Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koelvloeistoflekkage aan de achterkant van het blok

Sinds gisteren heeft mijn omega last van lekkende koelvloeistof.
Eerst dacht ik dat hij blij was om na 2 weken stil gestaan te hebben weer lekker aan de gang mocht maar niets was minder waar.
Vanmorgen de omega even op de brug gehad en het koelsysteem afgeperst maar kon geen lekkage vinden.
Toen gestart en nu begon wel de koelvloeistof te druppelen aan de achterkant van het motorblok.
Nu kon ik niet zien of dit bij de driewegklep vandaan komt.
Ik verdenk wel dat het daar vandaan komt of hebben jullie misschien een ander idee?

Gr. Willem
 
Zeker de driewegklep. Je kunt met je hand aan de linkerkant van je motorblok bij de klep komen dan kun je met je hand voelen of deze nat is.
 
Aart bemoei je daar eens niet mee :P jij hebt alle ruimte in het vooronder.

Ik heb heb ook redelijk grote handen maar kwam er redelijk goed bij.
 

yoyo

The UK brothers
jack-omegax3.0xe zei:
Aart bemoei je daar eens niet mee :P jij hebt alle ruimte in het vooronder.

Ik heb heb ook redelijk grote handen maar kwam er redelijk goed bij.

Ok , ik zeg niets meer! :O :Z

:w
 
Vandaag even gekeken en toch de paravaan maar even weg gehaald.
Idd de driewegklep is nat.
Morgen maar even een nieuwe bestellen dan kan die er van de week weer in.
 
Gisteren de driewegklep vervangen en nu alles weer droog.
Wel even de paravaan gedemonteerd en de inlaat ook maar even verwijdert en kon er toen makkelijk bij.
Ook weer opgelost :)
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Willem70 zei:
Gisteren de driewegklep vervangen en nu alles weer droog.
Wel even de paravaan gedemonteerd en de inlaat ook maar even verwijdert en kon er toen makkelijk bij.
Ook weer opgelost :)

Mooi, ook weer opgelost d:)b

Grt. Hans
 
het lijkt wel een virus momenteel, ik kom op de fiets thuis en zie onder mijn Omega een nat goedje liggen, dus motorkap omhoog en ja hoor een cm koelvloeistof verdwenen, dus motor aangeslingerd en 3wegklep voelen, en hoera, hij is nat.
Dus ook ik mag aan de klus.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ook ik heb hetzelfde met mijn Omega van 1995 2.0 16V. Koelvloeistof lekt ergens achter het blok bij draaiende motor en druppelt op de grond.

Heb een afspraak volgende week maandag bij een garage. De monteur zei dat hij wel een paar uur bezig zal zijn met het vervangen van een of andere lekker slang achter/onder het blok (x het aantal uren werkplaatstarief. Zou een paar honderd euro kosten zei hij).
Nu lees ik in deze draad dat het dus de 3-wegklep zou kunnen zijn, en dat Willem70 deze zelf heeft vervangen. Dat hij na het verwijderen van de paravaan(?) en de inlaat(?) er makkelijk bij kon. Heb net nog onder de motorkap gekeken, maar kon die 3-wegklep niet voelen achter het blok. Kan dus ook niet inschatten of ik die klep zelf zou kunnen vervangen om een dure reparatie uit te sparen.

Lees graag je reactie Willem70.

Groet Ronny.
 

tonboy

Verbannen
Ook ik had een lekkende klep (althans mijn 2.0 16v) Op een brug kost je het niet meer dan een half uurtje. Al s je zelf niet technisch bent zou ik naar de opel dealer gaan, hem een prijsopgaaf vragen en hem DAARNA eraan herinneren dat je vanwege de leeftijd van de auto recht hebt op 20% korting (bij reparaties boven de € 100). Vanuit hier inschattend ben je dan niet meer dan € 100,00 kwijt.
 
Of je wel of niet een driewgklep hebt ligt eraan of je omega is uitgevoerd met airco.

Samengevat : airco= driewegklep /geen airco= geen driewegklep.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ik had die 3-wegklep donderdag al besteld (heb Omega met X 2.0 XEV motor met airco). Vond er een op Marktplaats. Had hem gisteren binnen.
Vanmorgen paravaan verwijderd. Toen kon ik die 3-wegklep idd zien. Hij lekte echter niet, bij draaien van de motor. Zag het toch ergens anders druppelen. In ieder geval ook aan de linkerkant van het blok, achter/onder de dynamo. In ieder geval had ik die 3-wegklep nooit zelf kunnen vervangen, zonder brug. Daar kom je van bovenaf niet bij.
Dus maandag laat ik maar in de garage checken waar de lekkage zit. Hopelijk is het een slang die te vervangen is. Bij die garage had ik hem afgelopen dinsdag laten keuren. Was afgekeurd op die lekkage en versleten achterremblokken. Dus die achterremvoeringen laat ik tevens vervangen. De buitenste remvoering is bij beide achterbanden helemaal weg (staal op staal) terwijl de voering aan de binnenkant van de wielen nog helemaal dik is.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Vandaag bij de garage achterremvoering laten vervangen en na herkeuring weer goedgekeurd voor een jaar. Echter de lekkage van het koelsysteem blijkt door een slang te komen (ergens linksonder het blok, van voren gezien) die lekt. Daar druppelt het.
 

tonboy

Verbannen
Heb een paar weken geleden de cilinderkop gelicht van mijn 2.0 16v, en denk dat ik weet om welke slang het gaat. Van linksvoor aan het blok (net naast het inlaatspruitstuk en vlak bij de waterpomp), naar de drieweg klep toe. Ok, niet makkelijk bij te komen, maar 8 uur werk ? Ik vrees dat je gewoon enorm getild wordt door die vakman.
 
Bovenaan