Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

koelvloeistof probleem

he specialisten :s

zoals sommigen al weten heb ik wat last van druk opbouw in het koelsysteem, nu heb ik laatst het systeem onderdruk laten zetten bij een garage, en wat bleek geen lekke kop. Ik allang blij. d:)b
Deze garage gaf mij te kennen om eens het koelssysteem te spoelen met name de radiateur, nu ben ik er vandaag eindelijk aan toe gekomen, maar wat schets mijn verbazing dat de radiateur goed doorstroomt.
Ook is de koelvloeistof mooi schoon.

Wat mij bevreemd is, is dat de bovenste slang hard wordt, terwijl de onderste slang van de radiateur niet echt heet wordt, wat kan dit nou zijn. Ik heb het gevoel dat er geen goede stroming is.

Nog iets opmerkelijks is is dat het niveau in het expansievat vaak na een rit vrijwel leeg is en als ik de druk eraf haal dmv de dop los te draaien zie je de vloeistof keurig terug stromen tot het niveau. 7(8)7

Ik heb het idee dat hij het systeem als het ware vacuum zuigt. Mijn vraag aan jullie is dan ook weten jullie waar ik nu naar kan kijken en/of hebben jullie hier ervaring mee?

groet hessel ;w
 
Hoe heb jij jouw radiateur doorgespoeld en ben jij tot de conclusie gekomen dat ie helemaal schoon is en goed doorspoeld ?

Ik vraag dit omdat jouw Omi ergens een aantal liter koelvloeistof weet te verstoppen, na het rijden.
Dat de vloeistof terugstroomt in het expansievat nadat je de dop eraf hebt gedraaid, wil mij alleen maar zeggen dat ie ergens vacuüm trekt.
Je zult dit ook horen/merken op het moment dat je de dop eraf wilt draaien... hij zal een zuigend/sissend geluid maken.

Tevens zeg je dat de bovenste slang, van jouw radiateur, hard wordt terwijl de onderste niet eens warm wordt...
Mijn vermoeden is dus dat er wel degelijk een verstopping in jouw radiateur zit. Ondanks jouw doorspoel-oefening.
Hij kan niet alle koelvloeistof kwijt: de slang expandeert en wordt hard.

Ik heb geen idee of er een manier is om de radiateur te checken op verstoppingen... ...mede-OOP'ers ??

PS: misschien heeft David (Xedrah) nog een radiateur liggen voor een 2-liter...
Kijk eens in zijn advertentie's of stuur hem desnoods een PM.
 
he ruud,

ik heb de slangen van de radiateur afgehaald en systeem leeg laten lopen.
Hierna de brandslang op de bovenste aansluiting aangekoppeld en kraan open gezet, het water kwam uit de onderste aansluiting er weer uit. Zo heb ik het getest.
Het oude koelvloeistof was hartsikke schoon.

Kan het ook zijn dat de waterpomp het niet meer goed circuleert?

De bovenste aansluiting wordt heet en zet op, terwijl de onderste aansluiting ook wel warm wordt, maar niet heet of opgezet.

ik zal david eens vragen of deze een radiateur heeft liggen, woont idd dichtbij.

groeten hessel
 

yoyo

The UK brothers
Juistum, daar zat ik ook aan te denken gewoonweg omdat de druk boven in zit en onderin lauw.
Dan moet het de waterpomp wel zijn (wat geeft je temp meter eigenlijk aan)
Maar aan de andere kant hoort hij gewoon mee te draaien als de riem niet kapot is, maakt de
waterpomp een raar geluid of kan je dat niet horen?
 
De waterpomp hoor je zo niet, Aart.
Dan zou je de '[acro=Schroevendraaier gebruiken als stethoscoop]schroevendraaier-truuk[/acro]' toe moeten passen en dan is het nog maar afwachten of je het hoort (als ie helemaal stuk is, hoor je ook niets).

Is er uit de historie iets op te maken óf en wanneer jouw waterpomp vervangen is ?
Die dingen hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.

Bij mijn vorige Omi werd ie preventief vervangen na ~200.000 km, omdat ze het lager al hoorden (en het blok lag toch al open voor vervanging van de koppakkingen).
Hoe lang gaat die van jou al mee ?
 
@aart: de temperatuur blijft continu op 92 graden, loopt ook niet op of iets dergelijks.
Ik hoor ook niets vreemds voor rest.

@ruud: Heb de auto ongeveer een jaar en qua historie zie ik dat de dis bij 120.000 km is vervangen of de waterpomp mee vervangen is weet ik niet.
De omega heeft nu 164.000 km gereden.


groet hessel
 
Mja, dan zou ik de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] of bevriende monteur (heb je die ?) eens laten kijken/luisteren...

Dat jouw koelsysteem nu niet goed functioneert, moge duidelijk zijn.

Die temperatuursensor vertrouw ik ook niet helemaal, omdat die wellicht op een plek zit waar de koelvloeistof niet goed door-/langs spoelt.

Mij bevalt het ook niet dat jouw expansievat leeg is na een rit.
Dit brengt met zich mee dat het dus mogelijk is dat jouw pomp droog kan draaien... wat weer het gevaar van stuk-lopen met zich mee brengt.
 
Had met de revisie ook mijn radiator doorgespoeld. 'S morgens vol laten lopen met ontvetter en eind van de morgen begin middag slag erop en maar laten lopen. Heeft de rest van de dag staan spoelen, water kwam ook goed en schoon eruit.

Twee weken later eidenlijk de auto klaar en weer rijden, na de wasstraat (sorry heren maar had weinig tijd) :O moest met dochter lief naar het ziekenhuis.

Liep de motor ineens heel erg warm tot dat de bovenste radiator slang eraf sprong en ik dus meteen de auto heb stil gezet.
Drie dagen samen met een bevriende garagist alle mogelijke combinaties geprobeerd maar nik hielp bleef maar warm lopen.

Had ik gelukkig nog een spare radiator staan. Deze erin en probleem opgelost.Conclusie water door een radiator laten stromen gaat goed maar kv onderdruk en hoge temperaturen is toch een heel ander goedje.

Wat betreft de kv sensoren die gaan nog wel eens regelmatig stuk.

Wat betreft het lekken kunnen meerdere dingen zijn.

-lekke olie koeler (verklaard ook waarom je radiator dicht zou kunnen zitten)
-driewegklep lek is van onderaf te zien, gaan vaak lek net na de winter.
-radiator lek
-slang lek.

Wat betrefd het terug komen van de kv nadat de motor uitstaat duid op een lek en lucht in het systeem.

Gr Jack
 
he mannen,

heb vanmiddag een andere radiateur geregeld en zal deze vanavond omwissellen.
Ik bleef maar in het achter hoofd zitten met de bovenste slang onder grotere druk dan de onderste, wat volgens mij toch op een verstopping van de radiateur moet duiden.

morgen weet ik meer en zal het cker laten weten.

@jack: bij de bovenste slang lekt hij idd sinds ik hem heb doorgespoeld, zit een haar scheurtje in, vandaar nu maar een andere geregeld.

groeten hessel
 
Ik heb het antwoord al eens hierboven voorbij zien komen, maar de radiateur doorspoelen met wat water is toch wel iets heel anders dan hoe de boel normaal functioneert. DIe drukken en temperaturen zijn HEEL anders dan jij kunt simuleren met je tuinslangetje. Is dus geen verkeerde keuze om eens een andere radiateur erop te zetten.

Bedenk je ook dat er best een verstopping in die radiateur kan zijn. Dan kun je water erdoorheen laten stromen totdat je een ons weegt, maar dat water zal rustig op zijn gemak wel onder er weer uit komen. Pas als er flinke druk op komt te staan, duiken de problemen op omdat er een grote hoeveelheid water/koelvloeistof in 1x doorheen moet, maar dat niet gaat omdat er een (kleine) verstopping inzit.
 
he mannen,

Heb gister avond de radiateur vervangen en de terugweg van 13 km is de temperatuur gelijk gebleven als voorheen, Bij thuis komst effe de kap open gedaan en alles bijlangs gelopen.
En wat zag ik expansievat was nog steeds gevuld, de onderste en bovenste aansluiting waren beide heet, wat betekent dat hij al meer doet dan voorheen.
Ben toch wel stiekem blij dat er af en toe een omega bij een demontage bedrijf terecht komt.

Rest mij alleen nog de vraag, kan het zijn dat ik hem te vol met koelvloeistof heb gedaan, want het peil stond ver boven het maximum bij aankomst terwijl ik hem met koude motor tot het peil heb gevuld.
Kan het zijn dat dit door lucht komt?

Maar het probleem dat hij niet goed circuleert is naar mijn mening over.
Bedankt jongens.

Groet hessel
 
Kijk, dat zijn de goeie berichten, Hessel d:)b

En wat Dennis ook al zei: peilen bij koude motor.
Toch voor de zekerheid je temp en peil goed in de gaten houden de aankomende dagen. Zeker als je een wat langere rit gemaakt hebt.
 
he mannen,

hierbij de laatste up date wat betreft het koelings probleem.
Heb er nu ongeveer 800 km opzitten en het expansievat blijft keurig gevuld en verdwijnt niet meer, tevens heb ik het ook niet hoeven bijvullen.

Hierbij wil ik allen bedanken voor jullie gedachten en tips met wat betreft tot de oplossing.

Hier in friesland is er weer een tevreden omega genieter, probleem opgelost. *O* *O*

groet hessel
 
Bovenaan