Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Motorstoring

Hallo,

Vandaag onderweg begon mijn auto in eens erg in te houden (zo te voelen net of hij geen brandstof krijgt)
Bij constant toerental lukte het rijden nog wel. (geen motorstoring lampje)
Ik was op weg naar Drachten (en daar zit ook een Opel dealer)
dus doorgereden maar vlak voordat ik er was sloeg hij uit, toerenteller sprong heen en weer en motor storings lampje ging branden.
Uit laten lezen bij de Dealer en geeft aan Nokkensaspositie sensor verkeerd signaal!

Kan ik er van uit gaan dat de nokkenas sensor stuk is,
of staat de krukas positie sensor ook in verbinding daar mee?

Ze hebben hem bij de dealer samen met mij doorgemeten,
- de massa is goed.
- op de + staat 2.5v
- op de signaal draad staat ook 2.5v

ze hadden daar op het moment geen scoop om het scoop beeld te kijken.

Maar de monteur vertelde mij dat een nokkenas sensor tussen de 0.5v en 4.5v spanning heeft om te regelen.
Dus dat hij bijna zeker wist dat de sensor stuk is.

Iemand die dit kan bevestigingen ?

gr Wybe.
 
oke, wil het wel graag zeker weten aangezien die sensor 125 euro kost!

Het motorstoring lampje brand soms niet als je hem start,
maar de meeste keren wel.
Hij loopt dan volgens mij ook in de noodloop en schokt met optrekken!

en soms met de auto op contact zetten gaat de wijzer van de toerenteller ook in stapjes omhoog en weer in stapjes naar beneden,
de auto wil dan ook niet starten.

zijn dit dingen die een stukkende sensor doet ?

gr Wybe.
 

Joep

Verbannen
Ik heb nog wel zo'n nokkenas sensor liggen. Van een 2.0 en 2.2 zijn hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.
 
Heb zonet het distributie deksel eraf gehaald, distributie staat nog keurig op tijd.
Als het storingslampje brand en ik de stekker van de nokkenas sensor trek blijft hij lopen,
Als de krukas sensor stuk zou zijn en ik trek de stekker van de nokkenas af moet hij uitvallen toch ?

gr Wybe.
 
da weet ik allemaal niet zeker, maar je kan eens bij iemand passeren die er ook eentje heeft en de sensors is wisselen en kijken wat hij dan doet!
 
R

Ralph

Gast
Joep zei:
Ik heb nog wel zo'n nokkenas sensor liggen. Van een 2.0 en 2.2 zijn hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.

volgens mij niet, heeft te maken met de tandwielen.
 

tonboy

Verbannen
Zowel de krukassensor als de nokkenassensor zijn verdacht. Als de krukassensor niet meer goed werkt (of de bedrading maakt kortsluiting zoals bij mij) kan de foutmelding nog steeds de nokkenassensor aangeven als schuldige. Daarnaast kan het ook slechts de bedrading zijn van de nokkenassensor (het stuk van de stekker naar de rest van de dradenboom) waar een breuk in kan zitten. Ook dan hoeft de nokkenassensor nog niet overleden te zijn. Opel echter vervangt uit voorzorg zowel de nokkenassensor als dat stuk bedrading. Dat is wel een hele grote greep in de buidel, bij elkaar kwam ik (origineel) uit op meer dan € 225. En hele boel werk om de boel weer te repararen. Bij mijn Calibra X20XEV had ikk laatst hetzelfde probleem, daar volstond vervanging door een imitatienokkenassensor die vreemd genoeg bij mijn Omega het niet goed deed, maar bij de Calibra dus wel goed werkt.
 
Ralph zei:
Joep zei:
Ik heb nog wel zo'n nokkenas sensor liggen. Van een 2.0 en 2.2 zijn hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.

volgens mij niet, heeft te maken met de tandwielen.

Ik weet het wel zeker :)
Heb er 2 moeten bestellen haha.
Eerst van een 2.0 (verkeerd gelezen) en daarna de juiste voor 2.2.<br /><br />-- 23 maart 2015 08:26 --<br /><br />
tonboy zei:
Zowel de krukassensor als de nokkenassensor zijn verdacht. Als de krukassensor niet meer goed werkt (of de bedrading maakt kortsluiting zoals bij mij) kan de foutmelding nog steeds de nokkenassensor aangeven als schuldige. Daarnaast kan het ook slechts de bedrading zijn van de nokkenassensor (het stuk van de stekker naar de rest van de dradenboom) waar een breuk in kan zitten. Ook dan hoeft de nokkenassensor nog niet overleden te zijn. Opel echter vervangt uit voorzorg zowel de nokkenassensor als dat stuk bedrading. Dat is wel een hele grote greep in de buidel, bij elkaar kwam ik (origineel) uit op meer dan € 225. En hele boel werk om de boel weer te repararen. Bij mijn Calibra X20XEV had ikk laatst hetzelfde probleem, daar volstond vervanging door een imitatienokkenassensor die vreemd genoeg bij mijn Omega het niet goed deed, maar bij de Calibra dus wel goed werkt.

Volgens mij is het zo dat als je krukassensor stuk is je motor niet meer start (ivm kans op flinke schade als daar iets mis gaat) en als je nokkenassensor stuk is komt je motor
in noodlood (limp home), je kunt dan niet veel toeren maken, maar wel zachtjes naar home limpen.
 

tonboy

Verbannen
@Arjan. Kan zo best zijn bij een 2.2, dat weet ik niet uit ervaring. Maar lijkt mij hetzelfde als bij de 2.0.
Maar in een eerder topic heb ik dit bericht : viewtopic.php?f=46&t=6683&hilit=krukassensor&start=10#p82509
De isolatie van de bedrading van de krukassensor was verkoold en maakte kortsluiting. En toch bleef de 2.0 motor nog aanslaan en lopen (in noodloop).
Uitlezing door de VOD gaf, ook na vervanging van de nokkenassensor, nog steeds aan dat die het probleem was (P340). En niet direct de krukassensor dus.
Naar mijn mening moet P340 meer worden gezien als een algemeen signaal dat er iets mis is tussen de verschillende waardes van de nokkenassensor en de krukassensor.
Zie ook viewtopic.php?f=63&t=6689#p82428 dat door Vega is gepost
 
Allemaal bedankt voor de hulp,
Er is me weer heel wat duidelijk geworden.
bedrading doorgemeten en is goed,
Nokkenas sensor vandaag vervangen voor een nieuwe originele,
en probleem is gelukkig opgelost, (wel weer 110 euro lichter!) :'(
 

tonboy

Verbannen
B-Buster zei:
Meestal volgen ze elkaar snel dus leg hem alvast maar op de plank. ;)
+1
Met andere woorden, struin het internet maar vast af voor een vervanging, zal zeker goedkoper zijn dan bij de VOD
 
Bovenaan