Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koelvloeistof lekkage achter zijde blok

Hallo Ik heb het volgende probleem.
Koelvloeistof lekkage aan de achterzijde blok, tpv bestuurderskant.
Dacht persoonlijk aan de drieweg klep, ik heb deze net uit voorzorg vervangen.
De oude die ik eruit haalde zit er net ong.3mnd in en deze was ook nog droog.


Iemand een idee zit daar nog iets?
Lopen er aan die kant koelslangen?

Aan de snelheid waar mee het eruit loopt zit ik aan kapotte slang te denken.
Iemand misschien ervaring hiermee, en of foto's van achterzijde blok?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg William
 
check the waterpomp.

I was the same problem, my coolant was leak, but valve and hose was dry; I take my Omega to my mechanic, and he say: you must replace the waterpomp.

but if this is not waterpomp, check the head gasket
 
Waterpomp is het niet, die zit aan de voorkant..en water lekt duidelijk aan de achterkant.

Koppakking betwijfel ik, maar zou kunnen dat die misschien is doorgeslagen en naar buiten lekt.
Warme wisselaar sluit ik ook uit, koelvloeistof wordt niet bruin of iets dergelijks.
En er is een duidelijk lekkage aan de achterzijde blok.

Daar moeten slangen lopen, sowieso die op de warmtewisselaar zijn aangesloten.
Zou eigenlijk zo'n dun camera dingetje moeten hebben dan kan ik het misschien zien zonder de halve auto te hoeven demonteren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Warmtewisselaar kan intern lekken (olie in je KVS) maar ook naar buiten lekken. Die kan dus wel de veroorzaker zijn en ik zou hem in dit geval zeker controleren.

De ringen in je koelbrug of de slangen die erop zitten zouden ook kunnen lekken. Sluiten die ringen niet af dan kan het heel hard gaan aangezien er veel druk op staat.
 
Ik heb daar straks toen ik de driewegklep heb vervangen het plenum en en de injector brug weggenomen.

Toen heb ik dus ook gekeken naar de warmtewisselaar, alle aansluitingen daarop waren droog, geen spoor van lekkage te zien.
Ik heb toen helaas niet gekeken of er een slang scheurtjes of andere gebreken had.

Maar is er iemand die foto's heeft van achterzijde blok, kwa koelslangen?
Het kleine slangetje rechts op het gaskleppen huis komt ook van achter vandaan.
Zit daar een verloop verzamelstuk of zo?
Iemand die me daar een antwoordt op kan geven?

Alvast bedankt.
 

Op bovenstaande foto zie je in het onderblok net onder de dunne zwarte slang een gat zitten. Daar zit de buis op die naar de radiator loopt. Daar zit ook een slang op die naar de driewegklep gaat.


 
Net na me werk nog maar eens alles losgehaald, van 17.30 tot 20.10 bezig geweest.
Ik heb het "bruggetje" waar de koelslangen opgaan die vandaar uit op de oliekoeler zitten losgemaakt, die 2 banjo bouten
En bij 1 van die banjo bouten was een ring gescheurd, ook zat er een opstaand puntje (beschadiging/buts) aan de onderzijde van het vlakke deel waar die mee op het onderblok aansluit.
Vermoed dat die ring breuk de oorzaak was van de lekkage.
Ik heb dit puntje weg gevijld.
Ik had helaas geen ringen en of sluitringen die er normaal tussen gemonteerd dienen te worden.
Ik heb daarom maar alles in de Loctite 9510 gezet, die had ik wel voorhanden, en op hoop van zege alles maar weer gemonteerd.
Koelvloeistof bijgevuld, auto gestart..en...t bleef droog...geen regen onder de auto _/-\o_

Zal morgen wel nog even de originele ringen en sluitringen bestellen die er normaal geplaatst dienen te worden bij demontage banjo bouten.
Vind het overigens wel jammer dat de VOD in Berkel en Rodenrijs me daar niet even op geattendeerd heeft, van als je die banjo bouten los haalt denk dan ook even aan de .... stukje extra service die wel wenselijk was geweest...
Any way..voorlopig ben ik weer geholpen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Mvg William
 
Nog steeds lekt ze koelvloeistof (inmiddels water ik vul geen kv meer bij nu ze lekt, wel water)
Ergens aan de achterkant blok lekt het.
Ik heb alle slangen van de 3weg klep nagekeken het kv bruggetje tussen de koppen het deksel ww de ww zelf overal zitten nieuwe pakking O -ringen etc.
Maar toch nog kv verlies, soms lekt het eronder uit..soms blijft ze helemaal droog en dan valt r geen druppel.
Soms ook een wolkje stoom bij het stoplicht en het volgende stoplicht weer helemaal niks..
Afgelopen zaterdag bv, toen heb ik nog het 1 en ander gedemonteerd en met een klein USB cameraatje gekeken niks geen druppel lag er onder de auto |:(
Kon helaas niet goed bij de dis module kijken, maar alles lijkt erop dat het aan die kant lekt.
Ik vermoed dan dus ook dat de koppakking aan de achterzijde rechter cilinderkop lekt, bij de DIS module.
ic8oef.jpg

Iemand hier als eens meer over gehoord, of herkent dit?
En als we dan toch de koppakking moeten doen dan vervangen we ook maar gelijk de klepseals en geven we de kleppen ff een manicure..als we toch bezig zijn 8)7
Any way..voor dat ik haar uit elkaar ga trekken is het voor iemand herkenbaar dat de koppakking naar buiten gaat lekken ter hoogte van de dis module?!
Grtz Will

Ps en voor diegene die scherp zijn, ja klopt ik mis een bout bij de versnellingsbak, ik probeer gewicht te besparen O-)
 

tonboy

Verbannen
William, aan de achterzijde van de cilinderkop zitten een paar vriesdoppen, die zouden lek kunnen zijn (doorgeroest), en die zitten lekker verscholen achter de DIS module.
Als dat werkelijk zo is, zou je de DIS module eens moeten verwijderen, als ze vervangen moeten worden kan je het beste de motor er even uit halen.
 
Hallo Ton bedankt voor je reactie.
Ik zal eens kijken of dat dat de boosdoeners zijn.
Die 2 in de rode cirkel..dat zou t zomaar eens kunnen zijn idd..
6qh4s8.jpg
<br /><br />-- 24 maart 2014 23:39 --<br /><br />Hallo Jack
Ja ik had je foto er al bij gepakt.
Maar hield er eigenlijk al rekening mee dat t de koppakking zou zijn.
En wilde dan gelijk maar de kleppen opnieuw inslijpen/schoonmaken en de klepseals vervangen.
Dus waarschijnlijk haal ik sowieso de koppen eraf, en vervang dan ook gelijk maar alle vriesdoppen ;)
Maar goed vriesdop vervangen of 2x een koppakking dat scheelt nogal in werk..
Dus daar ga ik nog eerst maar eens even over nadenken .. :)
 

tonboy

Verbannen
Berry weet precies hoe je zo'n blok compleet met versnellingsbak er in een wip (...) uit haalt. Het is wat werk maar eigenlijk weinig kosten zijn hier mee gemoeid. Als je de koppen moet lichten ben je duidelijk veel meer geld kwijt.
Hoewel ik geen ervaring heb met V6 van Opel, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er koelwater door de koppakking naar buiten toe lekt. Ik heb het in de dertig jaar dat ik sleutel, waarvan 5 jaar professioneel, nog nooit meegemaakt.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ik heb ze regelmatig hoor waarvan de koppakking water naar buiten lekt en altijd bestuurderskant .... 8)7
 

tonboy

Verbannen
Berry zei:
Ik heb ze regelmatig hoor waarvan de koppakking water naar buiten lekt en altijd bestuurderskant .... 8)7
Ai, ik had er nog niet van gehoord. Nou William, hoop dat je meer geluk hebt. Alles is te repareren naturrlijk maar dit lijkt mij een lastig karwei.
@Berry, is dit dan een z.g. kinderziekte, waardoor komt dit ? Kromme kop ?
 
Hmmz..nu met Berry z'n ervaringen erbij, gaat toch de kop eraf vrees ik.

Nu het 2e puntje, volgens de Tis mogen deze koppen niet gevlakt worden.
Ik zat sowieso al in dubio over wel of niet vlakken, normaal gesproken vlak je de kop nadat die warm is gelopen want dan zou ze pas krom trekken.
Dat is in mijn geval dus niet gebeurd.
Ik los de kopbouten iig in spiraal vorm een 1/2 slag per bout per keer
En dan controleer ik de koppen met een stalen rij op vlakheid en trek dan m'n plan wel over wel of niet vlakken.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ik heb die koppen er ook wel is afgehaald en daar was de pakking wat aangevreten ...ik hou het gewoon op ouderdom en domme pech.
Maar waarom niet meteen een 3 liter er in Wil?
Gr B
 

tonboy

Verbannen
Gezien de opmerkingen van Berry, ja, kan ik me voorstellen dat je nu de kop(pen) er af haalt.
Zo ben ik uiteindelijk ook op het idee gekomen mijn hele motor te reviseren. Als het dan toch moet, dan maar goed.
Maar ja, van die motor was het olieverbruik dramatisch en de motor was gewoon "op".

Is het idee van Berry niks, om er gelijk een mooie 3 liter in te zetten. Ongetwijfeld heeft Berry nog wel voor een zacht prijsje wat in één of andere hoek staan... *O*
 
Een 3l :) .. en die heb jij heel toevallig nog zeker wel ergens liggen voor weinig :s ..maar serieus heb je die nog liggen voor weinig (geen aanbouwdelen nodig)

Nou ik wou t nog op deze houden verder dan wat "incontinentie probleempjes" doet deze dame het verder eigenlijk nog prima.
 
Ok ga nu toch ook de kachel radiateur verdenken.
Normaal gesproken moet ik elke dag kv bijvullen.
Nu al 2 dagen met ECC op off gereden, en heb niks bij hoeven te vullen.
De matten in de auto zelf zijn droog, wel ruik ik dat geurtje binnen in de auto warm kv/water
Het lekt normaal gesproken aan de achterzijde blok bestuurderskant, nu begrijp ik dus dat daar het afvoerbuisje zit voor verdampt vocht vanuit de kachel radiateur.
Hieronder nog wat situatie foto's je ziet dat het nat is.
2r26a6q.jpg

2im99nl.jpg

Zo k*t dat je niet precies kan zien waar het euvel zit, dan zou je gericht kunnen gaan oplossen.
Nu nog steeds bezig met oorzaak opsporen 7(8)7
 
Bovenaan