Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

maat winterbanden?? mv6

ik kan een set vredestein winterbanden kopen in de maat 205-60-16 92H. zijn dit goede banden kwa maat en snelheid?? ze komen onder een peugeot vandaan geloof ik,
ik wil ze op mn originele mv6 velgen leggen van 7j breed.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
nope, maat niet goed.

er staan al een aantal keren goede maten vermeld op het forum
195.65 r15
205.65 r15
225.55 r16
235.45 r17<br /><br />-- 13 okt 2011 11:19 --<br /><br /><a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=47&t=2420&start=10&hilit=winterbanden" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=47&t=2420&start=10&hilit=winterbanden</a>
 
was dat nou ???? waarom zou dat niet kunnen de rol omtrek is iets kleiner als van een 225-55-16 dus het kan prima juist prima omdat de band wat smaller is als orgineel dan heb je er juist meer aan omdat het beter in de sneeuw en ijs drukt dor de smallere voet print van de band

ik zie geen enkel probleem om ze er onder te zetten
ik rij zelf op 205-50-17 op bmw velgen staat ook niet in de lijst maar rijdt zoveel fijner in de winter

er kunnen zoveel maar maten onder de omega's dan ze zelf voorschrijven<br /><br />-- 13 okt 2011 16:58 --<br /><br />als je maten ed wilt vergelijken kan je deze omreken module gebruiken als de rol omtrek gelijk is en je geen bizarre maten neemt gaat het gewoon passen je kan zelfs de velg meten invoeren en dan zien hoe het in je wielkasten gaat passen ik gebruik deze site bijzonder veel op het werk tot nog toe 100% kloppend
 
ik bedoel deze

<a class="postlink" href="http://www.rimsntires.com/specs.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.rimsntires.com/specs.jsp</a>
 
Dan moet je alleen geen duits kenteken hebben. Mijn volvo werd laatst afgekeurd op foute bandenmaat. Zat 185 op ipv 195. En 195 is de minimale maat voor de v40.
 
Een maat breder, smaller, hoger of lager maakt niet zo veel uit. Hoog uit klopt je teller niet 100% maar dat doet die af fabriek al niet.
Veel verschil gaat het niet zijn. Wil je het zeker weten? Even vooraf en achteraf met de tomtom rijden om de werkelijke snelheid te controleren ten opzichte van de snelheidsmeter.

In de winter geldt dan weer wel dat smaller in principe beter is vanwege meer gewicht per opervlakte. Let wel op het draagvermogen van de band. De omega heeft een behoorlijke aslast, deel die door 2 en je hebt het draagvermogen dat de banden zouden moeten hebben. De snelheidsindex is enkel belangrijk wanneer je ooit zulke snelheden rijdt.

Kies in ieder geval voor merkbanden en niet voor die goedkope chinese zogenaamd uit de zelfde fabriek bagger bandenmerken.

Maar dit is slechts mijn mening en totaal niet wetenschappelijk onderbouwd ;)
 
gewoon_mark zei:
De snelheidsindex is enkel belangrijk wanneer je ooit zulke snelheden rijdt.

Kies in ieder geval voor merkbanden en niet voor die goedkope chinese zogenaamd uit de zelfde fabriek bagger bandenmerken.

Maar dit is slechts mijn mening en totaal niet wetenschappelijk onderbouwd ;)
Daar maak je een mooie uitglijder, Mark (om maar in dezelfde metafoor te blijven :P).
De snelheidsindex wordt ook aangehouden bij winterbanden. Let hier dus op!
Kán jouw auto 250 km/uur halen ? Dan moeten ook jouw winterbanden die snelheid aan kunnen.
I know: geen mens, met gezond verstand, gaat 250 km/uur in de sneeuw rijden, maar ze moeten het wél aan kunnen.
Krijg je een ongeval en kijken ze toevallig naar je banden, kan het wel eens héél vervelend aflopen als je snelheidsindex niet klopt.
Chinese banden idd lekker daar laten. Níet aan beginnen (testen genoeg die dat (kunnen) bevestigen).
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Niet juist Ruud, je mag winterbanden hebben met een lagere snelheidscodering dan je auto zou kunnen halen.

Officieel hoor je dan een sticker met de max. snelheid van de banden op een voor de bestuurder zichtbare plaats op het dashboard te plakken.
 
klopt helemaal de snelheidscodering is niet verplicht de sticker wel . wat metalrush zegt snap ik ook je rijdt idd niet in de sneeuw 250 alleen als er geen sneeuw ligt en het het weer laat het toe dan, kan je wel 250 rijden in duitsland daar zit de zin juist in als het kan mag je dat dr mee rijden
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
henri zei:
... wat metalrush zegt snap ik ook je rijdt idd niet in de sneeuw 250 ...
Er zijn er die daar anders over denken :P
<a class="postlink" href="http://www.nokiantyres.com/fastest-on-ice" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.nokiantyres.com/fastest-on-ice</a>
 
Sorry hoor, mij is anders verteld.
Sterker nog: ik vraag mij serieus af wat de politie zal doen in een geval van een ongeluk waarbij aan de snelheid wordt getwijfeld...
"Oooooh, hij heeft een sticker waarop staat dat ie niet harder mag dan 160km/uur... dan zal ie vast niet harder hebben gereden."

Enne Stijn: die banden mogen niet in NL (in België waarschijnlijk ook niet... hoewel het verschil op de Belgische wegen waarschijnlijk niet zal opvallen _O- ).
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat heeft dan niets meer met de banden en de regelgeving daaromheen te maken, maar met een waardeloze bestuurder die daar als zodanig op afgerekend kan worden. ;)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
Enne Stijn: die banden mogen niet in NL (in België waarschijnlijk ook niet... hoewel het verschil op de Belgische wegen waarschijnlijk niet zal opvallen _O- ).

In België mogen ze wel ;)
En inderdaad het verschil ga je voor en na niet merken :P

Maareuh, ivm het stickertje:
In België is het i.i.g. zo dat een winterband mag gemonteerd worden met een lagere snelheidsindex mits vermelding van de maximale snelheid voor een op de bestuurder zichtbare plaats op het dashboard.
 
Bovenaan