Er zijn vast complete boekwerken geschreven en gepubliceerd omtrent de periodieke wissel van distributieriem en bijbehorende rollen.
Ik ga er nog steeds vanuit dat er voor iedere Opel een maximaal interval van 60.000 km moet worden aangehouden ongeacht het type (diesels zijn waarschijnlijk een ander verhaal...).
Ik heb overigens nog zo'n 5500 km te gaan en dan moet mijn Y26SE er weer aan geloven (huidige km-stand + 222k.
Wat ik een beetje vreemd vind, is dat mijn onderhoudsboekje aangeeft dat het vervangen van Tandriem en spanrollen, en controleren van omkeerrollen elke 6 jaar of 90.000 km dient te gebeuren.
Wat is nu waarheid, en bovenal wijsheid? Je wilt geen onnodig risico lopen, maar het laten vervangen van de tandriem is natuurlijk geen goedkope aangelegenheid.
Ik heb wel eens vernomen, dat men bij latere modellen de intervalwissel verhoogde van 60k naar 90k, maar Opel-ingenieurs zouden die aanbeveling toch weer gauw teruggeschroefd hebben naar de vertrouwde 60k.
Mijn vraag is. 60.000 km interval aanhouden, of kan je dit met een gerust hart cq. gepast risico met 10.000 overschrijden?
Is de leeftijd van de riem heel kritisch?
Bedankt voor jullie advies.
Groeten, Frits Thomas
Ik ga er nog steeds vanuit dat er voor iedere Opel een maximaal interval van 60.000 km moet worden aangehouden ongeacht het type (diesels zijn waarschijnlijk een ander verhaal...).
Ik heb overigens nog zo'n 5500 km te gaan en dan moet mijn Y26SE er weer aan geloven (huidige km-stand + 222k.
Wat ik een beetje vreemd vind, is dat mijn onderhoudsboekje aangeeft dat het vervangen van Tandriem en spanrollen, en controleren van omkeerrollen elke 6 jaar of 90.000 km dient te gebeuren.
Wat is nu waarheid, en bovenal wijsheid? Je wilt geen onnodig risico lopen, maar het laten vervangen van de tandriem is natuurlijk geen goedkope aangelegenheid.
Ik heb wel eens vernomen, dat men bij latere modellen de intervalwissel verhoogde van 60k naar 90k, maar Opel-ingenieurs zouden die aanbeveling toch weer gauw teruggeschroefd hebben naar de vertrouwde 60k.
Mijn vraag is. 60.000 km interval aanhouden, of kan je dit met een gerust hart cq. gepast risico met 10.000 overschrijden?
Is de leeftijd van de riem heel kritisch?
Bedankt voor jullie advies.
Groeten, Frits Thomas