Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Interval tijd ruitenwisser verkorten

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Is er een vervanger voor de bestaande interval relais met kortere tussen tijden

Als ik nu het wieltje op de snelste stand heb staan, dan is de interval hetzelfde als bij mijn zwarte omega in de langzaamste stand

Met andere woorden kan ik de interval snelheid verhogen met het bestaande relais met aanpassing elektrisch, of is er een vervanger met kortere interval :? :? :? :?

Grt. Hans
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Iemand ervaring met VW relais nummer 99

Dit zou kortere tijden geven en is plug and play voor de omega?????

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Volgens mij had René er geen interval op en is die later ingebouwd. Ik zou eens proberen te achterhalen wat er anders is. Had Aart dit niet ook eens? Vega, enlighten us.
 

yoyo

The UK brothers
Peter (Vega) ,
Had een relais aangepast omdat ik juist een langere tussen tijd wilde hebben. (is nu ergens tussen de 3 en 9 seconden in te stellen)
en elke keer dat ik deze gebruik ben ik er blij mee.

Maar al deze tijd verruimt is moet hij ook sneller kunnen (maar of dat nu echt wijsheid is? dit is een persoonlijke zaak.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
net ff geklokt

interval is nu tussen de 9 seconde op snelste stand en 18 seconden op de langzaamste stand :h

tussen de 3 en 9 seconden is normaal denk ik d:)b

nu duurt het te lang |:(

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
omega_cruiser zei:
tussen de 3 en 9 seconden is normaal denk ik d:)b

Zo is het hier wel inderdaad, alle 3 hebben een originele regelbare interval waar geen onderling verschil in tijd in zit.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
B-Buster zei:
omega_cruiser zei:
tussen de 3 en 9 seconden is normaal denk ik d:)b

Zo is het hier wel inderdaad, alle 3 hebben een originele regelbare interval waar geen onderling verschil in tijd in zit.

mooi d:)b

Maar zou het kunnen dat er 2 types zijn van dit interval relais?

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Daar lijkt het wel op, want zover ik weet is de mod niets anders dan een ander hendeltje en een draadje solderen.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
yoyo zei:
Peter (Vega) ,
Had een relais aangepast omdat ik juist een langere tussen tijd wilde hebben. (is nu ergens tussen de 3 en 9 seconden in te stellen)
en elke keer dat ik deze gebruik ben ik er blij mee.

Maar al deze tijd verruimt is moet hij ook sneller kunnen (maar of dat nu echt wijsheid is? dit is een persoonlijke zaak.

@yoyo,

Was daar een topic over?

Kan zo niets vinden :S

Grt. Hans
 

yoyo

The UK brothers
Nee Hans,
Ik had alleen eens geopperd dat ik de standaard tijden die de interval had best wel wat anders wilde hebben.
Het er toen met Peter over gehad en zonder het te weten had Peter na verloop van tijd een relais opgebouwd, en
nu (heb vandaag echt gekeken wat de tijd is waar tussen de interval ingesteld kan worden) doet deze het op zijn snelst
om de 2 seconden en op zijn langzaamst om de 12 á 13 seconden.

En mede Peter zijn toverkunstjes heb ik daar ook vandaag weer van kunne profiteren.
Ik ben hem nog steeds dankbaar. d:)b
 

Andrew

600.000
Ik had over dit onderwerp ook al eens wat lopen uitzoeken. Onderstaand elektrisch schema is het deel dat de voor- en achterruitenwissers beschrijft. Hierin is:
S9.2: Windscreen wiper interval switch
P16: Wiper interval potentiometer
K8: Ralay, intermittent windscreen wiper
S9.5: Rear window washer wiper switch
K30: Relay, intermittent rear window wiper
K97: Relay, headlight washer pump time delay

Dat draaiwieltje om de intervaltijd te kunnen varieren, is dus niks anders dan een variabele weerstand, waarschijnlijk varierend tussen 0 Ohm en 1 of andere weerstandswaarde.

Kijkend naar dat schema (helaas zijn die schema's ooit wat matig gescanned) lijkt het meest waarschijnlijke, dat bij auto's zonder dat draaiwieltje, er gewoon een vaste verbinding zit tussen pen 9 van S9.2 en pen 1 van K8. Zo zit het voor de achterwisser altans ook tussen S9.5 en K30 (de 2 rood gemaakte delen).

2ahterq.jpg


Als iemand zo'n ruitenwisser-handle met wieltje heeft en over een Ohm-meter beschikt, dan ben ik wel nieuwsgierig naar de variatie van de Ohmse weerstand als er aan dat wieltje gedraaid wordt.

Andrew
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
@Andrew,

bedankt voor dit schematje, zeer verhelderend d:)b

ik zal eens de variabele weerstand meten bij pen 1

Grt. Hans
 

Andrew

600.000
omega_cruiser zei:
@Andrew,bedankt voor dit schematje, zeer verhelderend d:)b

Graag gedaan :) ik had het plaatje al min of meer kant en klaar op mij laptop staan.

omega_cruiser zei:
ik zal eens de variabele weerstand meten bij pen 1

Ik denk dat je de veranderende weerstand tussen de twee aders van dat extra draadje aan de ruitenwisserhandle moet meten nadat je dit draadje hebt losgekoppeld (stekkerverbinding), dus een "open klem" weerstandsmeting, anders meet je allerlei parallelle circuits ook mee.

Andrew
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Nog niet kunnen meten :h

Maar wel 2 andere relais geprobeerd, allemaal dezelfde tijd als mijn eigen relais |:(

Jammer ik had gehoopt op het relais, maar het zal wel iets zijn met de potmeter in de hendel 8)7

Is dit makelijk te vervangen, als dat al kan, of moet er dan een komplete hendel in :?

Grt. Hans
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Even een update

Vanmiddag had ik wat tijd over, heb het schema van het relais bekeken

Ik heb de weerstand die aan I is gesoldeerd op de printplaat vervangen voor een 5K potmetertje

Ik kan nu de weerstand waarde zo bepalen dat de tijden nu tussen de 3 sec (snelste) en 11 sec (langzaamste) liggen

Perfect dus d:)b

Allen bedankt voor de bijdrage 8)

Grt. Hans
 
Bovenaan