Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koppakking of olie koeler

Hallo allemaal ,ik hoop dat ik hier goed zit ben net nieuw zeg maar.
Probleem met omega 2.5 v6 station 100 edittion .
Vanmorgen weer bij de opel geweest helaas vaste klant de laatste tijd .
Na het vervangen van riem spanrol waterpomp radiateur airco gevuld kleppen deksel pakking nokkenas sensor en wiellager is volgens hun nu de koppakking of de water koeler aan de beurt .
Het is een automaat aan het rijden merk je er niks van alleen na 4000 km gereden een halve liter koelvloestof weg en een lullig klein beetje olie .
De opel adviseerde niks meer te doen vanwege de kosten maar zo snel laat ik me niet uit veld slaan .
Iemand een goed idee ?? Zelf kan ik dit niet meer .
Groetjes Andre
 
Ha Andre,

Dit klinkt toch niet echt alarmerend. Komt er ook witte rook uit de uitlaat? Is het niet gewoon een koelvloeistoflekkage? Heeft de VOD het koelsysteem ook op druk gezet? (Zo gelijk drie vragen achter elkaar ;) ).

Ik zou inderdaad niet meteen allerlei forse reparaties laten uitvoeren maar het nog even aankijken. Wat heeft je Omega eigenlijk gelopen?

Groet,

Walter
 
Erg vervelend dat je dit soort klussen zelf niet meer kunt doen, André.
Maar ik vraag mij af of je dit soort klussen wel zelf wilt doen...

Nu moet even goed vastgesteld worden wat het huidige probleem is.
In jouw 'Wie ben ik...' draadje, spreek je echter over je olie-koeler. Hier praat je over je water-koeler (ik neem aan dat je eigenlijk dus je olie-koeler bedoeld).
Mocht het (één van) je koppakking(en) zijn, kun je dat herkennen aan olie in de bougie-schachten. Lekt je olie-koeler, dan heb je dat niet (of hij moet wel héél erg lek zijn, en dat lees ik niet in jouw verhaal).
Ik ga er nu wel even van uit dat ze voorgaande klus goed geklaard hebben. Maar het kán natuurlijk zijn dat bij de montage van één van voorgaande onderdelen iets niet goed gegaan is (Ja, ook [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro]-monteurs zijn maar mensen ;) ( :w Dennis ))

Bij mijn V6 was ook een koppakking lek. Bij de VOD hebben ze er een flinke tijd aan besteed om het lek te lokaliseren.
Uiteindelijk hebben ze er een pil in gegooid. Zelf heb ik het daar niet zo op... maar goed, hij blijft dicht... en eruit laten halen was echt een no-go.
Misschien is dat ook een (tijdelijke) oplossing voor jou. Dát kan alleen jouw VOD bepalen, want ik kan niet zien hoe jouw blok er aan toe is.
Laat je niet te snel uit het veld slaan en stel kritische vragen. Vraag ook gerust om garantie op zo'n grote reparatie. Je legt er tenslotte ook nogal wat geld voor neer (been there, done that :/ ).

:w Ruud
 
Hoi,bedankt voor jullie reactie even kort samen gevat als dat lukt haha .
De auto heeft 240000 gelopen en heeft geen rook alleen ff bij het starten .De auto is twee keer onder druk gezet maar mocht geen uitsluitsel geven helaas alleen maar gokken ,tja dure gok vind ik dan een ander zegt weer als het de olie koeler moet je olie vinden in het koelvloeistof reservoir nou die is brand schoon .Volgens de opel kan het ook de linker koppakking zijn maar aan de buiten zijde .Vorige maand is de d snaar met spanrol vervangen tevens de water pomp de radiateur .Drie maanden daarvoor de kleppendeksel en nokkenas sensor vervangen en de splitter achter het schut board van de koelvloeistof .Verder rijd de auto echt als een zonnetje weer ik weet niet of ik het al had gemeld het is een omega 2.5 v6 100 edittion station met alles er op en er aan .Ik hoop dat jullie wat meer weten nu en ik zal snel een paar foto,s er op zetten .
Groetjes andre
 
kan het niet zijn dat er nog lucht in het koelsysteem zit. Waardoor je nu nog koelvloeistof moet vullen.

Heeft de omega ecc? Dan zou de driewegklep of de slangen naar de kachel radiator kunnen zijn.

Gr jack
 
Hoi Jack, de auto heeft wel een ecc ,en de drie weg klep is vorig jaar ook al vervangen toen die lek was liep het er heel hard uit .
Ben terug geweest naar de garage en die hebben de auto weer op de brug gehad je zie inderdaad aan de bij rijders kant een spoortje van olie en koel vloeistof maar om te zeggen of het de olie koeler is of de pakking kunnen ze pas met zeker heid zeggen asl de boel is gedemonteerd helaas .
 
Olie én koelvloeistof ?
Dan zou ik zeggen: oliekoeler.
Als je kop lek is, is het meestal alleen koelvloeistof.

Dit moet snel aantoonbaar zijn als ze de plenum eraf hebben.
 
meestal de warmtewisselaar (oliekoeler)

hij zit midden tussen de beide cilinderkoppen en is evt buitente sluiten maar beide opties is een pens werk maaar dan zou je ook olie in je koelvloeistof moeten hebben evt scheurtje in een kop ? komt ook weleens voor laat hem anders een op druk zetten je koelsysteem dan evt kijken wat er gebeurt
 
Bovenaan