Als VOD monteur heb ik hier natuurlijk ook een bepaalde kijk/mening op. Het verschil zit zich voornamelijk in de klanten, en is ietwat gerelateerd aan de tijd. Vorig jaar stonden de hele morgen lang minimaal 10/15 auto's in de rij voor de poort en kon ik dus, zelfs bij "speciale" klanten, niet overdreven veel extra tijd uittrekken. Uiteraard liep dat met gemak wel een dikke tien minuten uit, maar veel meer was gewoon niet de doen, en dan nog maar zeldzaam. Te meer omdat we toen maar met 3 monteurs waren. Vandaag was het rustiger, waren we met meer mensen, en kon er dus gemakkelijker ook wat extra tijd voor bepaalde klanten uitgetrokken worden. Van Opel noch de dealer uit wordt geen enkele "officiele" tijdsindicatie uitgegeven voor deze "controle" en dat is dus ook een beetje naar eigen inzicht in te vullen. Daarbij kost zo'n certificaat 15 euro, maar er zijn ook genoeg mensen die dat niet willen, of naderhand als de auto er op een paar punten doorheen valt; alsnog afhaken. Dus er worden genoeg controles gedaan waaraan geen enkele cent verdiend wordt. Uiteraard worden links en rechts wel wat nieuwe ruitenwissers,accu's,lampjes,klein grut verkocht, wat olie/vloeistoffen bijgevuld, en wat vervolgafspraken gemaakt voor opkomende reparaties(bijv. redelijk wat kapotte ashoezen gezien vandaag; waar dan meteen in overleg met de klant een afspraak voor wordt gemaakt om te voorkomen dat straks de hele homokineet kapot is), maar over-all denk ik dat je niet met het idee in het hoofd moet zitten dat zo'n dag "big-business" is voor een dealer.
Vergeet ook niet dat het erg afhangt van de onderlinge "relatie" tussen monteur en klant, en de manier waarop de "communicatie" verloopt. Als een klant meeloopt onder/langs/naast/in de auto, heb ik daar geen enkel probleem mee. Integendeel zelfs. Hetzelfde geld voor vragen stellen. Wat mij betreft is dat alleen goed, en getuigt het er alleen van dat die bepaalde klant zoveel mogelijk informatie wil hebben om zijn auto zo goed mogelijk te "verzorgen". Waar meestal de schoen begint te wringen is als een klant er ZO kort opstaat dat iedere keer als ik me omdraai, ik tegen de klant oploop. Als ik onverwachts mijn arm beweeg, zit ik tegen hem op. Als ik opzij/achteruit/vooruit loop, zit ik tegen hem op. Als ik me omdraai zit ik tegen hem op, enz. Als dat gebeurd werkt het voor een monteur al gauw vervelend en zal hij ook eerder geneigd te zijn om de boel eerder af te kappen.
Aan de andere kant; als ik zie dat een auto gewoon extreem goed "verzorgd" is, of ik weet dat die klant een enorme auto-liefhebber is, ben ik ook altijd bereid om er wat extra moeite in te steken. Even net die paar extra aandachtspuntjes meegeven, zodat bijv. beginnende roest meteen de kop ingedrukt kan worden, of kleine opkomende problemen aangeven, zodat grote reparaties voorkomen kunnen worden. En daar trek ik dan ook gerust wat extra tijd voor uit.
Het ligt overigens ook wel erg aan het type dealer waar je naar toe gaat. Ik werk bij een "redelijk-formaat" dealer. Niet supergroot, maar lang niet de kleinste ; maar wel maar 1 vestiging. Bij ons is het dus ook altijd gewoon een extra leuke dag. Tussen de middag wordt er gezorgd voor lekker warm eten, en de gehele dag staat er altijd vlaai/koffie/soesjes/enz voor zowel de klanten als de monteurs. En op die manier is de gehele sfeer zo'n dag aangenaam, en is er automatisch voor bepaalde klanten toch altijd wel wat extra tijd.