Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lampjes doen gek (automaat)

yoyo

The UK brothers
Hallo,
Ik heb de laatste week last van knipperende lampje, continu brandende lampjes en soms doet
hij het ook wel eens goed.

Ik heb het over de lampjes naast de keuzehandel voor de automatische versnellingsbak.
Ik dacht eerst aan kou, maar ook nadat de ergste kou weg was bleef het maar rommelen.

Het starten gebeurd gewoon goed maar de lampjes gaan dan allemaal tegelijk branden of
soms ook alleen zijn derde versnellingslampje (in wat voor voorwaartse versnelling ik de hendel ook zet).

En gisteren ging (nadat de hendel even van D naar z'n N en weer terug in D) naast de derde versn lampje ook
het service lampje branden (dat autootje met die steeksleutel) en had ook het idee dat het leek dat ik gewoon
direct in zijn D stond en daar zonder over te schakelen weg kon rijden alleen zeer traag optrekken en
ook de noodloop er nog eens bij.

Nadat ik de motor even had uitgezet was het Service lampje uit maar de "bak" lampjes bleven gek branden maar de auto reed gewoon normaal en schakelde ook prima.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik heb hem ook al een tijdje zonder de accu gezet (mogelijke reset) maar hielp niets.
Ook moet ik vertellen dat ik de schakelaar voor rijden met gladheid (naast de hendel ) niet meer aan krijg.
alles nagekeken maar alle stekkers zijn droog en niet aangeslagen door eventuele corrosie.
 

renepaul

Donateur 2024
En krijg je dan ook een waarschuwing in het display?
En heb je ook onder de auto gekeken naar de schakelaar op de bak zelf?
Mijn schakelaar voor gladheid doet het ook niet altijd.
Ga dit topic eens nauwgelet volgen
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Aart het lijkt mij alsof je automaat computer niet meer werkt.
Als de omega heel sloom optrekt wil dat zeggen dat de automaat nog puur hydraulisch schakelt.
Vermits je ook van wispelturige lampjes klaagt zou ik eens kijken naar zekeringen van je computer, en eventueel vocht in de passagiers voeteneinde. Daar zit nl. de computer...

Bij mij is toen de automaat computer uitgevallen, samen met o.a. abs, airbag, etc... Doordat de batterij leegliep bij een kapotte alternator.

Stijn
 
Alternator is overigens de dynamo [/Belgische Vertaler] _O-

Maar in diezelfde richting zou ik het ook zoeken, Aart.
Lijkt op een versnellingsbak-ECU die een beetje wispelturig (aan het worden) is...

@ René: bij jou kan het ook puur het lampje zijn, hè.
Als jij jouw Omi in zijn 'D' zet, daarna de winterstand inschakelt en weg rijdt, dan moet je merken dat ie in zijn 2e verzet vertrekt... is dat ook zo als het lampje niet aangesprongen is ?
 
R

Ralph

Gast
renepaul zei:
En krijg je dan ook een waarschuwing in het display?
En heb je ook onder de auto gekeken naar de schakelaar op de bak zelf?
Mijn schakelaar voor gladheid doet het ook niet altijd.
Ga dit topic eens nauwgelet volgen

kan alleen ingeschakeld worden bij een bepaalde tempratuur, en gaat uitgeschakeld worden boven een bepaalde snelheid.
 
R

Ralph

Gast
yoyo zei:
Hallo,
Ik heb de laatste week last van knipperende lampje, continu brandende lampjes en soms doet
hij het ook wel eens goed.

Ik heb het over de lampjes naast de keuzehandel voor de automatische versnellingsbak.
Ik dacht eerst aan kou, maar ook nadat de ergste kou weg was bleef het maar rommelen.

Het starten gebeurd gewoon goed maar de lampjes gaan dan allemaal tegelijk branden of
soms ook alleen zijn derde versnellingslampje (in wat voor voorwaartse versnelling ik de hendel ook zet).

En gisteren ging (nadat de hendel even van D naar z'n N en weer terug in D) naast de derde versn lampje ook
het service lampje branden (dat autootje met die steeksleutel) en had ook het idee dat het leek dat ik gewoon
direct in zijn D stond en daar zonder over te schakelen weg kon rijden alleen zeer traag optrekken en
ook de noodloop er nog eens bij.

Nadat ik de motor even had uitgezet was het Service lampje uit maar de "bak" lampjes bleven gek branden maar de auto reed gewoon normaal en schakelde ook prima.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik heb hem ook al een tijdje zonder de accu gezet (mogelijke reset) maar hielp niets.
Ook moet ik vertellen dat ik de schakelaar voor rijden met gladheid (naast de hendel ) niet meer aan krijg.
alles nagekeken maar alle stekkers zijn droog en niet aangeslagen door eventuele corrosie.

selectorschakelaar aan de zijkant van de bak schoonmaken, de stiften en plaatjes zijn waarschijnlijk verroest of maken geen contact. als dit gebeurd gaat de bak in de noodloop en gaan de lampjes gek doen, is bekend probleem. ook de stekker achter de accu is een bekende, maar dan krijg je in het display de melding "automaat" of iets dergelijks.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
ralph zei:
renepaul zei:
En krijg je dan ook een waarschuwing in het display?
En heb je ook onder de auto gekeken naar de schakelaar op de bak zelf?
Mijn schakelaar voor gladheid doet het ook niet altijd.
Ga dit topic eens nauwgelet volgen

kan alleen ingeschakeld worden bij een bepaalde tempratuur, en gaat uitgeschakeld worden boven een bepaalde snelheid.

Niet helemaal waar volgens mij. Ik kan die stand ook in de zomer inschakelen.

Werkt niet i.c.m. sportstand.
 

Vega

Medewerker
Administrator
B-Buster zei:
Niet helemaal waar volgens mij. Ik kan die stand ook in de zomer inschakelen.

Werkt niet i.c.m. sportstand.

Klopt, kan altijd ingeschakeld worden ongeacht de temperatuur.
Schakelt automatisch uit bij 80Km/u.

Waarschijnlijk is het wat Ralph omschrijft problemen met de selectorhendelschakelaar, is een bekent probleem.
 

yoyo

The UK brothers
Ik ga de komende week de auto eens op de brug zetten en eens kijken hoe ik bij die schakelaar kan komen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
Alternator is overigens de dynamo [/Belgische Vertaler] _O-

Maar in diezelfde richting zou ik het ook zoeken, Aart.
Lijkt op een versnellingsbak-ECU die een beetje wispelturig (aan het worden) is...

@ René: bij jou kan het ook puur het lampje zijn, hè.
Als jij jouw Omi in zijn 'D' zet, daarna de winterstand inschakelt en weg rijdt, dan moet je merken dat ie in zijn 2e verzet vertrekt... is dat ook zo als het lampje niet aangesprongen is ?

Srry Ruud,
België-Nederland : 1-0 ;)
20g1xqt.jpg
 
Het feit dat er linksboven in de hoek TIS 2000 staat, zegt wat mij betreft al meer dan genoeg. Daar zitten ZO veel vertalingsfouten in, en woorden/zinnen die gewoon niet kunnen/kloppen, da's niet normaal meer. Zelfde geld voor EPC. Technische woorden/termen/onderdeel benamingen die gewoon zo slecht vertaald zijn dat je hardop begint te lachen. Veelal slechte vertalingen vanuit het Engels, terwijl er ook gewoon goed passende Nederlandse vertalingen voor zijn. |:(
 

yoyo

The UK brothers
@Ralph,

Als ik die selector eraf haal moet die dan open?
(rondvliegende pennetjes,kogeltjes en veertjes?)<br /><br />-- 19 jan 2011 19:32 --<br /><br />De positie schakelaar schoongemaakt (staat in techniek onder " How to.....")
 
Bovenaan