Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Katalysator plichtig ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonboy

Verbannen
Vanmiddag iemand gesproken over de uitlaat.
Hij zei dat een katalysator niet verplicht is als dit niet in de papieren vermeldt staat.
Heb ook gekeken op RDW maar ook daar staat de kat niet genoemd.
Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over verschaffen ?
 
R

Ralph

Gast
je moet voldoen aan de voorgeschreven uitstoot van jou type. naar wat ik meen 0,5 CO max.
zonder kat kom je niet aan de waarde.
op het kenteken kan U9 staan en dat betekend kat.
 

tonboy

Verbannen
Ralph zei:
je moet voldoen aan de voorgeschreven uitstoot van jou type. naar wat ik meen 0,5 CO max.
zonder kat kom je niet aan de waarde.
op het kenteken kan U9 staan en dat betekend kat.
Staat niet op het kenteken.
Heb het RDW even gebeld.
Kat is niet verplicht, maar er wordt puur gekeken op 2 zaken :
Co waarde moet op toeren onder de 0,3 liggen
4 gassen meting waarde tussen de 0,97 en 1,03.
Aangezien de kat toch het vermogen enigszins beperkt, ga ik maar eens op zoek naar een kat met minder restrictie, of wel een sport kat.
 

tonboy

Verbannen
Beste Wim,
Juist het feit dat men denkt dat aan een X20XEV weinig eer te behalen valt sterkt mij in de gedachte er meer uit te halen dan er standaard in zit.
Standaard 100 kW en 136 Pk bij 198 Nm, de X20XER had zelf iets meer.
Deze Ecotec motoren zijn in heel veel Opel toegepast en staan bekend als zeer betrouwbaar.
Ok, hier en daar een lekke koppakking, maar over het algemeen geen problemen.
Ik heb de gehele motor zelf gereviseerd en verwacht dat deze motor zonder problemen nog zo'n 300,000 km meegaat.
Heb hem laatst op een vermogensbank gehad en kwam al op 110 kW. Ik ben nu op zoek naar manieren om de motor nog verder de kietelen.

Daarbij zit ik niet te wachten op een discussie zoals "waarom niet een V6 ipv een 2.0 L 16V"
Die discussie is voorbehouden aan mijn andere project waar ik op papier mee bezig ben, namelijk een Holden V8 5,6 liter in een Omega.

Overigens, om terug te komen op dit topic van katalysator wel of niet : Ik heb nu besloten achter het spaghetti spruitstuk een katvervanger te plaatsen, dus een dummy.
Volgens een insider bij Opel kan de X20XEV gerust toe zonder kat om toch nog aan de normen van de APK te voldoen. Welliswaar als voorwaarde moet ook de EGR dan afgedicht worden. De dummy wordt uitgerust met flensen aan beide zijden en de nu gemonteerde kat pas ik aan zodat in het geval het toch moet, deze snel er tussengezet kan worden.
 

richard66

500.000+
voor de gene die op gas rijden is een kat niet nodig
door dat je op gas rijd gaan ze kapot om dat gas warme is dan benzine verbranding .

onder mijn Amerikaan op gas zit ze er ook niet meer tussen en zeggen ze op de keuring ook niets van
 

Colinh

Donateur 2023
d:)b d:)b


DSCF4617-BorderMaker.jpg


DSCF4618-BorderMaker.jpg



Heb je die nog Ton? Past er ook tussen.
 

tonboy

Verbannen
remutr zei:
Ton is hij ook al gechipt, scheelt je zo weer een paar pk,s, en een open einddemper.
Volgens de info die ik heb gekregen van diverse "tuners" kan de software van de Simtec 56.1 (die als mm in mijn Omega zit) niet aangepast worden, heeft verder ook geen mogelijkheid voor het verwisselen van de chip.<br /><br />-- 16 okt 2014 16:48 --<br /><br />
Colinh zei:
d:)b d:)b
Heb je die nog Ton? Past er ook tussen.
Nee, zitten nu onder de rekord, met een ander kleurtje.
Ik vroeg mij het eigenlijk al af, geen kats meer, heb jij ooit problemen met de APK gehad ?
 

Colinh

Donateur 2023
tonboy zei:
remutr zei:
Colinh zei:
d:)b d:)b
Heb je die nog Ton? Past er ook tussen.
Nee, zitten nu onder de rekord, met een ander kleurtje.
Ik vroeg mij het eigenlijk al af, geen kats meer, heb jij ooit problemen met de APK gehad ?


Oke dat dacht ik al.

Nou ik wel, want hij liep toen ook niet meer lekker, zoals je weet. Verbruikte ook veel.

Maar goed ik weet dat er bij Ralph 2 klanten waren, met kapotte kat's die net aan goed zaten met de CO, en dus goedgekeurd werden.

Geloof wel dat een warme, hete, motor dan wel echt scheelt.
 

tonboy

Verbannen
Colinh zei:
tonboy zei:
remutr zei:
Colinh zei:
d:)b d:)b
Heb je die nog Ton? Past er ook tussen.
Nee, zitten nu onder de rekord, met een ander kleurtje.
Ik vroeg mij het eigenlijk al af, geen kats meer, heb jij ooit problemen met de APK gehad ?


Oke dat dacht ik al.

Nou ik wel, want hij liep toen ook niet meer lekker, zoals je weet. Verbruikte ook veel.

Maar goed ik weet dat er bij Ralph 2 klanten waren, met kapotte kat's die net aan goed zaten met de CO, en dus goedgekeurd werden.

Geloof wel dat een warme, hete, motor dan wel echt scheelt.

Dat slechte lopen, beste Colin, kwam door een lekke en afgeknepen vacuumslang. Niet door de kats. zo is mij verteld door de nieuwe bezitter van de motor.
Maar wat ik nu begrijp is die niet meer gekeurd na de montage van de katvervangers ?
 

richard66

500.000+
Ik heb een 3.2 waar van de katjes zijn door gerot maar ze loopt in het begin even k...te en dan gaat ze waarschijnlijk in noot module

en loopt ze weer prima en lekker vel . En een mooie geluid onder de auto . _O-

Alleen ruik je wat meer benzine lucht ( zo als bij oudere auto,s zonder Kat)

Dus het zou best wel een kunnen dat je dan niet meer aan de waarde voldoet voor de Apk zonder kat :S

Maar als er u9 op je papieren staat is het voertuig uitgerust met een kat. en is in 1989 begonnen dat de auto,s voorzien werden van een kat.
 

tonboy

Verbannen
richard66 zei:
Ik heb een 3.2 waar van de katjes zijn door gerot maar ze loopt in het begin even k...te en dan gaat ze waarschijnlijk in noot module

en loopt ze weer prima en lekker vel . En een mooie geluid onder de auto . _O-

Alleen ruik je wat meer benzine lucht ( zo als bij oudere auto,s zonder Kat)

Dus het zou best wel een kunnen dat je dan niet meer aan de waarde voldoet voor de Apk zonder kat :S

Maar als er u9 op je papieren staat is het voertuig uitgerust met een kat. en is in 1989 begonnen dat de auto,s voorzien werden van een kat.
Maar het staat niet in de papaieren en ook niet bij de rdw, TP-DH-37 https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=tpdh37
 

tonboy

Verbannen
warhamstr zei:
tonboy zei:
Beste Wim,
....
Zeg ik toch ook, in een andere auto komt ie beter tot zijn recht. Met 1650kg Omega er aan vast word t nooit snel... Imo redelijk zonde om daar dan wel op in te zetten.

Ten eerste, hij weegt 1490 Kg, Is een Caravan, gewicht is wellicht anders dan een Sedan.
Ten tweede, het gaat mij om de betrouwbaarheid, Sorry, zal wel enige personen met die opmerking op hun tenen trappen, niet zo bedoeld, maar mijn mening is dat de X20XEV een zeer betrouwbare motor is.
Ten derde, uit ervaring vind ik een 4 cilinder makkelijker om aan te sleutelen. Tuurlijk, prachtige techniek die V6 maar lekker makkelijk sleutelen, nou nee.
Ten vierde, ik doe het niet voor de snelheid, maar gewoon voor de fun.

Ik rij principieel tegenwoordig niet harder dan de toegestane snelheden, kom er toch wel. Heb vroeger als DGA meer dan 60.000 km per jaar gereden in diverse voitures, van Montego, tot Mondeo, tot Landrover en het enige dat ik er mee bereikte dat ik nog gestrester aankwam dan dat ik vertrok. Wil hem echt wel eens op de staart trappen hoor op de Autobahn, laatst nog 210 gereden. Maar daar zijn die auto's helemaal niet voor gemaakt lijkt mij. En de meeste snelwegen ook helemaal niet geschikt voor.

23tjnz9.jpg


Ik blijf het leuk vinden..... 8)
 

tonboy

Verbannen
Berry zei:
Waar ligt de motor nou Ton 8) .....de accu is bijna net zo groot als het blok _O-
Tjee, wat een vooroordelen, het gaat niet alleen maar om de grootte hoor. Niet alleen vrouwen letten daar niet op, gaat er ook om hoe betrouwbaar en lief "hij" is. 7(8)7
Helemaal fout antwoord Berry, voor straf moet je jouw Calibra inleveren bij mij. Begrepen ? })
 

richard66

500.000+
tonboy zei:
richard66 zei:
Ik heb een 3.2 waar van de katjes zijn door gerot maar ze loopt in het begin even k...te en dan gaat ze waarschijnlijk in noot module

en loopt ze weer prima en lekker vel . En een mooie geluid onder de auto . _O-

Alleen ruik je wat meer benzine lucht ( zo als bij oudere auto,s zonder Kat)

Dus het zou best wel een kunnen dat je dan niet meer aan de waarde voldoet voor de Apk zonder kat :S

Maar als er u9 op je papieren staat is het voertuig uitgerust met een kat. en is in 1989 begonnen dat de auto,s voorzien werden van een kat.
Maar het staat niet in de papaieren en ook niet bij de rdw, TP-DH-37 https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=tpdh37

Inderdaad Ton ik kan er ook niets van vinden dat jij een kat moet hebben onder de Omega.

wel vreemd _O-
 
X20Xev geen eer aan te behalen met 'tunen'? _/-\o_

Mis!! *O*

Er is met wat slimme aanpassingen makkelijk wat meer vermogen uit de Xev te halen. d:)b
Dit vermogen komt naar voren in je koppel (beter koppel over groter bereik) en topsnelheid.
Mijn bejaarde Omie doet als ruim twee jaar 177 pk. (130 kw.)
test_zpsc303ee46.jpg

Wie weet wat de naam van mijn Omega betekend mag het zeggen!! :9

Door middel van gebruik van je creditcard is het blok zonder problemen om te bouwen naar een vermogen van 350 pk. (257 kw.) zonder dat je er dagelijks met een magneet achter je auto moet rijden.

[Note] Laat je motor tunen door een specialist en vergeet niet dat de gehele auto aangepast moet worden en niet alleen de motor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan