Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

!!!!!!!!!!! MOORD !!!!!!!!!!!

Ik ben maandag met de kersverse omega diesel naar de APK keuring geweest.
Nou, ik kan jullie vertellen dat het niet leuk was voor iemand als mij, die voor de eerste keer met een diesel naar de keuring gaat.
Voorzichtig vraag ik de beste man nog, hoeveel toeren moet de motor maken met de roetmeeting ?????????
Zegt hij, beetje verbaast ------------------ VOL GAS :F :? 8)7 :?
WAAAAAAAAAAAAAAAAT !!!!!!!!!!!!!!!!!! VOL GAS met een 2.5 ltr diesel, ;w :'( is mijn reactie, daar sloop je toch zo'n motor mee.
Neuuuuuuuu zegt hij, dat valt wel mee 7(8)7
Nou beste omega liefhebbers, ik noem de APK vanaf nu ...................MOORD !!!! , met voorbedachte rade.

Groeten Arend.
 
Doen ze hier al jaren. :F
Ik ben er ook geen voorstander van. De ene keurder doet het al met wat meer behoud als de andere maar ze trappen hem toch telkens aardig op z'n staart.
Je moet daarom zeker steeds zien dat hij op bedrijfstemperatuur is.
 
Idd, ik vind het nog steeds de meest stompzinnige keurig ever...
De malloot die dit verzonnen heeft, moeten ze alsnog een voettocht naar Zuid-Africa verplichten :(

Ik heb ze ook wel eens gevraagd: Welke bestuurder rijdt met een diesel, ónbelast, vol gas ?
"Tja", was het antwoord, "Geen idee... maar zo zijn de regels nu eenmaal."
"En gaat ie stuk dan zal ie wel niet helemaal goed zijn geweest."

Tja, makkelijk lullen voor zo'n garagist... die hoopt natuurlijk op een leuke reparatie...
Maar wat Martijn zegt, vind ik wel een goeie :Y
 
precies een maat van mijn is simple gezegt een expert in dieselmotoren O-) meer dan 30 jaar ervaring en zelfs
die zegt het

7(8)7 7(8)7 knars gek zijn ze ze moeten een kortetijd een bepaalde toeren halen en dat is niet volgas
maar ja dan zijn ze er makkelijk van af hé 7(8)7 7(8)7
 
Dit om allemaal om te testen of de wagen voldoet aan de wettelijke uitstootnorm.
En wat doen we dan met een diesel om zeker te zijn dat hij vlekkeloos door de keuring geraakt....
We zetten hem op de autostrade vlak voor de keuring en rijden eens een stuk 160 in 4de en voila....'t is in orde.
Alle roet en vuiligheid uit de uitlaat is verdwenen. De rotzooi is teruggeschonken aan moeder natuur en voor de keuring is hij in orde.
't Is ronduit belachelijk maar ze vragen erom.
 
1 blikje toevoeging van 2 tientjes en hij roet niet meer

en ja het moet kunnem we wel jammeren maar het is wetgeving ik ben zelf keurmeester en ik breng ze goed warm geleidelijk op toeren en laat ze geleidelijk terug en mee kan je niet doen
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Waar je wel moet op letten en eventueel op voorhand op drukken is dat ze de motor voldoende lang laten nalopen alvorens weer stil te leggen.
Je turbo wordt op volle toeren gejaagd en is enkel gelagerd op motorolie.
Leg je je motor stil, dan val je turbo dus zonder lagering.
Meer nog, hete olie kán gaan aankoeken in de leiding met verstopte leiding tot gevolg.

Ik ben misschien een zaag over dat nadraaien/nakoelen maar het is belangrijk
 
Maak het al jaren mee ! kan prima, je kan het niet vergelijken met een Benzine motor ! mits de motor goed warm is en en wij laten de TD's ook altijd een tijd na draaien om de reden welke Stijn ook verteld.



Groetss,
Sjors
 
Heb er dubbele gevoelens bij, maar mits de motor fatsoenlijk warm gereden is, en de olie dus op bedrijfstemperatuur is(en niet alleen de koelvloeistof....), + dat de motor in goede conditie is, moet dit technisch en praktisch geen enkel probleem zijn; voor welke motor dan ook. Vervolgstap is dan wel weer dat je de motor laat nadraaien, zeker met turbo(zoals hierboven ook al gezegd is),maar technisch bekeken moet de motor het zonder ook maar 1 enkel probleem kunnen hebben. Een beetje goede keurmeester controleert bij zo'n diesel(zeker bij hoge km-stand), dan wel eventjes het oliepeil en de conditie van de olie, maar daarvanaf gezien; no problemo. Sterker nog; ik wordt onderhand een beetje gek van de mensen wat maar blijven roepen dat hun dieselmotor er niet tegenkan. Mits jij een technisch goede, en goed onderhouden motor hebt; KAN die ertegen. Dat het een domme regel van de rdw is; zeker weten. Dat het een beetje "raar" is dat zo'n dieselmotor in 1x volgas wordt gejaagd; kan ik inkomen. Maar continu dat gezeur tegen een keurmeester over die diesel die het niet aankan; bah. Voor dat verhaal moet je niet bij mij of een andere keurmeester zijn, maar bij de RDW. Een keurmeester kan er alleen voor zorgen dat hij goed zorgt dat je motor warm is(desnoods even rondje rijden ermee, wat hij zowieso moet doen als het bedrijf nog geen remmentestbank heeft; mag nu nog), de olie controleren en het geleidelijk doen/laten nadraaien. Meer kan een keurmeester niet doen. Een keurmeester heeft ook maar de regeltjes op te volgen die de RDW bepaalt.


En voor degene die blijft volhouden dat het niet kan; zet de vergelijking tussen het onbelast hoogtoerig draaien van een benzinemotor even uit je hoofd, want dit is in geen ENKEL opzicht vergelijkbaar met een dieselmotor.
 
Bovenaan