Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koelvloeistof peil ineens telaag.

Mannen vorige week terug gekomen van m`n reisje naar Zweden.Op de heen weg 13 uur naar Stockholm ongeveer 1376 km en dat in 13 uur en waarvan 11,5 uren gereden.Nergens last van gehad.M`n terugreis precies het zelfde,en ook nergens last van gehad.Afgelopen vrijdag even m`n olie en koelvloeistof gecheckt.Halve liter olie erin en het koelwater stond iets onder het pijltje.Dus bijgevuld.Geen afstanden meer gereden alleen hier een beetje in de buurt.Krijg ik vanavond melding koelvloeistof check.Ik net gekeken,ja half leeg.Misschien de dop niet strak genoeg erop gedraaid?Of ineens lekkage?Morgen even bijvullen en dan maar even afwachten.Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Henk.
 
als ik het goed begrepen heb, als je de dop er niet strak opdraait verlies je juist géén of minder koelvloeistof omdat die minder druk opbouwt.
 

tonboy

Verbannen
B-Buster zei:
Die dop moet er juist niet strak op, dan verliest hij zijn functie.
Dat mag je mij eens uitleggen. Ik dacht altijd dat de dop er strak op moet zitten anders kan er in het systeem geen druk opgebouwd worden. En geen druk betekent dat er kvs verdampen kan welke niet weer neer slaat in het systeem maar ontsnapt via de te loszittende dop.
 
Don't shoot me when i'm wrong . . . maar wat ik me er van kan herinneren,

mijn 2.2 verloor kv, Ralph heeft toen de dop 'los' gezet zodat er minder druk op gebouwd werd en van Berry 'moest' ik de airco aan laten staan met het resultaat dat ik 200 km verderop thuis kwam en (na afkoelen) de KV nog op niveau was d:)b

...........maar we zitten in het topic van iemand anders..........
 

Andrew

600.000
Als het hele koelsysteem netjes dicht is, dan moet de dop gewoon vastgezet worden. Het koelsysteem kan dan druk opbouwen waardoor het kookpunt van de koelvloeistof hoger komt te liggen en er geen gasbellen ontstaan door kokende koelvloeistof. In de dop zit een overdrukventiel die opent als de druk te hoog oploopt.

Als het koelsysteem een zwakke plek of een lekkage heeft, dan kun je preventief de dop losjes monteren, waardoor er geen druk opgebouwd wordt en het lek niet extra wordt belast en daardoor niet of minder zal lekken. Dit is uiteraard een "thuiskom-oplossing" en niet bedoelt om zo mee rond te blijven rijden.

En als je de airco aan laat staan, dan draaien de koelfans altijd tenminste op lage snelheid, wat uiteraard ook een oververhit koelsysteem kan voorkomen.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
dop komt er hand vast op. reden is dat er een overdrukventiel inzit ondersteund door de rubberring. draai je hem te vast druk je de rubberring in zijn ontluchtingskanaaltjes waarna er te veel druk ontstaat en deze niet weg kan. even op de dop lezen en aan de binnenkant kijken hoe de dop functioneert.
de rubberring sluit hem bij hand vast al voldoende af, je hoeft hem niet verrot te draaien.

tijdens afpersen zetten we er toch ook geen 10bar op? klepje in de dop heeft dezelfde functie het voorkomen van overdruk. door het te vast draaien functioneert de overdrukklep niet meer omdat de rubberring erin vast geklonken zit.

Voor de TS,

lagedruk en hoog, afpersen Z.S.M. het is een motorblok die erom bekend staat....................................................
 
Vega zei:
Kan ook nog de kachelomkeerklep zijn.
Kachelomkeerklep???????????
Ik heb net koelvloeistof weer op peil gezet.Heb ik net gelezen dat de dop niet tevast moet.
Nu even kijken of ik ergens vloeistof verliest,ik kan zo niks vinden of er iets lekt en er lig ook niks op de grond onder
de auto.Anders laat ik hem morgen even afpersen.
Groeten Henk.
 
B-Buster zei:
Oftewel 3weg klep.
Die ken ik wel _O- _O- .Wel mooi Vega kachelomkeerklep.Zal best de orginele benaaming zijn maar vind
3 weg klep toch makkelijker :Y _O-<br /><br />-- 02 sep 2014 21:31 --<br /><br />Heb vanavond even gereden,ongeveer 6 km,en wat denk je koelvloeistof weer gezakt.Ik was toch in m`n schuur dus gelijk kap open en alles nakijken.Op t eerste gezicht niks tezien.Dus even de 3 wegklep bekijken.Is het vacuumslangetje op de 3 wegklep nat.Dus verder zoeken in deze hoek.Op eens zie ik op de bovenste kachelslang een druppeltje.Ik de motor starten en ja hoor,meer druppels.
Ik in de auto opweg naar m`n maatje(heeft eigen garage).Dus ik verteld over hoe en wat.Hij even kijken en ja een druppel op de kachelslang,net iets voor de koppeling,Hij zegt ik zet t even onder druk.Jaaaa gevonden.Conclusie Kachelslang lekt.Morgen even nieuwe halen/bestellen bij de VOD.Foto`s post ik nog.
Gr Henk.
 
Vega zei:
Boes zei:
B-Buster zei:
Oftewel 3weg klep.
Die ken ik wel _O- _O- .Wel mooi Vega kachelomkeerklep.Zal best de orginele benaaming zijn maar vind
3 weg klep toch makkelijker :Y _O-

d:)b :w

-- 02 sep 2014 21:31 --

Conclusie Kachelslang lekt.Morgen even nieuwe halen/bestellen bij de VOD.Foto`s post ik nog.

Zat het daar toch in de buurt.
Je zat in iedergeval wel in de goede hoek :Y

-- 03 sep 2014 18:11 --

Even de beloofde foto van de lekkage.
2gx2zv4.jpg

In de rode cirkel zie je een druppel.Maar dat zo`n klein gaatje zo erg zou lekken had ik niet verwacht.
De slang is besteld,kom als t goed is morgen binnen.<br /><br />-- 03 sep 2014 18:13 --<br /><br />
B-Buster zei:
Gelukkig een goedkope fix. :)
Heb de slang besteld,maar weet nog geen prijs.
Maar het had ook duurde kunnen zijn de lekkage _O-
 
Vandaag slang vervangen,even op druk gezet.En alles is weer lek vrij nu.
Dus kan er weer een paar kilometer meemaken _O-
Bedankt voor t meedenken mannen.
Gr Henk.
 
yoyo zei:
Weer helemaal voor elkaar.
Ging dat nog een beetje makkelijk?
Zit niet op de fijnste plek,loop van kachelradiateur naar 3 wegklep.De kant tegen kachel is nog wel tedoen
maar dan van de 3 wegklep afhalen,zit weer zo`n fijne klem om de slang _O- .
Maar een beetje kleine handen help misschien ook wel. _O- _O- .
Maar het is wel tedoen Aart.
 

tonboy

Verbannen
Die slangklemmen hé, dat zijn grote vertragers. heten officieel CTC slangklemmen. Rare dingen. Zal wel te maken hebben met kostenbesparing. Ik weet, er is een tool voor, van midlock bijvoorbeeld de slangklemtang. Maar ik heb tijdens de revisie van mijn motor besloten de slangklemmen allemaal te vervangen voor slangklemmen van ABA (verzinkt met blauwe hulsje). In combinatie met een flexibele slangklemschroevendraaier werkt dat toch een heel stuk makkelijker. Je moet alleen oppassen dat je ze niet te strak aandraait, vooral bij aansluiting van slang op kunststofpijpjes (zoals de driewegklep).
Maar goed, fijn dat het weer gelukt is en dat je weer zonder koelvloeistof verlies kan rondrijden, geeft toch een lekker gevoel.
 
Bovenaan