Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

NCDC 2015 valt weg

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb sinds afgelopen vrijdag het volgende probleem:

Als ik, nadat hij van 9u in de ochtend tot 17.30u in de middag heeft stilgestaan, vanuit mijn werk wil wegrijden vind mijn 2015 het leuk om te gaan bokken. Hij geeft 2 seconden geluid, valt zo'n 10 seconden weg, weer 2 sec geluid, valt weer weg, etc. Dat houdt hij vrolijk vol, ook al zet ik hem uit/aan. Zowel bij radio, cd als telefoon.

Wat mij tevens opvalt is dat hij nu, bij inschakelen achteruit, overschakelt naar "Externe audiobron". Ook dat is nieuw sinds afgelopen vrijdag.

Opmerkelijk is dat, wanneer ik na zo'n 10 minuten rijden ergens parkeer en even de automaat van D naar P en weer terug naar D schakel, mijn radio weer prima werkt.

Ik vermoed dus dat die Externe audiobron ermee van doen heeft. Echter, wanneer ik start en hij staat nog in P, dan heeft hij dit probleem al. De 'R' is dan nog niet geselecteerd geweest.

Het gekke is dat ik er (tot nu toe) als ik 's morgens start geen problemen mee heb.

Afgelopen vrijdag is er alleen wat gesleuteld aan de stekker achterop de Telematica unit. Enkele stekkertjes zijn omgezet, vanwege het eerst niet werken van de microfoon. Kan hier nog een oorzaak liggen?

De verdere bekabeling naar de radio is in order, dat is Sjors zijn werk dus dat moet goed zitten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Klinkt als dat de radio van slag af is.
Wat je als eerst zou kunnen proberen is de clear toets minimaal 6 seconden bij ingeschakelde radio ingedrukt te houden, dan voert de radio een reset uit.
Tweede is ontkoppel de accu voor een paar minuten.
Als je het laatst aan de Telematica unit gewerkt heb, kan je die uitsluiten om daar de stekker uit te halen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Resetten en accu los heeft niets geholpen. Morgen dus eerst maar eens wat met de stekker van de telematica proberen.
 
Eeeh... staat mij een verhaal van een kat en een telematica unit bij...
Zou mij niets verbazen dat dat de oorzaak is...
Ik heb ook wel vertrouwen in de aansluitkunsten van die keientrekker, dus het kan bijna niet anders dan .... (vul zelf maar in :r )
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het was kat vs. 2015. Tot op heden deed hij dit soort vreemde dingen niet, dus verwacht niet dat daar de oorzaak ligt.

Daarbij, telematica unit hing er al een aantal weken aan en toen waren er geen problemen, alleen de microfoon deed het toen niet, de rest was wel functioneel.
 
Hmmz, ik vermoed toch 'revenge of the cat pee'.

Ik zal mijn radio binnenkort eens ophalen en die andere vrij laten geven.
Dan kun je daarmee testen of het aan de radio ligt of niet :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat zou wel een goeie zijn idd, even wisselen.

Morgen eerst nog eens die telematica stekker los zien te plukken. De pest is dat hij het soms wel en soms niet doet, dus zou ik hem een tijdje los moeten laten hangen.

Als ie het dan wel weer goed doet, moeten we maar ff in Tiel meeten zodat Sjors beide stekkers kan vergelijken. :P
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
als ik het zo lees, en zeker met die inschakeling externe audiobron, dan 'lees' ik kortsluitinkjes tussen verschillende kabeltjes/massa.
Die inschakeling externe audiobron gebeurt enkel wanneer je 'mute' aan massa legt...

kortsluiting kan zowel effectief een open kabel zijn, als op een print natuurlijk.
en wanneer ik dat dan correleer met een inbouw met hulp van Sjors (dacht ik toch),
dan zou ik het ook op die kat steken... :Y
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Misschien dat er achterop de radio nog iets niet helemaal goed zit, die telematica stekker zou onderhand toch wel in orde moeten zijn met al die aandacht die hij gekregen heeft. :+
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Goed, aan de Telematica ligt het niet. Die ligt sinds zondag in de kofferbak. Even leek het beter te gaan, maar vanmiddag had hij weer kuren.

Dus ligt de oorzaak helaas wat verder weg.
 
Ik rij vrijdag wel even bij de VOD langs (voor mijn eigen radio).
Bellen we van het weekend ff. Ik zit zondag toch in de buurt :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Prima kerel, ik hoor het wel. Thnx.

Volgende week ben ik ook nog wat dagen vrij, dus mocht zondag niet lukken hebben we meer opties :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ondertussen, met een andere 2015 erin, werkt alles naar behoren:

- Geen 'externe audiobron' bij het inschakelen van de R
- Geen opstartproblemen / uitval als de auto van binnen warm is
- Betere FM ontvangst

Hij plopt nog wel wat, dus ergens een massa probleempje, maar functioneel werkt het nu naar behoren. Alles is dus terug te herleiden richting de 2015 die erin zat. Gevalletje grootse revisie / vervanging benodigd dus.
 
Idd goed te horen, Jacco.

Even met Spoelie afstemmen wat je met jouw oude radio moet... die moet zeer dringend een groot onderhoudsbeurt hebben of gedemonteerd worden en gebruikt als onderdelen donor.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Och, zo erg is het allemaal niet. Ga ik me echt niet druk om maken, dat is het risico bij dit soort mods.
 
Bovenaan