Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Luchtrooster verlichting

yoyo

The UK brothers
Het viel mij op dat ik geen verlichtte 'nulletjes" heb en ook in de draaiwieltjes zit geen verlichting.
In de hieronder getoonde (en geleende foto van Ruud) zie ik dat de omcirkelde draad/fitting wel zit
aangeslotenzit en waarschijnlijk een transparant licht doorlatend stukje kunststof verlicht en waarschijnlijk
laat ook het Nulletje op het dashboord ook licht door (zie pijlen)

Luchtrooster%20links%20(%20metalrush%20).jpg


Ik heb hier in het draaiwieltje een niet lichtdoorlatend stuk wit plastic in zitten.
Dit is idem dito aan de rechterzijde ,(op deze foto wel aangesloten) bij mij niet en ook geen lichtdoorlatende kunststoffen items.

Luchtrooster%20rechter%20zijde.jpg


In de Middensector zat ook geen ldg =(lichtdoorgevend) item maar wel in de draaiwieltjes!
Ik zag bij Danny een foto (zie hier onder) waar er een LDG beugeltje aanwezig was waardoor ik op zoek ging , ik vond deze maar
hier zat aan het uiteinde een "Nulletje" wat door de omlijsting van het rooster hoort te komen.
Bij mij echter is dit gewoon een wit Nulletje dat aan de buitenkant zit en géén licht door laat (bij peter goed kunnen zien dat dit dus ook
echt het geval was dmv een oogverblindende lichtbundel vanuit zijn ledbalk.)
Ik heb deze dus met een boortje en een klein vijltje precies op de plek van het witte Nulletje een gaatje gemaakt waardoor ik het LDG
Nulletje door de omlijsting kon "prikken"en zodoende weer een verlicht middenrooster heb.

Luchtrooster%20Midden%20(%20Danny%20).jpg


Luchtrooster%20Midden%201%20(%20Danny%20).jpg


Mijn vraag is dus aan jullie,... wie heeft er wel verlichting in de zijkanten en wie niet.
Als diegene die dit wel heeft eens kan kijken of de Nulletjes aan weerszijde door de omlijsting heen komt gestoken of dat er wel licht door
het nulletje komt als deze gewoon in één geheel met de omlijsting is.
Ook de draaiwieltjes aan beide kanten zijn bij mij gevuld met een wit stukje plastic wat niets doorlaat.

Graag hoor ik wat en hoe jullie het hebben.(pleazeeeee) :Y
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Bij mijn beide Omega's zijn zowel draaiwieltje als O verlicht. Zo hoort dat ook.

Die lampjes gaan echter wat makkelijk stuk, bij m'n B1 gingen ze achter mekaar binnen een maand RIP.
 
Volgens mij zijn die bij mij nu niet verlicht (omega B2 facelift bj 2000) eens neuzen van de week of er lampjes zitten... Dacht trouwens ook dat mijn vorige omega's (B1's) wel lampjes hier hadden. Nooit aan gedacht eigenlijk :)
 
Bij m'n huidige B2 zijn ze wel verlicht, bij de vorige B1 waren het ook gewoon witte nulletjes.
 
Lijkt mij bijna overbodig om te zeggen dat bij mij alles verlicht is :Y

Heb er eigenlijk nooit op gelet maar zal eens kijken hoe het precies zit..
 

yoyo

The UK brothers
Er schijn dus toch verschil in te zitten, want bij de één doen ze het wel.
Zullen dus wel "strak" in de omlijsting zitten anders laat het gewoon geen licht door.

En bij een andere facelift is er waarschijnlijk toch bezuinigd op deze verlichting
want daar zit dus helemaal niets en ook geen voorbereiding in de vorm van een
LDG kunststoffen begeleiders ofzo.
Het enigste wat er bij mij wel in zat zijn de streepjes die wel licht doorlaten en links
een stroomkabeltje voor het lampje en rechts zal ook wel ergens achter het dashboord
liggen.
Maar ik ben bang dat ik eerdaags toch even naar de sloop moet om wat ldg dingen te scoren.

(kan ik gelijk ook eens kijken of er ergens gsm/gps kabels (van achter naar voor) liggen)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Help mij er aan denken dat ik de losse lucht monden thuis eens bekijk hoe die opgebouwd zijn.
Bij mijn weten zijn men beide b2 dashboard's volledig verlicht.
Hoe het exact opgebouwd is, weet ik niet vanbuiten.

Grtz
 
Bij alle Omega's is dit voorbereid, maar niet op alle modellen geleverd het is iets wat op de duurdere modellen zit ! ;)


Als het goed is de bedrading ook aanwezig weg getaped tegen de kabelboom.
 
Sjors-V6 zei:
Bij alle Omega's is dit voorbereid, maar niet op alle modellen geleverd het is iets wat op de duurdere modellen zit ! ;)


Als het goed is de bedrading ook aanwezig weg getaped tegen de kabelboom.


Klopt. Maar ik weet uit eigen ervaring dat die "voorbereide bekabeling" ook lang niet altijd overal aanwezig is waar hij zou moeten zijn. Soms heb je 20x dezelfde uitvoering, waar maar bij 19x de kabels voorbereid zijn. Er zal vast wel een reden zijn waarom die enkele dat niet heeft; maar tot op heden is mij dat niet bekend. Ik weet uit eigen ervaring dàt het zo is, maar de reden?? :| Misschien prijstechnisch een verschil, of iets qua bouwjaar, "speciale" uitvoering/aanbieding, of wat dan ook.


Voor zover ik weet, heeft de mijne het ook. Morgenvroeg eens erop letten! _O-
 

yoyo

The UK brothers
Oke weer wat verder dus, voorbereid is hij wel, maar dan houdt het op.

Dus als het wat beter weer wordt weer maar eens in het rond gaan kijken
naar een linker en rechter luchtrooster.
 
Heb dit verhaal al eens gevraagd op Opel forum. Ben er inmiddels achter dat mijn B1 dit ook heeft en dat alles kapot was. Links en rechts doen het inmiddels weer, moet nu naar Breda voor meer lampjes. Dit weekend midden aan de beurt en ik denk ook dat er dus achter tussen de voorstoelen ook wel licht in zal horen. Volgend projectje zeg maar...........
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik heb net even in de EPC gekeken en je hebt inderdaad Omega's met en zonder verlichting in de luchtroosters.
 
Ben eruit, alles werkt nu. Moet wel zeggen dat die middelste met hetzelfde wattage veel minder licht geeft dan de buitenste, Achterin zit voor zover ik kan zien geen verlichting in het luchtrooster tussen de stoelen.
Voor de nieuwsgierigen onder ons, ik heb een B1 MV6 X30XE van 1999, en daar zit dus standaard verlichting in de roosters
 
Bovenaan