Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Motor Y22TDH kapot?

Gisteren boordcomputer: "koelvloeistof niveau laag". Ik vul +-1l koelvloeistof bij en vertrek naar mijn werk 65km ver en hoofdzakelijk snelweg. Onderweg temperatuur in het oog gehouden, niks vreemd ermee en geen rook achter de wagen te zien.

s'Avonds op weg terug na +-12km weer: "koelvloeistof niveau laag". Ik stop een paar 3km verder aan een tankstation langs de snelweg en vul +-1,75l bij en rij verder naar huis.

35km later rij ik de snelweg af en krijg weer: "koelvloeistof niveau laag" te zien. Nu doe ik de rest van de 5l koelvloeistof die ik bij had erin om toch thuis te geraken.
Eens thuis kijk ik hoeveel er nog in het koelvloeistof reservoir zit en dit is op een punt dat het net niet word aangegeven dat het koelvloeistof niveau laag is.

Ik zie ook nergens water liggen onder de wagen en niet op de onderplaat. Nergens vind ik een lek van koelvloeistof. Ik kijk de vuldop van de motorolie na en alles lijkt in orde, geen sludge te zien en geen rook achter de wagen te zien als ik ermee reed.

Toen trok ik de peilstok van de olie er eens uit en merkte tot mijn verbazing dat het olieniveau tot +-15cm boven het hoogste goede peilniveau staat.

Wat is er aan de hand?
 
Het eerste wat ik dacht: waar heb je al die koelvloeistof bijgevuld?
Maar dit zou wel eens kunnen duiden op een lekke koppakking.
Klinkt als een behoorlijke interne lekkage. Dit zou zeker witte rook en sludge moeten gaan geven.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Vijftien cm hoger dan het hoogste niveau? Dat is erg veel... en heel erg niet goed. :N

Ik deel Dennis zijn vermoeden en vrees dat je koppakking is doorgeslagen.
 
Ik vermoed ook hetzelfde en ik zou er ook niet meer mee rijden. Is niet goed als het te druk is in de Carter.
Veel succes verder
 
Even tussendoor, ik heb dit topic op de verkeerde plaats gestart. Mijn excuses hiervoor modderators.

@lowflyer: bedankt

De koppakking....dat is zeker een kostelijke zaak als je het niet zelf kan doen.
Daarnet even gaan rijden -+5km en veel grijs/witte rook achter de wagen, de wagens achter me moesten hun mist lichten aanzetten :-(

Morgen naar de garage ermee en eens zien wat het kostenplaatje zal zijn. Als dit me te hoog is doe ik de wagen de deur uit en kijk ik weer voor een benzine, al teveel problemen gehad met deze diesel. Eerst luchtmassa meter stuk, dan pompje deurvergrendeling bestuurderskant stuk 2x, elektrische spiegel passagierskant werkte niet meer(verwarming en regeling niet), ruitensproeier bakje lek. Nu dit weer, sinds aankoop 3 jaar geleden al bijna da aankoopprijs aan kosten gehad, volgens mij heb ik een omega zorgenkindje tussen alle omega's gekocht.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En wat de aanschafprijs was ofwel wat je voor die zaken die genoemd worden betaald zijn.

Servo's centrale vergrendeling zijn een kwaaltje, lekkende ruitensproeier reservoirs idem. Benzine of diesel maakt daar weinig uit. Hetzelfde gaat op voor de LMM's.


Topic verplaatst naar het juiste forumdeel. :)
 
Er waren nog kleine dingetjes. Op luchtmassa meter na alles bij een officiële Opel garage laten doen. Ben er wel achter gekomen dat die mij serieus veel heeft aangerekend voor materiaal en werken.

Luchtmassa meter vervangen volgen offerte bij hun, werk inbegrepen 347,91€ zonder btw kosten. Ikzelf heb toen eentje online besteld, een nieuwe originele opel part 123,76€ thuis geleverd.
Werk was 5 minuten 2 schroeven los, lmm eruit, nieuwe lmm erin en 2 schroeven vast en klaar.

Sindsdien zien ze mij er niet meer, zelfs als ik daar dezelfde dag nog een nodig onderdeel zou kunnen krijgen en ergens anders er 3 maanden zou moeten op wachten!

Heb nu een goede garagist gevonden die eerst even bellen en zeggen wat er stuk is en hoeveel de kosten zouden zijn. Ook laten ze toe dat je zelf onderdelen voor de herstelling zoekt(wat goedkoper uit kan komen in veel gevallen) en bezorgd.

Mn vrouw was in haar opel agila aangereden en toen heb ik zelf veel onderdelen voor herstelling mogen leveren zonder problemen wat ik wel op prijs stelde want het kwam een pak goedkoper uit voor ons.

Ben benieuwd wat me dit om te herstellen zal gaan kosten. Iemand een richtprijs om koppakking te herstellen?
 
Een garagist moet ook zijn brood verdienen zoals iedereen, daar ben ik het volledig mee eens.

Maar voor een werk van 200€, 700€ vragen is ronduit een maffia praktijk.
 

Joep

Verbannen
Altijd klote zoiets, en tja, de prijzen van de Opel dealers kijkt niemand meer van op. Geldt niet alleen voor Opel overigens.
Succes met het verdere proces.
 
Mijne gaat altijd naar de dealer. En ik schrik iedere keer weer van de prijzen. Ben nu teruggevallen op de reguliere onderhoudsbeurten bij de dealer en de rest zo veel mogelijk zelf, mijn opa heeft sinds kort een vier koloms brug in de werkplaats staan.

De reguliere onderhoudsbeurten wel via opel omdat ik hierbij de garantie en wegenwacht service Europa erg aantrekkelijk vind. (ik zit regelmatig in het buitenland en dan is die zekerheid dat je geholpen wordt met eventueel vervangend vervoer de meerprijs voor mij wel verandwoord.)

Heb je er al aan gedacht ergens een ander blok (met minder km's) te zoeken? misschien is dit kostentechnisch interessanter.

Q
 

Joep

Verbannen
Ik zou kostentechnisch zoveel mogelijk zelf doen dan je geld bij de dealer achterlaten. Daarbij hebben we hier DE Omega dokter (Ralph) die het voor beduidend minder centen beter kan en als de meeste dealers. Een dealer (maakt niet uit welk merk) kan veel vervangen, maar repareren is er niet meer bij want vervangen is makkelijker. Dat zijn vaak de geluiden die ik om mij heen, met name op m'n werk, een beetje hoor.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je wilt vaak ook niet dat een dealer met zijn uurtarief iets gaat repareren, vervangen kost dan al snel minder.
 
Joep zei:
Ik zou kostentechnisch zoveel mogelijk zelf doen dan je geld bij de dealer achterlaten. Daarbij hebben we hier DE Omega dokter (Ralph) die het voor beduidend minder centen beter kan en als de meeste dealers. Een dealer (maakt niet uit welk merk) kan veel vervangen, maar repareren is er niet meer bij want vervangen is makkelijker. Dat zijn vaak de geluiden die ik om mij heen, met name op m'n werk, een beetje hoor.

Klopt helemaal, zo veel mogelijk zelf doen. Ooit is het ook de tijd die ik hierin mis, en de meerwaarde van wegenwacht op de auto is voor mij doorslaggevend. moet wel melden dat ik 4 opeltjes bij die dealer heb lopen voor vooral de olie beurten, de omega, 2x zafira b 1.9 cdti en een opel corsa c 1.2.
 
R

Ralph

Gast
kopbouten 8 euro per stk
pakking 60
uitlaatpakking 30
inlaat pakking 30
vlakken 35
olie
oliefilter
koelvloeistof

prijzen zijn fictief dus even gegokt, dus de 250 is bijna alleen al de onderdelen. vergeet even niet dat het een ketting gestuurde motor is.
 
Dus laten repareren, materiaal en werkuren inbegrepen tussen de 600 a 700€.

Ketting gestuurde motor, is dat meer, moeilijker werk of juist niet?

Ik kan veel zelf doen moest ik de plaats ervoor hebben. Ik heb een garage waar een kleine stadswagen in past...mn omega is net iets groter dan een stadswagentje 8)7
 
Bovenaan