Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koplampen B2

Iedereen,

Zonet was ik de stadslampjes van m'n omega aan het vernieuwen, wist al geruime tijd dat er eentje stuk was maar door tijdgebrek was het er even niet van gekomen.
Vandaag echter op aanraden van enkele mannen die vergezeld gingen van blauwe flikkerlichten toch maar vervangen.

Toen ik de lampjes aan het vernieuwen was viel me wel op dat ik bij beide koplampen tijdens het friemelen om de lampjes los te krijgen de hele lens zonder problemen kon verschuiven.
Aangezien het zich bij de 2 koplampen voordeed weet ik nu niet of dit de bedoeling is of niet...
Ik heb ze in ieder geval teruggezet zoals ze in het begin stonden, maar m'n vraag is nu of hier een groter probleem achter schuilgaat of niet?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan ligt een stelnokje eraf. Die kun je vervangen voor exemplaren van aluminium. Bekend kwaaltje.
 
bij beide lampen? gek wel dat ze daar enkele maanden geleden op de keuring niets van gezien hebben.
Is dit makkelijk zelf te repareren? en waar vind ik deze alu stukjes ?
 

Joep

Verbannen
Milord zei:
bij beide lampen? gek wel dat ze daar enkele maanden geleden op de keuring niets van gezien hebben.
Is dit makkelijk zelf te repareren? en waar vind ik deze alu stukjes ?
In de oude webshop verkochten ze deze dingetjes volgens mij. Misschien kan Jacco je hier meer info over verstrekken.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als het lichtbeeld goed is is het voor de keuring in orde. Ging bij een van mijn auto's ook prima die keuring, erna merkte ik dat een lamp zo'n beetje door de hele unit danste.

Vega of Metalrush een PB sturen, die beheren de voorraad nokjes.
 

Andrew

600.000
Milord zei:
Is dit makkelijk zelf te repareren?

Nou, dat gaat je per lampunit wel een avondje kosten, hoor :Y . De lampunit moet niet alleen helemaal uit de auto gehaald worden, je mag vervolgens de lampunit op een werkbank of tafel helemaal uit mekaar halen. Het doorzichtige deel met een föhn o.i.d. verwarmen langs de rand waardoor de kit zacht wordt, waardoor je dat met een kunststof spie eruit kunt drukken. En vervolgens de glimmende/spiegelende delen eruit, gebruik daar wel iets van schone latex handschoenen voor want anders gaat het niet goed komen. Als je maar naar dat spiegelende laagje kijkt, dan is het al beschadigd, dus even een vingerafdruk wegpoetsen :N

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Eenmaal uit de auto en met een goed kacheltje om de kit mee te verwarmen zou ik zo'n 1-1,5 uur per kant rekenen. Je kunt het niet te gehaast doen, dan breek je de unit. Verder inderdaad zoals Andrew beschrijft werken, dan komt dat helemaal goed.

De lenzen kun je dan meteen schoonmaken, daar zit ongetwijfeld een vette laag in die je lichtbeeld wat belemmerd.
 
Klinkt als een behoorlijke klus.

Toch vindt ik het gek ivm de keuring, geen idee hoe dit in NL verloopt maar in BE controlleren ze de lichten toch op hun stand, vandaar.
Neemt natuurlijk het probleem niet weg, even bij Berry horen of die nog iets liggen heeft en anders zal ik me toch moeten wagen aan deze klus!

alvast bedankt voor de antwoorden!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Is een bekend probleem, de meeste lampunits krijgen hier op termijn last van. De bus die de reflector moet vasthouden is van een zwakke plastic constructie gemaakt. Niet om Berry zijn handel af te breken, maar de kans bestaat dat hij een goed setje opstuurt en dat het tijdens vervoer door de schokken alsnog afbreekt.

Het hoeft niet zo te zijn dat de lichtstand bij de keuring slecht is geweest, hij wordt op meerdere punten op zijn plaats gehouden.
 
't is dat ik er niet bepaald naar uitkijk om m'n lampunits uiteen te gaan zitten föhnen, heb het zo wel druk genoeg..

maar goed, wat moet dat moet zeker, ik veronderstel dat de aftermarket koplampen (van bv Vanwezel) niet beter zullen zijn dus kan ik er maar beter mee verder om deze te gaan repareren, heb Metalrush een PB gezonden ivm de nokjes.


@ Jacco, als je zegt dat ze op meerdere punten vastgehouden worden, wat kan ik dan nog best allemaal vervangen als ik het zootje dan toch open heb?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Alleen deze nokjes. De andere zijn kwalitatief beter.. Die heb ik bij normaal gebruik niet stuk gezien.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Willem

Ik heb bij mijn ouders nog van die kit liggen om de koplampen weer mooi dicht te sealen.
Als we het goed afspreken kan ik je misschien helpen om die nokjes te herstellen als je goed kan zien of ze weldegelijk loszitten.

Ik moet hier bvb in mechelen wel nog even checken of de lampunit in de oven gaat.
Dit is de makkelijkste methode. enkele minuutjes op een lichte temperatuur om de kit egaal warm en soepel te maken.

Die 3uur van jacco moet lukken als het enkel om de nokjes gaat; het kuisen van de kit-gleuf is wat moeizamer...

Afstelling van de lichten op de keuring kan nog perfect goed geweest zijn.
als de unit afgeregeld is met de nok reeds los; dan ligt het beeld goed he...
 
Oh, dat zou een grote hulp zijn!
Had eerlijk gezegd geen idee hoe ik eraan zou moeten beginnen.

Laat ik je iets weten zodra ik meer info heb over wanneer de nokjes bij mij kunnen zijn?

alvast heel erg bedankt voor het voorstel!
 
Ik heb er hier ook last van bij 1 koplamp, van de zomer gaan ze uit elkaar nu geen tijd.
Moet ook zeggen dat ik er niet veel van merk eigenlijk.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Marcel3.2 zei:
Ik heb er hier ook last van bij 1 koplamp, van de zomer gaan ze uit elkaar nu geen tijd.
Moet ook zeggen dat ik er niet veel van merk eigenlijk.

Valt op zich nog wel mee.

Ik heb wel een 'dansende' xenon ervaren toen die niet goed vasthing.
 
Bovenaan