rijdende auto is zo'n beetje hetzelfde als geen auto. Bougies gedemonteerd en doorgemeten. Bij 1 bougie zag ik een extreem hoge weerstand op het display verschijnen. Het moest gek gaan als deze niet de veroorzaker van het probleem was. Eerst maar nieuwe bougies gemonteerd en alles weer opgebouwd in de hoop dat er dan weer 6 potjes aan het werk waren. Zo niet dan was de Dis module aan de beurt. En ja hoor, hij liep gelukkig weer als een zonnetje. Zit het toch een keertje mee.
Het is gewoon een heel verhaal geworden wat ik even wilde delen met jullie i.p.v. een korte update. Ik ben weer tevreden en het rijdt weer erg lekker en hopelijk nog de nodige jaren..........................