Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Juistheid van de tacho?

Ik reed van het weekend met m'n Gps van de moto in de omi en moest vaststellen dat de exate snelheid véél afwijkte ( 160Kmh omi) was in échte Kmh op de Gps knap 140Kmh !!

Ik wilde dit maar even zeggen daar er onlangs een snelheidsovertreding in m'n brievenbus stak daar waar ik 50kmh mocht was de overtredingsboete 51kmh!!

So what :(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welke maat banden? En zit er wel de juiste klokkenwinkel in? 20km afwijking hoort zeker niet.

Op 245/40 18 heb ik vrijwel geen afwijking t.o.v. GPS snelheid, de winterbanden (235/45 17) hebben een wat kleinere rolomtrek dus daar scheelt het wat meer. Echter 20km...
 

Vega

Medewerker
Administrator
Max zei:
Er zitten de originele velgen op met bandenmaat 225/55/16 duims

Zaten die standaard erop, want er zijn verschillende instellingen (Tech2) in de teller en display m.b.t. de maat banden, 15" / 17" en 16".
 
Die zijn standaard Peter,dit wist ik niet dat ze via Tech2 kon instellen ...zal dat dan maar ééns laten contoleren.
 
Vanavond met 170 op de teller terug naar huis, op de A4 bij schiphol, volgens de navigatie ( tom tom ) 165 :)

gr Hugo
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vega zei:
Max zei:
Er zitten de originele velgen op met bandenmaat 225/55/16 duims

Zaten die standaard erop, want er zijn verschillende instellingen (Tech2) in de teller en display m.b.t. de maat banden, 15" / 17" en 16".

heeft enkel betrekking op "afgelegde weg" voor je boordcomputer.
Gaat dus geen effect hebben op de wijzerschaal.
Ik heb dat destijds getest met men 195/65 15 winterbanden. De BC zat daar stevig langs de correcte waardes (en dus ook de naald) BC kon dus bijgetrokken worden met setting, maar naald en km-stand dus niet.

de 225/55 16 hadden bij mijn blauwe 2.5dti ook vrij veel afwijking eens de 160 gepasseerd.
Ik weet nog heel goed dat de naald al even tegen het pinnetje voorbij 230 aan het duwen was, en dat de gps-snelheid op de Garmin 224km/h top gaf.

Mijn huidige 235/45 17 geven iets meer dan 5km/h te weinig aan, bij de 20" is het pal erop!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Illuminat0r zei:
heeft enkel betrekking op "afgelegde weg" voor je boordcomputer.
Gaat dus geen effect hebben op de wijzerschaal.

Ben ik het niet mee eens Stijn, de code index heeft wel degelijk invloed op de weergave van de nauwkeurigheid van de instrumenten.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
vind ik vreemd, want daar zit geen enkele connectie tussen... :?

Bij mij ging de dagteller na de code-wissel verschillend van de dagteller van de BC.
 

Vega

Medewerker
Administrator
De andere maat 16" van de wielen hebben een andere omtrek die gecompenseerd moet worden in de tellerunit en in de boordcomputer.
2qlubet.jpg

s6rhjk.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ah ok, wij hebben het hier dus duidelijk over andere codes.
Heb net even hier mijn onderhoudslogboek bekeken, en daar staat een wissel in van code 88 naar 86.
Geen verdere details meer.
Dit was in de BC.
 
Ik heb vandaag het teller verschil ondervonden.
Winterbanden 15 inch lichtmetalen opel velgen maat 195 60 15 geeft een teller fout van +- 10km.
Zomerbanden 16 inch lichtmetalen opel velgen maat 225 55 16 geeft de correcte teller.
Dit volgens de gps.
 
Ja,en daarom hoort een set winterbanden voor een omega min 205/65/15 te zijn .
En dat vind ik al licht sturen laat staan 195 is weer een stukje huiswerk

:+
 
vandaag voor het eerst met gps in de omega, met orginele 235 45 17 " velgen/banden 100 km op de teller 99 km GPS . d:)b
 
A

Anonymous

Gast
b.m.goedemans zei:
Zo zie je maar iedere Opel dealer heeft ook weer zijn eigen mening.
De winterbandjes zijn bij de Opel besteld en gemonteerd .

Als de maat afwijkt van de banden die eronder zaten, dan zal de VOD deze nieuwe gegevens met de Tech2 in de Omega programeren om afwijkingen in de teller te voorkomen. 8)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
even ter info, je valt nog binnen wettelijke tolerantie.
je wielen op 195 zijn kleiner, dus je tacho zal hoogstens te veel aangeven.
Je zal dus nooit effectief sneller rijden dan je denkt door een technische fout!

Er zitten andere nadelen aan verbonden zoals nog sterker afwijkende BC, maar dat is naar keuze van de gebruiker O-)
 
Bovenaan