Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Niet starten omega b x25dt (12kleppert)

Hallo,

Tijdje terug reed mijn vriendin in mijn auto.
In de bocht, viel de motor uit.
Motorstoringlampje brand. (uitlezen met mijn chinese kloon wou niet)
Met pijn en moeite het slagschip thuis gekregen (automaat).

Als ik de auto op contact zet, slaat direct de koelfan aan.
Opvoerpomp in brandstoftank gaat NIET aan bij starten.
Startmotor draait wel rond.

Iemand een idee?
Ik verdenk zelf de Temp sensor tussen aan voorzijde motor (enkelpolige sensor) de grijze dus.
Maar natuurlijk nergens te krijgen, zit nu een VDO sensor in GM-nummer: 90510660
 
Als dit een sensor is die bepaald of motor warm/koud is?!
Ik meen dit ergens te hebben gelezen...

Zelf een idee waarnaar te kijken warhamstr?
Pomp zelf werkt wel als je er 12v rechtstreeks op zet
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
En een automaat mag je niet slepen, dus ik hoop dat je je daar niet in mispakt hebt...

Ik gok ook op een zekering als je pomp met 12V rechtstreeks nog werkt :)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
ja klopt idd, en 50km met een 'slechte', staat er ook ergens bij.

Maar als je dan weet waarom, dan doe ik liever even de cardan er van tussen...
 
Dank jullie voor het reageren.
We hebben hem gelukkig maar 10km versleept en met 30km per uur.

Relais is uitgesloten. Deze werkt (uitgewisseld met werkend exemplaar).
Zekering is nog intact, maar ook voor de zekerheid vervangen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het relais krijgt stroom via de dynamo en via het gloeirelais.
Anders uit laten lezen om te zien of er ergens anders nog iets mis is.
 
R

Ralph

Gast
smoorklep op de pomp ligt plat.
12v opzetten en luisteren of deze klikt.
 
Smoorklep klikt als er 12v opgezet wordt.
Bij starten komt er max 0.4v op deze klep.
Bij contact aan 0.01v.

Uitlezen wil niet.
Ik kan met de OPCOM alle elektrische zaken aansturen enz, behalve uitlezen ecu.
Als de ecu losgekoppeld is, gaat koelvin wel uit.

Dus situatie opnieuw:

Auto op contact, Koelvin draait.
Motorstoringslampje brand.
Voorgloei lampje brand.
Motor pakt niet aan.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hallo,
In de bocht, viel de motor uit.

Als ik de auto op contact zet, slaat direct de koelfan aan.
Opvoerpomp in brandstoftank gaat NIET aan bij starten.
Startmotor draait wel rond.

Pomp zelf werkt wel als je er 12v rechtstreeks op zet

Komt de 12v wel aan op de kabel in de tank?
Als de motor/startmotor draait maar niet aanslaat, dan lijkt het mij eerder een brandstofprobleem.

Je zegt dat ie in een bocht uitviel.
Kan zijn dat hij of door minder diesel in de tank lucht getrokken heeft *1
Of dat de pomp electrisch uitgevallen is *2

*1 de y25dt heeft een automatisch ontlucht systeem door contact 1min in te schakelen zonder te starten. Daarna weer even af, gloeien en weg is ie.
Weet niet of de x25dt dit ook al had.

*2 heb je gemeten aan de stekker van de pomp of daar de 12v toekomt wanner dit moet? Als dat niet het geval is zeg ik kabelbreuk. De kabel blijft dacht ik in de pssagierskooi tot in de koffer

*3 je smoorklep, tjah voor mij op afstand niet meteen duidelijk hoe je de metingen doet, dus daar kan ik niets over zeggen, maar ook dit is weer gebrek aan brandstof waardoor hij niet aanslaat.
De waardes van 0,4 en 0,01V zijn niet OK lijkt mij, want over de spoel zal je mijns insziens tijdens het starten altijd boven de 9V moeten zitten,
Maar weer, dit is afhankeljjk van hoe je exact je meet en referentiepunt neemt.
Kan je de motor starten als je manueel de 12v geeft aan de smoorklep?
 
Komt de 12v wel aan op de kabel in de tank?
Als de motor/startmotor draait maar niet aanslaat, dan lijkt het mij eerder een brandstofprobleem.

Je zegt dat ie in een bocht uitviel.
Kan zijn dat hij of door minder diesel in de tank lucht getrokken heeft *1
Of dat de pomp electrisch uitgevallen is *2

*1 de y25dt heeft een automatisch ontlucht systeem door contact 1min in te schakelen zonder te starten. Daarna weer even af, gloeien en weg is ie.
Weet niet of de x25dt dit ook al had.

*2 heb je gemeten aan de stekker van de pomp of daar de 12v toekomt wanner dit moet? Als dat niet het geval is zeg ik kabelbreuk. De kabel blijft dacht ik in de pssagierskooi tot in de koffer

*3 je smoorklep, tjah voor mij op afstand niet meteen duidelijk hoe je de metingen doet, dus daar kan ik niets over zeggen, maar ook dit is weer gebrek aan brandstof waardoor hij niet aanslaat.
De waardes van 0,4 en 0,01V zijn niet OK lijkt mij, want over de spoel zal je mijns insziens tijdens het starten altijd boven de 9V moeten zitten,
Maar weer, dit is afhankeljjk van hoe je exact je meet en referentiepunt neemt.
Kan je de motor starten als je manueel de 12v geeft aan de smoorklep?

- Lucht in leiding is gecontroleerd en uitgesloten.
- Er komt vanaf het relais K16 al geen spanning op de rood/blauwe draad naar opvoerpomp.
- Smoorklep komt wel spanning op na nader inziens. Wij hadden gemeten tussen -pool en stekker, blijkt negatief geschakeld te zijn. Dus bij meten tussen +pool en stekker meten we netjes 12volt.
- We kunnen de motor NIET starten als we de opvoerpomp handmatig aanzetten.
Koelvin draaid ook ALTIJD als contactsleutel in stand 2 staat (Contact aan).
Motorstoringslampje en voorgloeilampje blijven continu branden.

Ik heb met de OPCOM geprobeerd uit te lezen, dit wou niet lukken.
Ik kan wel interieur/dashboard/sloten bedienen met OPCOM, maar ECU uitlezen lukt niet!
 

Vega

Medewerker
Administrator
En weet iemand hoeveel volt er op de draad (rood-wit) vanaf ECU moet staan?
12V
Er komt vanaf het relais K16 al geen spanning op de rood/blauwe draad naar opvoerpomp.
F18 20A
F55 20A
Klikt K16 wel
K16 eruit halen en 30 en 87 doorverbinden, pomp moet nu draaien.
K16 pen 1 (86a) wordt aangestuurd door pen 1 van K25 voorgloeirelais en door het dynamo controlelampje op K16 pen 6 (86).
Koelvin draaid ook ALTIJD als contactsleutel in stand 2 staat (Contact aan).
Welke?
Motorstoringslampje en voorgloeilampje blijven continu branden.
Uitlezen met een Tech 2
 
Bovenaan