Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

kachel zit tussen koud en lauw [B1]

2 maanden geleden heb ik mijn driewegklep vervangen ivm lekkage, nu begint het kouder te worden en moet de kachel soms een een standje hoger.
Gisteren kwam ik er tot mijn verbazing dat ik enkel airco krijg en als ik hem boven de 25 graden zet een klein beetje lauwe warmte, en die komt pas als de motor tegen de 95 graden zit.
Eerst dat ik dat de oorzaak bij een iets te laag koelvloeistofniveau dus dat heb ik van week netjes op het koude pijl gebracht, maar dat gaf geen verbetering.
Op mijn werk in de werkplaats gevraagd of ze daar een oplossing wisten en de monteur dacht dat er misschien wat lucht in de leidingen zit van de kachel/interieurradiator.
Zijn advies was om de motor even op bedrijfstemperatuur te rijden, en dan het expantievat van de koeling rustig open te draaien (ivm hitte) zodat de eventuele lucht in de
leidingen kon ontsnappen en daarmee het probleem opgelost zou zijn.

Vandaag na mijn werk dus maar met een omweg naar huis gereden om te zorgen dat de motor op zijn gemak naar de juiste temperatuur kon komen.
Eenmaal thuis gekomen liet ik hem stationair nog wat warmer worden ( 95 Graden) en voorzichtig draaide ik de dop van het vat los met de wetenschap dat
ik op een moment een sis zou gaan horen van de overdruk, maar dat kwam er niet. In plaats daarvan gutste het koelvloeistof er uit en niet zo'n klein beetje ook.
na een beetje van de schrik te zijn bekomen draaide ik hem weer dicht en stopte de motor. Tot mijn verbazing was het niveau van de vloeistof tot 2 cm onder het koude streepje
gezakt, motor weer gestart en het bleef gelijk. Nog een keer voorzichtig de dop open gedraaid maar geen gesis of vloeistof te bekeken.

Al met al een hoop rare zaken maar geen warme kachel, alleen maar lauwe lucht.
Kan iemand mij vertellen waar de oorzaak van dit alles kan zitten, een verstopte ( kapotte) klep of zo.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Begin eerst eens met goed ontluchten. Dat kan zo een half uur duren.

Dop eraf, wat in de dikke slangen langs je accu en luchtfilterbak knijpen. Het schijnt ook te helpen als je de auto aan de passagierskant iets omhoog zet.

Overigens, je hebt wel gecontroleerd of de slangen op de driewegklep goed zitten? Eventueel kan je de werking van die klep nog testen door het vaccuumslangetje eraf te halen, dan staat ie op maximale warmtedoorgifte.
 
vanmiddag de stappen maar gedaan, en zeker een uur bezig geweest om mijn kachel op temperatuur te krijgen maar helaas verder dan beetje flauwe warmte komt hij echt niet.
Ik weet dat de driewegklep goed zit want de nieuwe is er op de zelfde manier op gegaan als dat de oude er af is gekomen.

We gaan weer verder zoeken.
 
denk dat je als beste oplossing je kachelradiateur moet vervangen
je zou nog kunnen proberen om hem door te spoelen

maar ik had 2 jaar terug het zelfde en heb toen de kachel rad vervangen en probleem was weg
oude kachel rad zat voor een groot deel dicht geslipt
 

yoyo

The UK brothers
wat mij op valt aan dit laatste bericht.....dat het in de toekomst is verstuurd (vandaag om 23.22?) _/-\o_
 

yoyo

The UK brothers
Jacco, kijk maar eens naar mijn tijd en de eerder verzonden "tijd" van Raymond.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Knipsel_zps066dfe89.png


Mocht je een issue hebben met je instellingen, zet dat dan even in het juiste forumdeel zodat dit weer ontopic doorkan. ;)
 
Kan het zijn dat de kachelradiateur (deels) verstopt zit?
Er zijn goedjes voor die je kan toevoegen, daarna met de kachel vol aan alles lekker laten rondpompen.
Vervolgens heel het systeem met leidingwater doorspoelen, zorgen dat het goed leeg is en weer afvullen met rode KVS.
Daarna heel goed ontluchten.

Is sowieso geen heel slecht idee om dit preventief te doen.
KVS verliest toch na een aantal jaar toch een deel van zijn smerende werking en kwaliteit.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wel even nadenken wat zo'n goedje met de rest van je koelsysteem doet als het agressief genoeg is om een radiateur schoon te spoelen. Ralph verbood mij zoiets te gebruiken met een net nieuwe koppakking.

Daarbij is een verstopte kachelradiateur vaak ook lek.
 
B-Buster zei:
Wel even nadenken wat zo'n goedje met de rest van je koelsysteem doet als het agressief genoeg is om een radiateur schoon te spoelen. Ralph verbood mij zoiets te gebruiken met een net nieuwe koppakking.

Daarbij is een verstopte kachelradiateur vaak ook lek.

Klopt, je moet niet de meest agressieve spul hebben, even goed mee uitkijken idd.
Wat is het verband dat een verstopte kachelradiateur vaak lek is? De hoge druk?
 
B-Buster zei:
Wel even nadenken wat zo'n goedje met de rest van je koelsysteem doet als het agressief genoeg is om een radiateur schoon te spoelen. Ralph verbood mij zoiets te gebruiken met een net nieuwe koppakking.

Daarbij is een verstopte kachelradiateur vaak ook lek.

Ik ga sowieso niet met Dope aan de gang in het koelsysteem, met mijn corsa ooit eens gedaan om een lek te dichten ( advies monteur) omdat repareren niet zinvol meer was, het was het laatste jaar voor de corsa ivm afkeur apk.
Nog geen 3 weken later deed mijn pomp huilen en bleek deze dus waarschijnlijk het slachtoffer te zijn geweest van dat afdicht goedje.

Ik denk dat ik het zooitje maar ga vervangen in december, hopelijk is het dan op gelost.
Iedereen vast bedankt voor het meedenken.
 
Bovenaan