Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

lmm

renepaul

Donateur 2024
Vandaag de omi opgehaald omdat hij een storing had op de 1e lambda (voor de kat. dus). Melding was "niet aanwezig".
Echter na vervangen komt er een nieuwe storing.
Die aangeeft dat er iets mis is met de lmm.
Na controle blijkt de draad die er in zit wat slijtage te vertonen

Heb de omi toch maar meegenomen zonder nieuwe lmm
Want daar hing weer een flink prijskaartje aan.
Ik wil deze dan zelf gaan vervangen.
Wil graag advies over welke dan de beste lmm zou zijn om nieuw erin te steken?

Heb ook onze hofleverancier al benaderd voor een tijdelijk exemplaar voorlopig.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik zou een Bosch versie nemen, ik heb er voor mijn Omega 2 besteld via eBay, kosten vielen zo een stuk minder hoog uit.
 

renepaul

Donateur 2024
Net de auto opgehaald, en gelijk een kopie van de foutcode's meegekregen.

p0100(2)
p0170(2)

Even gezocht hier, en duid zeker op de lmm.

Even wachten tot ik een vervangend exemplaar kan wisselen, en dan nog eens kijken.
Als de storingen dan weg zijn, wil ik er een nieuwe insteken.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Heeft Berry geen goede gebruikte? Als die het goed doet is het zonde van je geld er alsnog een nieuwe in te zetten.
 

renepaul

Donateur 2024
Vandaag de lmm vervangen voor een exemplaar van Berry.
Maar nu kom ik er achter dat mijn lmm niet goed bevestigd zat (2e slangklem véél te ver naar achteren) 7(8)7
Hij heeft dus misschien niet goed luchtdicht gezeten......
Nu maar even rondrijden met de vervanger, en kijken hoe het gaat.

Moet ik nu wel de storing laten wissen? of verdwijnt deze vanzelf?
Wel een min puntje voor mijn VOD :'( :'(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is wel een beetje jammer van ze...

Storing blijft erin staan tot deze gewist is, maar heeft geen nadelig effect als de huidige zijn werk goed doet.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Lampje gaat uit (mist de LMM goed is, zo te zien wel :P ) maar in het motormanagement blijft de foutcode wel staan tot hij gewist wordt. Voor de toekomst is het wel nuttig die eruit te halen, zodat je t.z.t. niet door oude codes op het verkeerde been kan worden gezet.
 

renepaul

Donateur 2024
Ok, duidelijk.
Zal de code's laten wissen.
En vanmiddag de eerste lmm weer eens terugplaatsen, maar dan met de klemring op de juiste plek.
misschien heeft die wel valse lucht gegeven.
 

renepaul

Donateur 2024
Het verhaal gaat verder.

Een dag met de oude lmm gereden, en MM lampje weer aan.
Weer omgewisseld met de vervanger.
Echter....
Met de vervangende lmm krijg ik nu vermogensverlies, maar geen MM lampje.
Als de motor koud is gaat het goed, maar zodra die warm is blijft het toerental rond de 3500 hangen, en kan ik niet harder dan 60-70.
Hij wil dus niet verder opschakelen.
Gisteren dan maar weer de oude terug gemonteerd, en rijdt dan weer als vanouds.
Maar wel met MM lampje aan.

Zal ik dan toch een nieuwe erin moeten steken?? :?
Alle info is welkom mannen
 

renepaul

Donateur 2024
Morgen samen met de VOD eens naar de LMM kijken.
We gaan eerst de foutmeldingen eruit halen, dan de vervanger erin, en dan weer uitlezen.
Hij gaat met de vervanger in noodloop als de motor warm is.
Ben benieuwd morgen, en hoop dat er een duidelijk antwoord uitkomt.
 

tonboy

Verbannen
Die noodloop had ik precies zo, en ook de rest lijkt me bekend voor te komen.
Uiteindelijk heb ik zowel de krukassensor en de nokkenassensor verwisselt als mede de draden naar de nokkenassensor toe.
En het probleem is toen pas verdwenen.
Foutcodes varieerden van nokkenassensor, krukassensor tot lmm fouten. Staar je dus niet blind op de foutcodes.
Succes met het uitdokteren
 
R

Ralph

Gast
Dat uitdokteren is aan mij wel besteed met de etters van de cat. 2.2, laat eens een grafiek maken of laat er een blackbox op meedraaien na het resetten.
Ik geef de melding alvast weg: CATALYST BELOW EFFICENTY.
Diagnose:

1. het verschil tussen de lmm van een Y en een z motor zijn verschillend. fout is zo gemaakt.
2. lekkage spruitstuk waardoor de achterste lambda getal hoger is in het warm draaien dan de voorste, bekend probleem en is relatief makkelijk op te lossen.
3. lambda getal valt hoger uit dan 0,91 en duidt op versleten of verkeerde bougies of lekkage. teveel zuurstof aanwezig in de uitlaat gassen.
4. warm draai periode wordt overschreden van de maximale tijd.
 

renepaul

Donateur 2024
Ralph zei:
Dat uitdokteren is aan mij wel besteed met de etters van de cat. 2.2, laat eens een grafiek maken of laat er een blackbox op meedraaien na het resetten.
Ik geef de melding alvast weg: CATALYST BELOW EFFICENTY.
Diagnose:

1. het verschil tussen de lmm van een Y en een z motor zijn verschillend. fout is zo gemaakt.
Allebei de LMM waren identiek.

2. lekkage spruitstuk waardoor de achterste lambda getal hoger is in het warm draaien dan de voorste, bekend probleem en is relatief makkelijk
op te lossen.
Ontdekt dat er 1 bout van het uitlaatspruitstuk is afgebroken.

3. lambda getal valt hoger uit dan 0,91 en duidt op versleten of verkeerde bougies of lekkage. teveel zuurstof aanwezig in de uitlaat gassen.
Lambda waardes waren goed.
Bij Beide LMM de melding "Arm mengsel"
Echter bij de vervanger ook nog een luchtstroom afwijking

4. warm draai periode wordt overschreden van de maximale tijd.
??<br /><br />-- 07 maart 2015 11:58 --<br /><br />Bedankt voor het meedenken mannen.
De VOD gaat maandag met de techneuten aldaar in overleg of er wel of niet een nieuwe LMM moet komen,
Of dat het spruitstuk enige invloed kan hebben.

Wordt weer vervolgt.
 
R

Ralph

Gast
lekkage spruitstuk waardoor de achterste lambda getal hoger is in het warm draaien dan de voorste, bekend probleem en is relatief makkelijk
op te lossen.
Ontdekt dat er 1 bout van het uitlaatspruitstuk is afgebroken.

FOUT 1

3. lambda getal valt hoger uit dan 0,91 en duidt op versleten of verkeerde bougies of lekkage. teveel zuurstof aanwezig in de uitlaat gassen.
Lambda waardes waren goed.
Bij Beide LMM de melding "Arm mengsel"
Echter bij de vervanger ook nog een luchtstroom afwijking

FOUT 2

nu heb je 2 dingen die niet goed gaan, arm mengsel word bereikt doordat er een teveel aan zuurstof in de gassen zit. :?
 
Bovenaan