Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

How-To: Radiateur vervangen

Joep

Verbannen
How-to wat ik had getypt bij Jacques zijn koelvloeistof verlies topic zoals ik het afgelopen winter heb gedaan:

Open je motorkap, bescherm/afdekkap onder je motorkap los maken en verwijderen, dop van het kvs vaatje verwijderen ivm vacuum, daarna een grote emmer of lekbak linksonder je radiateur zetten en het rode kraantje open draaien. Alle kvs komt er dan uit, er zal nog wat achterblijven in de kapotte radiateur maar dat is logisch.
Als ie leeg is kun je beginnen met demonteren.

Bovenop de radiateur zitten 2 klemmen, klik deze los en leg ze apart, draai daarna de 2 boutjes los waarmee de radiateur vastzit aan de aircoradiateur. Maak alle slangenklemmen los en trek voorzichtig alle slangen los. Hierna maak je de stekker(s) los van de ventilator(en) en daarna kun je de radiateur al omhoog trekkend en zijdelings schuddend eruit pakken, eventueel met 2 personen maar alleen is ook goed te doen.

Als ie eruit is de koelventilator(en) en de 2 vierkante rubberen blokjes (waar de apart gelegde klemmen overheen zitten in gemonteerde toestand) overzetten op je nieuwe radiateur en daarna voorzichtig terugschuiven op zn plek. De 2 boutjes niet vergeten voor aan de aircoradiateur en de klemmen terugplaatsen. Meteen de stekker(s) weer vastklikken aan de ventilator(en) waarna je alle slangen weer gaat aansluiten. Niet vergeten de slangenklemmen weer op hun positie te schuiven. Daarna kvs vaatje afvullen met kvs, dop erop en stukje gaan rijden en indien geen lekkages waarneembaar, het kvs vaatje op peil zetten.

Hierna de bescherm/afdekkap weer terugplaatsen, alles even schoonmaken en klaar ben je.

*Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schades!
 
volgens mij is het bij de 2.2 iets anders dan bij de 3.2 er lopen bij de 3.2 over de radiateur 2 leidingen en er zit een torx schroef op weet niet of die zo los gedraaid kan worden is volgens mij of van airco of koeling voor iets anders
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die zijn van de automaat radiateur, die tussen de airco en koelwaterradiateur zit.
 
aha bedankt peter maar kan ik die zo losdraaien en later weer vast of moet hier iets ontlucht worden is ook dit systeem gevuld met koelvloeistof
 
R

Ralph

Gast
*Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schades! _O- en schaatsen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja kan je losdraaien. Maar zou er geen koelvloeistof is gooien. Is van de automaat, daar zit olie in.
 
ja dat dacht ik al maar even navraag is altijd beter, heb trouwens vandaag de eerste 50 km flink gereden met de [geplakte] radiateur en tot op heden geen druppel lekkage het spul is ook als een 2de huid over de radiateur en het scheurtje uit gevloeid en is echt hard geworden, heb geprobeerd om een druppel die was uitgevloeid naar onderen er zo af te krabben no way zit er vast op dus eerste km alles dicht
 

Andrew

600.000
carenbar zei:
En waarom in godsnaam je motorkap bekleding weg halen 7(8)7

ik dat voor arbeids therapie

Joep heeft het over "bescherm/afdekkap onder je motorkap" en hij zal daarmee ongetwijfeld de zwarte afdekplaat bovenop de radiateurs bedoelen en niet de geluidsabsorptie bekleding aan de onderzijde van de motorkap.

Amdrew
 
Andrew zei:
carenbar zei:
En waarom in godsnaam je motorkap bekleding weg halen 7(8)7

ik dat voor arbeids therapie

Joep heeft het over "bescherm/afdekkap onder je motorkap" en hij zal daarmee ongetwijfeld de zwarte afdekplaat bovenop de radiateurs bedoelen en niet de geluidsabsorptie bekleding aan de onderzijde van de motorkap.

Amdrew


Sttttttttt
 
Bovenaan