Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Klapperende voortrein

Joep

Verbannen
Martijn zei:
Joep, misschien is het het binnenwerk van je katalysator? Je kunt dat voelen op de brug, door je uitlaat heen en weer te trekken.

Bij mij liggen ze los van beide katalysatoren. Ik heb ook al twee jaar last van dat geklapper. Dacht aan de stabilisatorstangetjes, maar die bonkten meer en na vervanging bleef het geklapper. Je hoort het alleen met ramen open en soms bij remmen, of achteruit rijden en dan remmen. Dan veranderen ze van richting en slaan ze tegen het katalysatorhuis aan. Hij komt nog steeds door de APK, dus zolang dat zo blijft, laat ik het lekker zitten. Het gerammel neem ik op de koop toe.
Dat zou ook zomaar eens kunnen ja. Want bij het starten en het daarna stationair lopen hoor je m sinds kort blazen, iets van bob bob bob bob.... Gaat na een tijdje als de boel warm is wel deels weg maarja. Dik geluid maar niks voor mij.
Oja, heel soms na t starten valt ie meteen uit, daarna gelijk starten geen problemen. Kan dat ook aan die katalysator liggen?
 
Joep zei:
Martijn zei:
Joep, misschien is het het binnenwerk van je katalysator? Je kunt dat voelen op de brug, door je uitlaat heen en weer te trekken.

Bij mij liggen ze los van beide katalysatoren. Ik heb ook al twee jaar last van dat geklapper. Dacht aan de stabilisatorstangetjes, maar die bonkten meer en na vervanging bleef het geklapper. Je hoort het alleen met ramen open en soms bij remmen, of achteruit rijden en dan remmen. Dan veranderen ze van richting en slaan ze tegen het katalysatorhuis aan. Hij komt nog steeds door de APK, dus zolang dat zo blijft, laat ik het lekker zitten. Het gerammel neem ik op de koop toe.
Dat zou ook zomaar eens kunnen ja. Want bij het starten en het daarna stationair lopen hoor je m sinds kort blazen, iets van bob bob bob bob.... Gaat na een tijdje als de boel warm is wel deels weg maarja. Dik geluid maar niks voor mij.
Oja, heel soms na t starten valt ie meteen uit, daarna gelijk starten geen problemen. Kan dat ook aan die katalysator liggen?
Dat zal met tegendruk en dergelijke te maken hebben, klonk laatst alsof hij voor de kat al lek is...

Gr. Paul
 

richard66

500.000+
Berry zei:
Ik hoor het al ik heb binnenkort weer een 2.2 sloper erbij 8)

Nou Berry als het aan jou ligt zijn er straks geen omega,s meer over jij wil alles slopen _O- _O- _O-

Maar daar ben ik ook al mee bezig :Y

gr Richard. :b
 

Joep

Verbannen
IN2thaDO zei:
Misschien een loszittend hitteschild net voor je kat(s) was bij mij ook het geval
Gechecked en zitten nog muurvast. Ik verdenk overigens steeds meer de remblokken die los liggen. Bij een zachte aanraking met t rempedaal is het geklapper weg. Kan dit dus de oorzaak zijn?
Van de gehele uitlaat plus hitteschilden heb ik de bouten en moeren aangedraaid en sommige zaten losvast dus kon geen kwaad om dat een keertje te doen. Zonder resultaat helaas dus nog steeds geklapper onder de Omega. :N
 
Beste Joep,

Het kan de pitmanarm zijn. Ik heb dat probleem ook eens gehad. Weet natuurlijk niet of jij hetzelfde gerammel hebt als ik.
De pitmanarm zit aan de stuurstang

gr

Jaap
 

Joep

Verbannen
japieopel zei:
Beste Joep,

Het kan de pitmanarm zijn. Ik heb dat probleem ook eens gehad. Weet natuurlijk niet of jij hetzelfde gerammel hebt als ik.
De pitmanarm zit aan de stuurstang

gr

Jaap
Hallo Jaap,

Thanks voor je advies. Echter zijn die nog in prima staat. De oplossing heb ik intussen wel gevonden, namelijk de binnenste voorremblokken liggen wat losjes in de klauw. Binnenkort worden deze vervangen voor nieuwe alsmede nieuwe schijven. Dan zou het opgelost moeten zijn.
 

Joep

Verbannen
Omdat de onderste bevestigingsbout van de remklauw (dus niet de grote bouten in de schoen die om de schijf zit!) tijdens een noodremactie spontaan was afgebroken en ik die dus uit moest boren, heb ik vandaag de boel losgemaakt en uitgeboord. Bleek ook dat van de binnenste remblokken de clipjes weg waren (waren al weg) die tegen de klauw komen zodat ze op hun plek blijven. Deze clipjes heb ik van de sloop gehaald en alles weer met nieuwe bouten en locktide gemonteerd. Nu ben ik eindelijk na 2 jaar van dat irritante gerammel af wat hoorbaar was met ramen open. Oorzaak dus 2 kleine klote clipjes die ontbraken bij de beide binnenste remblokken.

Hoe die bout heeft af kunnen breken is mij een raadsel, waarschijnlijk een keer (te)vastgedraaid met een luchttol want de rest zat ook muurvast, alsmede oude bouten. Lijkt me niet dat tijdens een noodremming de boel zomaar af kan breken. Klauwen en alles zijn orgineel. Gelukkig is alles met een sisser afgelopen en opgelost maar dit had ook een ander verhaal kunnen worden... |:(
 

Andrew

600.000
Joep zei:
.....alsmede oude bouten.... |:(

Die bouten waarmee de remklauwen aan de fusee vastzitten, hoeven op zich nooit vervangen te worden, maar een luchttol kan inderdaad funest zijn voor bouten, met name ook voor wielbouten. Dat heb ik helaas ooit mogen ondervinden (3 van de 5 wielbouten bij 1 achterwiel afgebroken 7(8)7 )

Gelukkig zijn er bij jou (en ook niet bij mij) ongelukken gebeurd hierdoor.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Gelukkig ging het ook niet om die grote bouten aan de fusee (dop 18) maar om die kleine boutjes (dop 13 en sleutel 17) waarmee de klauw zelf aan de schoentjes vast zit waar de blokken ingeschoven zitten. Als je door je voorwiel heen kijkt zie je de bovenste zo zitten.

3 van de 5 bouten afgebroken? Welke aap had die bouten vastgedraaid? :?
Je houd je hart vast als je achterwiel afbreekt... Pfoe!

Wel leuk hoor, nu ik hier de parkeerplaats opdraai (soort van kinderkopjes bestrating) zet ik de ramen open om te luisteren naar..... Géén gerammel meer van remblokjes die los liggen. _/-\o_
Héérlijk. 8)
 

Andrew

600.000
Oké, dat had ik dus verkeerd begrepen.

Maar de boutjes die jij dus bedoelt, zijn nou niet de boutjes die je met een luchttol vast gaat zetten, lijkt me. Je moet ze inderdaad met een dunne maat 17 sleutel vasthouden tegen meedraaien. Overigens, als je een OEM-set remblokken koopt, dan zit daar per kant 1 nieuw boutje bij.

Andrew
 
Met een luchttol moet je sowieso niets vastzetten vind ik.
Ik zie het hier in de Spaanse Polder genoeg, even wielen wisselen en de wielbouten worden met de luchttol vastgezet, lekker strak uiteraard en geen koper vet op de naaf.
Ga er maar aan staan om die na 3 jaar met de hand los te maken.

Ik draai de bouten er met de dop in en daarna met de momentsleutel op 110nm, ook maak ik de naaf schoon en daar gaat een lik kopervet op.
Kleine moeite maar groot plezier en een prettig gevoel!
 

tonboy

Verbannen
Marcel3.2 zei:
Met een luchttol moet je sowieso niets vastzetten vind ik.
Ik zie het hier in de Spaanse Polder genoeg, even wielen wisselen en de wielbouten worden met de luchttol vastgezet, lekker strak uiteraard en geen koper vet op de naaf.
Ga er maar aan staan om die na 3 jaar met de hand los te maken.

Ik draai de bouten er met de dop in en daarna met de momentsleutel op 110nm, ook maak ik de naaf schoon en daar gaat een lik kopervet op.
Kleine moeite maar groot plezier en een prettig gevoel!

Bij dat soort zaken is een momentsleutel vaak ver te zoeken ja.
Uit welgemeende interesse : wat bedoel je nou precies met kopervet op de naaf?
 
zoals hij het zegt.

Op de wielnaaf (waar je het midden van je velg overheen zet) wat kopervet smeren.
Dan gaat je wiel niet "vastkoeken".

Heb een Astra station gehad waar ze bij de bandenboer met 4 man 20 minuten op de velgen hebben staan rammen om ze los te krijgen.
Uiteraard stalen velgen. Maar die zaten dus moer en moer vast. Met een beetje kopervet van 2,95 had dit geen probleem geweest.
 
Doe ik al sinds mijn eerste auto, bevalt goed.
Schoonmaken gaat trouwens super met een roterende staalborstel op de accutol.
Daarna kopervet erop.
Uiteraard het pasvlak van de velg ook even meenemen.
 

tonboy

Verbannen
Is in ieder geval simpeler en denk ook duurzamer dan wat ik altijd deed namelijk met spuitvet
 
Bovenaan